Ulkomaat

Vaarallinen "inchino"-temppu saattoi johtaa Italian laivaturmaan

Julkaistu:

Italian laivaturman syyksi on paljastumassa vaarallinen paikallinen tapa.
Uutistoimisto AP kertoo risteilyaluksen ilmeisesti tehneen vaarallisen perinteen mukaisen koukkauksen lähellä rantaa.

Perinne tunnetaan nimellä ”inchino”, vapaasti suomennettuna kunniakumarrus. Tällöin laiva laitetaan täyteen valaistukseen ja pyritään ajamaan mahdollisimman läheltä paikallista Giglion saarta sumutorvea soittaen.

Viranomaisten mukaan laivan kapteeni Francesco Schettinon tempun seurauksena alus osui rantakivikkoon. Törmäys repi suuren aukon laivan runkoon.

Komentosillalla ollut kapteeni ei antanut heti evakuointikäskyä, koska uskoi voivansa korjata tilanteen. Tilanteen vakavuus selvisi hänelle vasta, kun vettä alkoi virrata sisään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

–Hän käänsi keulan kohti Giglion saaren satamaa ja heitti ankkurit veteen yrittäen pitää laivan mahdollisimman lähellä rannikkoa, rannikkovartioston edustaja kuvasi.

Matkustajat olivat karilleajon aikaan aloittelemassa illallista. Käytävät täyttyivät hätääntyneistä ihmisistä, joita miehistö yritti parhaansa mukaan rauhoittaa. Vain harva henkilökunnasta osasi italiaa, jota valtaosa matkustajista puhui.

Hyttihenkilökunta ryhtyi lopulta ohjaamaan ihmisiä pelastusveneille. Niiden laskeminen kuitenkin vaikeutui laivan kallistuessa, ja monet joutuivat odottamaan parikin tuntia kylmässä säässä. Ainakin sata ihmistä hyppäsi mereen ja ui Gigliolle.

Saaren asukkaista matkustajilla on vain hyvää sanottavaa. Saarelaiset toivat haaksirikkoisille huopia ja lämpimiä vaatteita ja majoittivat koteihinsa.

–Ne, jotka todella auttoivat meitä, olivat Giglion asukkaat, kiitti italialainen Luciano Castro.

Sen sijaan Costa Concordian kapteenin toimet joutuivat yhä oudompaan valoon. Syyttäjä kertoi tämän jättäneen laivansa hyvissä ajoin ennen kuin kaikki matkustajat oli evakuoitu.

”Minusta tuntui. että elin viimeisiä hetkiäni”



Ensin jysähti, sitten sammuivat valot. Kello oli noin 21.30 paikallista aikaa.

–Noin 20 minuutin kuluttua ääni kertoi meille, että sähkön kanssa oli ongelmia ja vikaa yritetään korjata, kuvasi matkustaja.

Noin 15 minuutin kuluttua kuulutus toistettiin. Matkustajat eivät enää uskoneet siihen.

Laivalla olleen Joel Pavageaun mukaan kapteeni kehotti viidellä kuudella kielellä ihmisiä olemaan hätääntymättä.

–Minusta tuntui, että elin viimeisiä hetkiäni, Pavageau sanoi.

Italialaisen loistoristeilijän Costa Concordian perjantaisen haverin vaiheet täsmentyivät viikonvaihteessa sitä mukaa, kun pelastustyöt ja tutkinta etenivät.

Pelastusmiehet löysivät laivasta 36 tuntia onnettomuuden jälkeen hengissä miehistön jäsenen. Jalkansa murtanut mies oli teehuoneessa. Hänet hilattiin helikopteriin ja vietiin turvaan.

Vain muutama tunti aiemmin aluksesta oli pelastettu eteläkorealainen pariskunta, jonka kuntoa sanottiin hyväksi. Häämatkalla ollut pari oli odottanut jostain syystä hytissään.

–Emme ymmärrä, miksi, ihmetteli pelastusmiehistön jäsen.

Ainakin viisi kuolonuhria


Kuolonuhrien luku nousi sunnuntaina ainakin viiteen, kun kyljellään makaavasta laivasta löydettiin kaksi uutta uhria.

Kateissa olevien määrä kutistui huomattavasti lauantaista, kun nimiluettelot täsmentyivät ja lisää pelastuneita löytyi läheiseltä Giglion saarelta. Silti hukassa oli edelleen toistakymmentä ihmistä, sekä matkustajia että henkilökuntaa.

Pelastusmiehistöt tutkivat laivasta miltei kaikki vedenpinnan yläpuolella olevat osat sekä joitakin vedenalaisia paikkoja.

–On epätodennäköistä, että ilmataskuja enää löytyy, arvioi pelastuspäällikkö Cosimo Pulito.

–Aloitimme sieltä, missä uskoimme elonjääneitä todennäköisimmin olevan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt