Työelämä

Ratikankuljettajaksi on vaikeampi päästä kuin lääketieteelliseen – uuden kuskin ansiot 2500 e/kk

Julkaistu:

Ratikankuljettajakurssille on uskomattoman vaikea päästä, vaikka hakijoita oli tänä talvena poikkeuksellisen vähän.
Keväällä 2. huhtikuuta käynnistyvälle raitiovaununkuljettajakurssille oli poikkeuksellisen vähän hakijoita, jos tulleiden hakemusten määrää vertaa aiempiin kursseihin. Sisäänpääsy on silti äärimmäisen vaikeaa kurssista toiseen.

Helsingin kaupungin liikelaitos (HKL) ja Stadin aikuisopisto kouluttavat uusia kuljettajia aina tarpeen mukaan. Seuraavalle kurssille valitaan yhteensä 14 opiskelijaa. Hakemuksia kurssille tuli yhteensä noin 250.

Kuljettajaksi opiskelemisen aloittaa keväällä näin ollen 5,6 prosenttia hakijoista. Jokaiselle opintojen suorittajalle on luvassa vakituinen työsopimus.

Hakijoiden määrä on ollut tavallisesti kurssia kohden noin 300–400. Tällä kertaa markkinointi ei tavoittanut mahdollisia hakijoita yhtä tehokkaasti kuin aiempien kurssien hauissa. Sisäänpääsemisen rima on pienestä notkahduksesta huolimatta korkeammalla kuin monissa muissa koulutusohjelmissa ja ammateissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Esimerkiksi Helsingin yliopiston lääketieteen suomenkielisessä koulutusohjelmassa sisäänpääsyprosentti oli viime keväänä 8,1. Oikeustieteen koulutusohjelmaan pääsi puolestaan 8,3 prosenttia hakijoista.


HKL:n koulutusvastaavan Jonne Kuusniemen mukaan kurssilaisilla on edessään puolen vuoden opinnot. Suurimman osan ajasta tulevat kuljettajat harjoittelevat töissä.

– Ensimmäiset yhdeksän viikkoa on ohjattua koulutusosaa. Menemme pienissä ryhmissä tai pareissa, ja opetus on hyvin henkilökohtaista.

Ensikosketukset uuteen ammattiinsa kurssilaiset ottavat Helsingin Konalassa. Liikenteeseen he tutustuvat jo ensimmäisellä viikolla.

– Suurin osa harjoittelusta tapahtuu linjavaunujen seassa. Kouluvaunut eivät pysähdy pysäkillä tai ota matkustajia, joten ne pystyvät seikkailemaan liikenteen seassa.

Ensimmäisten 43 kurssipäivän ajan opiskelijat saavat kurssipalkkiota 5,70 euroa tunnilta.

Koulutusjaksoa seuraa neljän kuukauden työssäoppimisjakso, jonka alussa tulevat kuljettajat kirjoittavat työsopimuksensa.

Kurssin viimeiseltä neljältä kuukaudelta maksetaan jo palkkaa. Uuden kuljettajan peruspalkka on noin 2 050 euroa kuukaudessa. Vuorolisät nostavat sen Kuusniemen mukaan noin 2 500 euroon.

Uusilta kuljettajilta edellytetään hakuilmoituksen perusteella asiakaspalveluhenkisyyttä ja valmiutta vuorotyöhön sekä hyvää paineensietokykyä. Opiskelijoilla ei saa olla vakavia liikennerikkomuksia.

Helsingin joukkoliikennevälineisiin aukesi maanantaina 22. tammikuuta jälleen uusi haku. Tarkoituksena on rekrytoida uusia metrojunankuljettajia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt