Ulkomaat

Putinin suhdehuhua levittänyt lehti suljettiin

Julkaistu:

Vladimir Putinin väitetystä romanssista ensimmäisenä kirjoittaneen Moskovski Korrespondent -lehden ilmestyminen on lopetettu tilapäisesti "taloudellisten" syiden takia.

Omistajatahon mukaan lehti nieli nykyisellään liian paljon rahaa ja sen konsepti vaatii jatkossa uutta kehittelyä. Tämän vuoksi lehden ilmestyminen päätettiin keskeyttää perjantaina, vain muutama tunti sen jälkeen kun presidentti Vladimir Putin oli kiistänyt suhteensa voimistelijatähti Alina Kabajevaan.

- Olen tehnyt päätöksen, jonka mukaan lehden rahoittaminen ja julkaisu keskeytetään. Päätös liittyy lehden vaatimiin suuriin taloudellisiin uhrauksiin ja erimielisyyksiin lehden konseptista, Natsionalnaja Mediakompanijan pääjohtaja Artjom Artjomov sanoi uutistoimisto Interfaxin mukaan.

Artjomov kiisti samalla, että kohutulla romanssiartikkelilla olisi mitään tekemistä sulkemispäätöksen kanssa.

- Minkäänlaisesta poliittisesta syystä ei kannata yrittää edes puhua ilmestymisen keskeyttämisen yhteydessä, Artjomov sanoi.

Artjomovin mukaan lehden ilmestyminen aloitetaan uudelleen, kun sen konsepti on saatu hiottua toimivammaksi. Päätoimittaja Grigori Nehoroshev jätti eroilmoituksensa perjantaina, joten hän tuskin enää palaa lehteen sen ilmestymistauon jälkeen.

Artjomovin edustama mediayritys kuuluu miljardööri Aleksandr Lebedeville, joka on entinen Yhtenäinen Venäjä -puolueen kansanedustaja.

Lebedevillä on viime aikoina ollut joitakin erimielisyyksiä Venäjän nykyjohdon kanssa, mutta väitteiden mukaan hän oli ainakin ennen kohuartikkelin ilmestymistä varsin hyvissä väleissä Kremlin kanssa.

Lebedevin mukaan artikkeli Putinin ja Kabajevan suhteesta tuli hänelle itselleen yllätyksenä.

- Artikkeli vaikuttaa uutisankalta. Eilen toimittajat sanoivat, että heillä on vakavat lähteet, mutta tänään he sanovat, että osa on vakavasti otettavia ja osa vaatii vielä tarkistamista, Lebedev sanoi ennen sulkemispäätöstä.

Myös Moskovski Korrespondentin nettisivut suljettiin myöhään perjantai-iltana. Kun sivut yrittää avata, lukijalle kerrotaan venäjäksi, että sivujen ylläpitäjä on sulkenut ne ja tällä hetkellä sivuille ei pääse.

Lehti ehti pyytää nettisivuillaan jo torstaina anteeksi artikkelinsa aiheuttamaa mahdollista mielipahaa ja samalla se tunnusti, ettei sillä ole esittää juttunsa taustaksi tiukkoja faktoja. Anteeksipyynnön sanamuoto oli kuitenkin varsin erikoinen ja siitä jäi rivien välistä vaikutelma, että lehti halusi antaa ymmärtää tietävänsä sittenkin jotain Putinin ja Kabajevan läheisistä väleistä.