Varoittava esimerkki: Detroitista tuli aavekaupunki

Julkaistu:

Tuore The Guardian -lehden kuvareportaasi näyttää kaupungin, jonka voisi kuvitella olevan ympäristökatastrofin tai ydinsodan jälkeisestä maailmasta. Detroitissa kuitenkin eletään edelleenkin. Entisen loiston rippeiden annetaan luhistua kaikessa rauhassa.
Vuonna 1950 Detroit oli vielä Yhdysvaltojen neljänneksi suurin kaupunki liki kahdella miljoonalla asukkaallaan. Tälllä hetkellä Detroitin kaupungin väkiluku on alle miljoonan. Muun muassa kaupungin entinen päärautatieasema, Michigan Central Station on täysin tyhjä. Sitä ei ole käytetty vuoden 1988 jälkeen. Hylätyn aseman ovat suunnitelleet samat arkkitehdit, jotka piirsivät New Yorkin yhä loisteliaan Grand Centralin.

Mitä Detroitille on tapahtunut?

- Detroitin keskustan rappion takana on kaupunkirakenteen hajautuminen, jota on siivittänyt vuosikymmeniä kestänyt autoteollisuuden lobbaus yksityisautoilun puolesta, kaupunkiasiantuntija Tuomas Toivonen NOW-arkkitehtitoimistosta selvittää.

- Julkinen liikenne ajettiin tahallaan alas monissa amerikkalaisissa kaupungeissa.

Nyt autoteollisuuden kurimus on jättänyt jälkeensä tyhjiä tehdashalleja, mutta myös Detroitin autoilevat asukkaat ovat osaltaan syyllisiä keskustan autioitumiseen. Lähiöasuminen houkutteli keskustaa enemmän.

- Kaikki, jotka kynnelle kykenivät, lähtivät pois niin pitkälle kuin autollaan pääsivät. Kaupunkirakenne räjähti täysin käsiin, Toivonen sanoo.

Vaikka tyhjä tila saattaa valokuvissa näyttää kolkolta, se ei välttämättä ole huono asia. Monelle muusikolle Detroit on ollut peräti hedelmällinen kasvuympäristö.

- Detroitissa on syntynyt merkittäviä alakulttuureja, kuten tekno, joihin tyhjällä tilalla on ollut vaikutuksensa, Toivonen huomauttaa.

Katso tästä The Guardianin kuvareportaasi.




Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt