Matkustajakoneen viestiyhteyksien pimentäminen ei onnistu helposti - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Matkustajakoneen viestiyhteyksien pimentäminen ei onnistu helposti

Malesian viranomaiset pitävät lähes varmana, että joku on katkaissut tahallisesti yhteydet viikko sitten kadonneeseen Boeing 777 -koneeseen. Temppuun tarvitaan asiantuntemusta, kertoo Wall Street Journal.

Malaysian Airlinesin lennolla MH370 oli 239 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Kuvassa sama Boeing 777 lennolla Puolan ilmatilassa helmikuun alussa.­

15.3.2014 12:27 | Päivitetty 16.3.2014 2:28

Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi Subangin lennonjohdon tutkasta varhain lauantaina 8. maaliskuuta. Koneessa oli 239 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Koneen häviäminen siviililennonjohdon tutkasta merkitsee sitä, että sen transponderi eli tutkavastain lakkasi toimimasta.

Transponderi vastaa siviililennonjohdon niin sanotun toisiotutkan signaaliin ja lähettää koneen radiotunnuksen, nopeuden ja sijainnin lennonjohdolle. Mysteerikoneen transponderi siis kytkettiin pois päältä tai koneen kaikki sähköt katkesivat. Mahdollista mutta epätodennäköistä on myös se, että sekä transponderi että sen varajärjestelmä rikkoutuivat.

Boeing 777:n molemmat transponderit voidaan kytkeä pois erityisestä, hyvin merkitystä katkaisijasta, joka sijaitsee ohjaamon yläpaneelissa, kertoo Wall Street Journal. Ohjaajat eivät yleensä koske lainkaan tähän katkaisijaan - se on varattu huoltohenkilöstölle.

Koneen kadottua siviilitutkasta siitä saatiin mahdollisia havaintoja asevoimien ilmavalvontatutkissa. Nämä niin sanotut ensiötutkat jäljittävät kaikkia kohteita, oli niissä transponderi tai ei.

Boeing 777:ssä on myös satelliittikommunikaatiojärjestelmä, joka välittää teknistä tietoa koneesta maa-asemalle. Mysteerikoneen satelliittiviestejä voitiin seurata yli kuusi tuntia viimeisen lennonjohdon tutkahavainnon jälkeen, Malesian viranomaiset kertoivat lauantaina.

Sotilastutkan havainnot ja satelliittitiedot viittaavat siihen, että Boeing kääntyi takaisin kohti Malesiaa, ylitti kapean niemimaan ja jatkoi Intian valtamerelle. Tämän jälkeen kone on mahdollisesti syöksynyt alas tai laskeutunut.

Ensin pitää avata lattialuukku

Satelliittijärjestelmän kytkemiseksi pois toiminnasta tarvitaan yksityiskohtaista tietoa ja asiantuntemusta, WSJ kertoo.

Järjestelmän osia on eri puolilla konetta. Sen manuaalinen katkaisu vaatii fyysistä pääsyä tärkeimpiin komponentteihin.

Satelliittikommunikaation voi kytkeä irti koneen keskustietokoneesta. Siihen pääsee käsiksi vain avaamalla lattiapaneelin, joka yleensä on lukittu erikoisruuvein. Paneelin avaamisen jälkeen pitäisi vielä tietää, miten irtikytkentä tehdään tietokoneella.

Matkustajakoneiden satelliittijärjestelmät eivät aiemmin välittäneet sijaintitietoja, mutta vuoden 2009 Air Francen onnettomuuden jälkeen tiedot sisällytettiin järjestelmään. Tuolloin ranskalaisyhtiön kone sakkasi ja putosi Atlantin valtamereen, ja sen etsinnät kestivät pitkään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?