Kiistellystä patohankkeesta toivotaan Venetsian pelastusta

Julkaistu:

Venetsiassa koettiin viikko sitten juhlallinen hetki, kun neljä punakeltaista metalliponttoonia nousi merestä arvovieraista koostuvan katsojajoukon hurratessa.
Kaupungin suojaksi nousevan MOSE- eli Mooses-padon rakentamisessa otettiin iso harppaus eteenpäin, kun kymmenen vuotta rakenteilla ollutta järjestelmää päästiin ensi kertaa testaamaan.

Mooses on liikuteltava patojärjestelmä, jonka on määrä suojella Venetsiaa viime vuosikymmeninä lisääntyneiltä tulvilta. Matalan veden aikaan pato makaa näkymättömissä, merenpohjaan kaivetulla betonialustalla. Tulvan uhatessa ponttoonit nostetaan painoilman avulla pintaan niin, että ne erottavat meren ja Venetsian laguunin toisistaan.
 

Miljardien eurojen ikuisuusprojekti


Vaikka padon toimintaperiaate on yksinkertainen, on sen toteuttaminen osoittautunut varsinaiseksi murheenkryyniksi. 1980-luvulla ideoitu, Italian valtion rahoittama projekti on kärsinyt viivästyksistä, ja sen hinta on vuosien varrella paisunut yli viiteen miljardiin euroon.

Tuoreena iskuna padon rakentamisesta vastaavan Consorzio Venezia Nuovan entinen johtaja pidätettiin epäiltynä veronkierrosta ja korruptiosta. Myös useita aliurakoitsijoita epäillään korruptiosta ja mafiayhteyksistä. Italia Nostra -ympäristöjärjestön edustaja, arkkitehti Cristiano Gasparetto kertoo järjestön vastustaneen padon rakentamista jo vuosia.

- Mooses-projekti on turha ja kallis, eikä se ole läpinäkyvä vaan noudattaa menettelytapoja, joita ei sallittaisi missään muussa Euroopan maassa.

Gasparetton mukaan rakennusurakka on annettu yhden ainoan yrityskartellin käsiin, ilman mahdollisuutta selvittää vaihtoehtoisia ratkaisuja. Se on antanut mafialle tilaisuuden soluttautua mukaan. Kun pato valmistumisen jälkeen luovutetaan valtion haltuun, lasketaan sen huollon maksavan 45 miljoonaa euroa vuodessa.
 

Laguuni vaarassa


Consorzio Venezia Nuovan mukaan Mooses on ajoittaisten tulvien lisäksi valmis vastaamaan myös nousevan merenpinnan aiheuttamiin haasteisiin. Yhdessä vahvistetun rantaviivan kanssa sen pitäisi selvitä jopa 60 sentin noususta seuraavan sadan vuoden aikana.

Gasparetton mukaan merenpinnan noustessa pato täytyisi kuitenkin pitää kiinni lähes ympäri vuoden. Se taas estäisi veden vaihtumisen laguunissa. Pahimmillaan miljardien eurojen hanke voisi osoittautua täysin hyödyttömäksi.

- Pato on 75-prosenttisesti valmis, mutta ympäristötuhot ovat jo käynnistyneet. Patoa varten rakennettu keinotekoinen saari on muuttanut merivirtoja niin, että entistä enemmän pohjasedimenttiä päätyy merelle. Laguuni tyhjenee ja syvenee, mikä muuttaa sen ekosysteemiä, Gasparetto sanoo.

Hänen mukaansa vaihtoehtoiset menetelmät olisivat maksaneet alle neljäsosan Mooseksen hinnasta.

- Vielä nytkin jo olemassa olevat rakenteet voitaisiin muuntaa uutta käyttötarkoitusta varten. Venetsia ei kuulu vain Italialle, vaan koko ihmiskunnalle.

Padon on tarkoitus valmistua vuonna 2016. Sitä ennen valtion on kuitenkin kaivettava kuvettaan vielä miljardin euron edestä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt