”Vaatimattomuus voi kaunistaa, mutta bisnestä se ei edistä”, sanoo Lontoossa menestyvä yrittäjä Saija Mahon - Työelämä - Ilta-Sanomat

”Vaatimattomuus voi kaunistaa, mutta bisnestä se ei edistä”, sanoo Lontoossa menestyvä yrittäjä Saija Mahon

Kuvituskuva
Julkaistu: 31.12.2016 12:12

Liedossa syntynyt Saija Mahon muutti Lontooseen 16 vuotta sitten taskussaan 50 mummonmarkkaa. Nyt hänen digialan yrityksensä kahmii kansainvälisiä palkintoja ja niin Google kuin Britannian parlamentti kuuntelevat häntä.

Saija Mahonin yrityksellä on toimisto sekä Englannissa että Suomessa, mutta hän tapaa usein tehdä töitä kahviloissa. Nytkin Mahon istuu Lontoon Covent Garden -hotellin ravintolassa aamukahvilla, käy läpi sähköpostejaan ja suunnittelee seuraavan viikon ohjelmaa.

Liedossa syntynyt Mahon, 36, perusti Mahon Digital Marketing -yrityksensä kuusi vuotta sitten, neljä kuukautta tyttärensä syntymän jälkeen. Tullessaan raskaaksi Mahon työskenteli kovalla palkalla senioritasolla digiosaston johtajana.

– Olin firman kymmenen vuoden historiassa ensimmäinen raskaaksi tullut nainen. Esimieheni järkyttyi ja koin, että tuotin hänelle pettymyksen. Siitä lähti kypsymään ajatus omasta yrityksestä.

Yritystoimintansa Mahon aloitti kotisohvalta ainoina työkaluinaan kannettava tietokone ja puhelin.

– Ensimmäinen asiakkaani oli yritys, jolta laskutin 50 Englannin puntaa kuussa.

Saija Mahon kiittelee Britannian kannustavaa ilmapiiriä.

Saija Mahon kiittelee Britannian kannustavaa ilmapiiriä.

NYT, kuusi vuotta myöhemmin, liikevaihto lasketaan miljoonissa. Yritys työllistää 14 ihmistä ja sillä on toimisto Lontoossa ja Turussa. Vuoden 2017 alussa avataan toimisto Tallinnaan.

– Nyt ollaan vakaassa tilanteessa, mutta vaikeina aikoina olen puskenut töitä vuorokauden ympäri pitääkseni yrityksen pystyssä. Suomalaisella sisulla olen pärjännyt.

Tutkintojen puute oli este Suomessa. Uskoin kykyihini, mutta työpaikassani sain lähinnä keittää kahvia ja hoitaa postitusta. Britanniassa tutkintojen puuteei ole haitannut.

Mahon arvioi, että hänen yrityksensä liikevaihto moninkertaistuu seuraavien vuosien aikana ja työllistää viiden vuoden sisällä 50 ihmistä.

Vaikeuksien kautta menestykseen Mahon nousi 16 vuotta sitten muutettuaan Lontooseen.

– Minulla oli taskussa noin 50 mummonmarkkaa. Ostin menolipun Helsingistä rahoilla, jotka sain kokoon kirppismyynnillä. Ensimmäinen yösija löytyi Merimieskirkon hoivista.

Ensimmäinen työpaikka Lontoossa oli viiniravintolan tarjoilijana. Pian Mahon pääsi matkatoimistoon töihin ja sai tehtäväkseen hakukonemarkkinoinnin suunnittelun, johon tarvittavan osaamisen hän opiskeli työn ohella ja hakukonejätti Googlen avustuksella.

– Täällä kaikki kehuvat toisiaan ja kannustavat. Saan potkua myös muiden menestyksestä. Suomessa on valitettavan usein vallalla negatiivinen kateus, josta ei seuraa kenellekään mitään hyvää, Saija Mahon sanoo.

– Täällä kaikki kehuvat toisiaan ja kannustavat. Saan potkua myös muiden menestyksestä. Suomessa on valitettavan usein vallalla negatiivinen kateus, josta ei seuraa kenellekään mitään hyvää, Saija Mahon sanoo.

KAIKEN OSAAMISENSA Mahon on hankkinut työtä tekemällä ja itsenäisesti opiskelemalla. Suomessa hän suoritti lukion jälkeen vuoden opinnot Markkinointi-instituutissa.

– Koin, että tutkintojen puute oli este Suomessa. Uskoin itse kykyihini, mutta työpaikassani sain lähinnä keittää kahvia ja hoitaa postitusta. Britanniassa tutkintojen puute ei ole haitannut.

Haluan antaa nuorille mahdollisuuden ja erityisesti haluan kannustaa digialalle tyttöjä.

Mahon on mieltynyt Britanniassa kannustavaan ilmapiiriin.

– Täällä kaikki kehuvat toisiaan ja kannustavat. Saan potkua myös muiden menestyksestä. Suomessa on valitettavan usein vallalla negatiivinen kateus, josta ei seuraa kenellekään mitään hyvää, Mahon sanoo.

Mahon Digital Marketing työllistää tällä hetkellä kaksi nuorta oppisopimuksella.

– Haluan antaa nuorille mahdollisuuden ja erityisesti haluan kannustaa digialalle tyttöjä.

Saija Mahon puhuu perustamansa yritysten ja yrittäjien verkostoitumista edistävän The Caviar Clubin tilaisuudessa.

Saija Mahon puhuu perustamansa yritysten ja yrittäjien verkostoitumista edistävän The Caviar Clubin tilaisuudessa.

MAHONIN SAAVUTUKSET ja erityisesti tyttöjen houkutteleminen digialalle ovat herättäneet laajaa kiinnostusta ja arvostusta. Viime vuonna Google nimesi Saija Mahonin digialan 20 vaikutusvaltaisimman naisen joukkoon. Hänet on kutsuttu puhumaan Britannian parlamenttiin, sekä ala- että ylähuoneeseen. Palkintoja Mahon Digital Marketing on kahminut kymmeniä.

Yritys on toiminut Suomessa vuodesta 2012 ja vuonna 2013 Mahon perusti Suomeen yritysten ja yrittäjien verkostoitumista edistävän The Caviar Clubin.

– Merkittävimpiä palkintoja minulle ovat olleet Suomessa Vuoden toimisto -palkinto ja Britanniassa Paras työnantaja -palkinto. Oli todella hienoa saada kutsu tapaamaan ministereitä parlamenttiin. Onhan se melkoinen saavutus tällaiselle kannon nokassa kasvaneelle, Liedon nainen kertoo hymyillen.

Palkintoja juhlitaan usein kuohuvalla maljalla, mutta Mahonin herätyskello soi arkisin aamuviideltä.

– Asetan aina uusia tavoitteita, kun olen saavuttanut vanhat. Lähin työtiimini, johon nykyään kuuluu myös brittipuolisoni, sanoo leikkisästi, että minulla on raketti takapuolessa, mutta tiimi ohjaa minua.

Saija Mahon perusti Mahon Digital Marketing -yrityksensä kuusi vuotta sitten. Nyt yritys työllistää 14 ihmistä ja sillä on toimisto Lontoossa ja Turussa. Vuoden 2017 alussa avataan toimisto Tallinnaan.

Saija Mahon perusti Mahon Digital Marketing -yrityksensä kuusi vuotta sitten. Nyt yritys työllistää 14 ihmistä ja sillä on toimisto Lontoossa ja Turussa. Vuoden 2017 alussa avataan toimisto Tallinnaan.

ÄITIYS ei hidastanut Mahonin työtahtia. Ystävistä koostuva turvaverkko auttoi aluksi lastenhoidossa, kun tuore äiti kävi työtapaamisissa. Kerran hoitajaa ei löytynyt ja Mahon vei kantokopassa nukkuvan lapsensa salaa ison yrityksen kokoushuoneeseen.

– Laitoin lapsen pöydän alle ja toivoin, että tyttö nukkuisi yhtä sikeästi kuin yleensä. Menin paikalle ennakkoon ja lähdin viimeisenä. Vain vastaanottovirkailija näki lapsen. Voitin sen asiakkaan!

Mahon puhuu mielellään luovien ratkaisujen puolesta. Yksi hänen lempiaiheistaan on kannustaa ihmisiä ja erityisesti naisia markkinoimaan osaamistaan ja kehumaan itseään.

– Vaatimattomuus voi kaunistaa, mutta bisnestä se ei edistä. Menestymiseen tarvitaan intohimoa tekemiseen, sinnikkyyttä, kovaa työtä ja SSP-metodia eli shameless self promotionia, häpeämätöntä itsensä nostamista.

Mahon on onnistuneesti yhdistänyt yrittäjyyden äidin ja vaimon rooleihin. Viimeisen puolen vuoden aikana hän on kirjoittanut menestystarinansa kirjaksi, joka julkaistaan Englannissa ensi vuoden alussa.

– Priorisointi ja fokusointi on tärkeää, silloin aikaa ja energiaa löytyy. Minulle mikään ei ole tarpeeksi, intohimoni vain kasvaa.

Tuoreimmat osastosta