159-kertainen murha? Scandinavian Starin tuho oli vakuutuspetos, väittää kohuraportti - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

159-kertainen murha? Scandinavian Starin tuho oli vakuutuspetos, väittää kohuraportti

Euroopan järkyttävimpiin kuulunut merikatastrofi oli ennalta suunniteltu sabotaasi ja vakuutuspetos, väittää uusi tutkimusraportti.

Oslosta Fredrikshavniin matkalla ollut Scandinavian Star syttyi tuleen huhtikuussa 1990.­

8.4.2013 10:25 | Päivitetty 8.4.2013 16:06

Väärä mies on saanut syyt niskoilleen 159 ihmisen kuolemaan johtaneesta autolauttapalosta huhtikuussa 1990, kertoo uusi epävirallinen selvitys.

Virallisessa tutkinnassa Scandinavian Starin palon sytyttäjäksi leimattiin tanskalainen rekkakuski, joka menehtyi onnettomuudessa.

Tuoreiden tietojen mukaan tuhoisan palon sytytti kuitenkin yhdeksän aluksen omistajan pestaamaa miehistön jäsentä. Tarkoituksena oli nostaa laivasta lihavat vakuutusrahat, tutkijaryhmä kertoi viikonvaihteessa Bergenissä.

Scandinavian Starin turman aikaan vielä omistanut miamilainen yhtiö sai laivasta 24 miljoonan dollarin korvaukset. Asiantuntijoiden mukaan laivan arvo oli selvästi alhaisempi.

- Tämä oli suurin joukkomurha pohjoisessa Euroopassa toisen maailmansodan jälkeen, sanoi asiantuntijaryhmää johtanut Håkon Winterseth Norjan yleisradioyhtiölle NRK:lle.

Miamilaisen omistajaryhmän suunnitelma meni kuitenkin kammottavalla tavalla pieleen.

Tuhopolttajien oli raportin mukaan tarkoitus sytyttää aluksi vain pieni palo, joka olisi saanut kapteenin evakuoimaan aluksen. Sen jälkeen paloa oli tarkoitus laajentaa ja levittää, jotta se tuhoaisi koko aluksen. Liekit alkoivat kuitenkin levitä liikaa heti aluksi, ja 159 ihmistä jäi surmanloukkuun. Suurin osa heistä kuoli hytteihin virranneeseen myrkylliseen savuun.

Uuden raportin kuvaukset palon syttymisen jälkeisistä tapahtumista ovat kylmäävää luettavaa. Muutamat miehistön jäsenet yrittivät tahallaan estää sammutustöitä.

- Yksi heistä saatiin miltei kiinni siitä, että hän potki pois osastojen välisten ovien alle asetettuja kiiloja, kertoi

- Palomiehet olivat kiilanneet ovia auki voidakseen vetää sammutusletkuja osastosta toiseen. Palomiehiä estettiin fyysisesti tekemästä työtään, sanoi paloalan konsulttina toimiva Winterseth.

Useat silminnäkijät kertoivat tutkijoille, että miehistön jäsenet paiskivat ikkunoita rikki tuoleilla ja kasasivat käytävälle patjoja, jotta tuli leviäisi nopeammin.

Virallisessa tutkinnassa jäi aikanaan selvittämättä, miksi useat palopesäkkeet saivat alkunsa vasta 12 tunnin kuluttua katastrofin alkamisesta. Tuolloin syylliseksi leimattu rekkakuski oli jo menehtynyt eikä aluksessa ollut muita ihmisiä kuin palomiehiä ja miehistön jäseniä.

Uhrien omaisten ja onnettomuudesta eloonjääneiden tukisäätiö on yrittänyt toistuvasti saada Norjan poliisia aloittamaan uuden tutkinnan turmasta, mutta turhaan. Tilanteen toivotaan nyt muuttuvan.

- Olemme päättäneet tehdä ensimmäiseksi tutkintapyynnön Oslon poliisin tutkinnanjohtajasta, sanoi säätiön varapuheenjohtaja Terje Bergsvåg.

- Hänen osuutensa asioiden pieleen menemiseen on ollut keskeinen. Hän on antanut haastatteluja, joissa on ollut paljon asiavirheitä ja hän on jopa valehdellut tietoisesti.

Viimeisintä virallista turmatutkintaa johtanut siviiliasiantuntija Öystein Meland liittyi mukaan kuoroon, joka vaatii tutkinnan avaamista. - Asiassa on epäselviä elementtejä, Meland myönsi.

Scandinavian Star:

1. Aujtolautta Scandinavian Star valmistui vuonna 1971. Alukselle tehtiin laaja peruskorjaus vuonna 1990. 2. Uudelleen liikenteeseen otettu autolautta lähti Oslosta kohti Fredrikshavnia 6. huhtikuuta 1990. 3. Tuhoisa tulipalo syttyi kahden aikaan aamuyöllä 7. huhtikuuta, kun lautta oli Skagerrakissa lähellä Ruotsin länsirannikkoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?