Rovion jättävä Peter Vesterbacka arvostelee Suomen ilmapiiriä - Työelämä - Ilta-Sanomat

Roviolta lähtevä Vesterbacka murjoo Suomen ilmapiiriä

Peter Vesterbackan mukaan Suomessa on paljon "korporatismin merkkejä". Hän sanoo haluavansa omalla esimerkillään kannustaa ihmisiä tekemään.

21.6.2016 11:47 | Päivitetty 21.6.2016 11:47

Roviolta lähtevä Peter Vesterbacka aikoo keskittyä jatkossa startup-valmennukseen ja sijoittamiseen.

Vesterbacka aikoo keskittyä etenkin learning-yrityksiin. Hän näkee toimintansa suorana jatkona Rovio Learningin toiminnalle. Vesterbacka on tällä hetkellä osakkaana kahdessa oppimis-startupissa, Fun Academyssa ja Lightneerissä.

– Nyt oli hyvä hetki lähteä tekemään isompia juttuja. Elokuvalla menee hyvin, ja kesällä on vähän aikaa vetää henkeä, Vesterbacka kommentoi Digitodaylle.

Kiinnostus koulutusvientiin johtuu siitä, että Suomi on koulutuksen huippumaita, mutta siitä ei ole kuitenkaan tuotteistettu vientivalttia, Vesterbacka selittää.

Vesterbackan uusien hankkeiden ykkössuunta on Euraasia. Hän toimii sijoitustoiminnassa yhdessä Rovion hallituksen puheenjohtajan Kaj Hedin kanssa, ja lupailee "monenlaisia setuppeja" eli sijoitusjärjestelyjä.

Vesterbacka sanoo haluavansa omalla esimerkillään antaa suuntaa Suomen talouskasvulle. Hän sanoo olevansa turhautunut Suomessa nykyisin vallitsevasta ilmapiiristä.

– Suomen ongelmat eivät sillä ratkea, että väitellään onko päivittäinen kuuden minuutin työaikalisäys riittävä. Ihmisten pitäisi uskoa omaan tekemiseensä. Täällä on yhä paljon korporatismin merkkejä, Versterbacka kritisoi.

Versterbacka muistuttaa, että "Slush-sukupolven" kokemusmaailma on täysin erilainen kuin nykyisillä päättäjillä.

Vesterbacka vakuuttaa suhteiden Rovioon olevan kunnossa. Lähtöön "ei sisälly ihmeempää dramatiikkaa".

Rovion viestinnästä vastaava Kaisu Karvala kuvaa päivää surulliseksi Roviolle.

– Hän on ollut uskomaton brändilähettiläs, Karvala sanoo.

Vesterbackan punainen Angry Birds -huppari kehystettiin Rovion konttorin seinälle lähtöilmoituksen myötä.

– Väri säilyy, logo vaihtuu, Vesterbacka kommentoi pukeutumistyylinsä jatkoa.

Hän muistuttaa käyttäneensä punaisia huppareita jo ennen Rovio-aikaa.

– Halusin kertoa hupparilla, miten erottua markkinassa ja näyttää, miten tehdä markkinointia. Olen Porista, joten tilanteesta riippuen punainen voi olla vaikka Ässät-huppari, Vesterbacka heittää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?