Ulkomaat

Tässä on Pohjolan suurin liikennehanke: Tunneli Tanskasta Saksaan

Julkaistu:

Kööpenhaminasta Hampuriin reilussa kolmessa tunnissa? Tämä näyttää olevan tulevaisuutta, sillä Pohjolan suurin infrastruktuurihanke alkaa saada muotoaan kööpenhaminalaisessa konsulttitoimistossa.

Noin 18 kilometrin mittaisen tunnelin odotetaan valmistuvan vuonna 2020.

Tanskan Rödbyn ja Saksan Puttgardenin välillä kulkevan tunnelin on laskettu lyhentävän matkustusaikaa Kööpenhaminasta Hampuriin vajaat puolitoista tuntia.

Tunneli on tarkoitettu auto- ja junaliikenteelle. Hankkeen odotetaan työllistävän noin 6000 henkilöä tiiviimmässä rakennusvaiheessa.

– Tunnelista tulee noin kolme kertaa pidempi kuin tähän asti pisimmästä upotetusta tunnelista, Bart-tunnelista San Franciscossa, kertoo Susanne Kalmar Pedersen konsulttiyhtiö Ramböllistä.

Ramböll vastaa projektin suunnittelusta yhteistyössä hollantilaisen ja brittiläisen yhtiön kanssa.
 

Silta vaihtui tunneliksi - Tanskalle viulut


Fehmarninsalmen yhteyttä on suunniteltu pitkään. Siltasuunnitelmat lakaistiin vähitellen tunnelin tieltä, koska sillan arvioitiin haittaavan laivaliikennettä. Silta olisi ollut myös altis myrskyille.

Kiinnostus hankkeeseen on ollut koko ajan suurempi Tanskassa kuin Saksassa, jossa suunnitelmia on vastustettu voimakkaastikin. Tämän takia viulut ovatkin lankeamassa pitkälti Tanskan maksettavaksi.

Tanska vastaa alustavasti noin 40 miljardin Tanskan kruunun (5,4 miljardin euron) kustannuksista. Saksan on määrä osallistua hankkeeseen alle miljardilla eurolla.

Upotettu tunneli muodostuu betonielementeistä, jotka lasketaan syvälle kaivettuun merenpohjaan. Tunnelin rakennuspalasia valmistava tehdas tulee käyttämään 24000 kuutiometriä betonia viikossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tanskan kansankäräjien on määrä antaa hankkeelle siunauksensa lopullisesti vuonna 2013. Kalmar Pedersenin mukaan projektilla on kuitenkin selkeä tuki yli puoluerajojen.

Jos kaikki etenee suunnitelmien mukaan, tunnelin rakennustyöt aloitetaan vuonna 2014.

 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt