Lentoturman syy ei ollut tekninen vika - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Lentoturman syy ei ollut tekninen vika

Smolenskin lentoturman syynä ei onnettomuuden tutkijoiden mukaan ollut tekninen vika.

11.4.2010 15:49 | Päivitetty 11.4.2010 20:14

Tutkimusryhmää johtavan Aleksandr Bastrykinin mukaan asia selvisi koneen lentotietoja rekisteröivistä, ns. mustista laatikoista.

- Nauhoitukset, joita meillä on, vahvistavat ettei vikaa ollut, sanoi Bastrykin.

Laatikot löydettiin eilen heti turman jälkeen.

Turman syynä on alustavasti pidetty huonoa säätä ja lentäjän virhettä. Venäläistietojen mukaan koneen lentäjää oli kehotettu laskeutumaan muualle kuin Smolenskiin.

Bastrykinin mukaan nauhoituksista selviää myös, että lennonjohto varoitti koneen lentäjää Smolenskin hernerokkasumusta.

Silminnäkijöiden mukaan kone teki useita laskeutumisyrityksiä ennen kuin lopulta osui puihin ja murskautui.

- Lentäjälle kerrottiin vaikeista sääoloista, mutta tästä huolimatta hän päätti laskeutua.

Kohtalon ivaa oli, että konetta lentänyt puolalaismiehistö oli puolalaislehtien mukaan juuri kaksi kuukautta sitten palkittu puolalaisten pelastajien kuljettamisesta Haitille.

Lento-onnettomuuden uhrien joukossa oli nyt miehistön palkinnut ilmavoimien komentaja.

Mustat laatikot siirrettiin sunnuntaina Moskovaan, missä niiden tutkimista jatketaan. Tutkijaryhmässä on sekä venäläisiä että puolalaisia tutkijoita.

Presidentin virkakone oli vanha

Presidentti Kaczynski käytti virkamatkoillaan kaksikymmentä vuotta vanhaa Tupolev 154 -mallista konetta.

Kone oli huollettu äskettäin, eikä siinä myöskään huollosta vastanneen yhtiön mukaan voinut olla vikaa.

Venäjän lentoyhtiö Aeroflot veti taannoin kaikki TU154-tyypin koneensa pois liikenteestä.

Venäjän hätätilaministeri Sergei Shoigun kertoi aiemmin, että Puolan presidenttiä ja muuta puolalaiseliittiä kuljettanut lentokone hajosi täysin, ja sen osia löytyi varsin laajalta alueelta turmapaikan ympäristöstä.

- Hajoaminen alkoi ilmeisesti vasemmasta siivestä, sillä se löytyi 500 metrin päästä siitä paikasta, jossa oli koneen rungon osia, Shoigu kertoi venäläisviestimille Smolenskissa.

Shoigun mukaan TU-154 lähestyi lentokenttää sekä liian matalalla että liian sivusta.

Venäjän ilmailuviranomaisten edustaja Aleksandr Neradko puolestaan kertoi jo aiemmin uutistoimisto Interfaxille, että kone osui ensimmäiseksi kahdeksanmetriseen puuhun.

Tuossa vaiheessa koneen olisi pitänyt olla vielä 60 metrin korkeudessa.

Isku puuhun oli voimakas, ja Neradkon mukaan koneen pyrstöosa repeytyi silloin.

Kone iskeytyi maahan ja siinä syttyi tulipalo, eikä matkustajilla ollut enää mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?