USA:n lehdistöstä katosi 15000 työpaikkaa viime vuonna - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

USA:n lehdistöstä katosi 15000 työpaikkaa viime vuonna

Päättynyt vuosi on ollut hyvin vaikea Yhdysvaltain lehdistölle. Mainostaalojen katoaminen ja kova kilpailu ovat verottaneet monen tunnetunkin julkaisun taloutta.

3.1.2010 13:43

Lukuisat maineikkaat lehtijätit ovat vähentäneet toimitustensa väkeä kovalla kädellä. Listalta löytyvät muun muassa sellaiset julkaisut kuin Los Angeles Times, New York Times ja Baltimore Sun. Myös Usa Today -lehti ja sen liitännäisjulkaisut ovat leikanneet työvoimaansa reilusti.

Vuoden 2009 aikana sanomalehdistä katosikin 15 000 työpaikkaa.

Usa Today on osa Gannett Companya, joka on Yhdysvaltain suurin sanomalehtien julkaisuyhtiö. Sen johto on sanonut irtisanomisten johtuvan muustakin kuin huonosta taloustilanteesta.

-Ne ovat myös osa tarvittavaa pysyvää muutosta, painotti yhtiön pääjohtaja Craig Dubow joulukuussa pidetyssä mediatapaamisessa.

Valoa tunnelin päässä?

Saman yhtiön julkaisupäällikkö Dave Lougee näkee tulevaisuuden kuitenkin varsin valoisana.

-Vuosi päättyi hyvin erilaisissa näkymissä kuin missä se alkoi. Pohjavire on nyt myönteinen, hän kuvaili.

Monet lehtiyhtiöt näkevät samankaltaisia lieviä toipumisen merkkejä. Ne ennakoivat vuoden 2009 viimeisen neljänneksen olevan jo parempi kuin vuoden aiemmat tulokset.Sanomalehtien tilaa seuraava News Cycle -julkaisu siteerasi toiveikasta media-analyytikkoa Rick Edmondsia.

-Pidemmällä aikavälillä meidän on lisättävä uutishuoneiden väkeä, kasvatettava sisältöä ja lisättävä levikkilukuja.

Edmondsin mukaan sanomalehtiala menestyy vuonna 2010 markkinoiden odotuksia paremmin. Lehtitalot ovat leikanneet kulujaan niin rajusti, että pieninkin ylämäki näkyy heti tuloksissa.

Uutiset muuttavat muotoaan

Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä toiveikkaita. News Cycle -julkaisun haastattelema eMarketer.com-yhtiön johtaja Geoff Ramsey ei usko perinteisten sanomalehtien nousuun.

-Ensi vuonna (2010) televisio, radio, sanomalehdet ja aikakauslehdet jatkavat supistamistoimiaan, tosin hitaammin kuin vuonna 2009, hän ennakoi.

-Online-mainostaminen sen sijaan kasvaa mukavasti.

Ramsey ennakoi netissä mainostamisen kasvavan yli viisi prosenttia.

Media-analyytikkojen mukaan edessä saattaa olla merkittävä käännekohta, jonka aikana on varmistettava riippumattoman lehdistön asema. Viime vuosina uutisoinnin osaksi on tullut niin sanottu digitaalinen journalismi, jossa kansalaiset osallistuvat uutisten välitykseen.

Esimerkiksi viime kesänä tiedot Iranin vaaleista ja mellakoista levisivät maailmalle paljolti paikallisten kännyköiden kautta. Yhteisöpalvelut Twitter, Facebook ja muut nopeasti kasvavat mediailmiöt ovat luultavasti tulleet uutisointiin jäädäkseen.

The Columbia Journalism Review -julkaisussa pohdittiin muuttunutta tilannetta. Sen mukaan riippumaton lehtiuutisointi on kutistumassa, mutta ei katoamassa.

-Raportointi muuttaa muotoaan. Uutisten muoto uudistuu, ja uutisia välitetään yhä useampien ja vaihtelevampien, uusien sekä vanhojen välityskanavien kautta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?