Reuters otti vastuun virheestä - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Reuters otti vastuun virheestä

Venäläiseltä RTR-kanavalta harhaanjohtavaa kuvaa sisältäneen videomateriaalin ostanut uutistoimisto Reuters otti vastuun virheellisten kuvien levittämisestä.

9.8.2007 16:29

Reutersin tiedotuspäällikkö Sophie Brendel soitti Ilta-Sanomiin pahoitellen tapahtunutta ja luki Reutersin selvennyksen tapahtuneesta:

"Luen nyt läpi mitä täällä meidän päässä tapahtui.

Eli, elokuun 2. päivä, 2007, kuten tiedät, Reuters käytti virheellistä kuvaa osana televisiotarinaa kahdesta venäläisestä Mir-sukellusveneestä pystyttämässä lippua meren pohjaan Pohjoisnavan alapuolella.

Reuters erehtyi luulemaan, että arkistokuvat olivat peräisin Pohjoiselta jäämereltä Pohjois-Atlantin sijaan, missä kuvat olivat otettu.

Kuvat otettiin Titanicin etsintöjen yhteydessä ja oikeudet niihin omistaa Venäjän valtion televisiokanava RTR.

Tämä sijaintivirhe korjattiin heti, kun se saatettiin tietoomme. Videoaineistosta otetut kuvakaappaukset sukellusveneistä laitettiin uudelleen jakeluun korjatuin kuvatiedoin, mitkä juuri näitte."

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?