Rahaa Youtubesta – tässä 10 neuvoa

Youtube-verkoston tuottaja antaa kymmenen vinkkiä Youtube-kanavan ylläpitäjille.

13.11.2014 16:33 | Päivitetty 13.11.2014 16:33

Youtubesta on tullut elinkeino monille. Oman kanavan tuomilla mainostuloilla on mahdollista elättää itsensä, jos kaikki menee nappiin.  Pohjoismaisessa United Screens -verkostossa työskentelevällä Niclas Lundbergillä on liuta neuvoja Youtube-videobloggaajille. Verkosto konsultoi videoiden tekijöitä sekä saattaa näitä yhteen mainostajien kanssa. Lundberg puhui torstaina teleoperaattori Elisan seminaarissa. – Jos kanavaa alkaa tehdä se mielessä, että miten tällä tehdään rahaa, mennään yleensä metsään. Yleensä ensimmäisenä pitäisi olla halu tehdä omaa juttua, raha tulee vasta sitten, Lundberg kertoo. Lundbergin mukaan valmista menestysreseptiä ei ole. Sen sijaan hyväksi osoittautuneita käytäntöjä on paljon. 1. Älä tee "vain jotain". Kun tunnet sisältösi, tunnet seuraajasi.

2. Vaikka esimerkiksi Red Bullin ja GoPron kanavat ovat suosittuja, ihmiset eivät seuraa brändejä vaan ihmisiä ja hyvää sisältöä.

3. Ihmiset eivät katso Youtubessa mainoksia (elleivät ne ole poikkeuksellisen kekseliäitä).

4. Älä mieti sitä, mitä Youtubessa katsotaan. Mieti, miksi he katsoisivat juuri sinun videosi?

5. Sitouta katsojasi. Neljä miljoonaa dollaria videopelivideoillaan tienaava PewDiePie (Felix Kjellberg) on sanonut: "Ihmiset eivät katso minun pelaamistani, he pelaavat minun kanssani."

6. Pidä huolta sisällön laadusta ja tasaisesta julkaisutahdista.

7. Optimoi Youtube-sivusi. Ovathan tagit ja muu metadata kunnossa? Välittävätkö videoiden esikatselukuvat oikeaa viestiä? Millainen sivun ulkoasun pitäisi olla?

8. Älä kerää klikkejä. Videoiden käynnistyksiä on helppo saada, takaisin tulevia katsojia vaikeampi.  

9. Käytä analytiikkatyökaluja videoidesi kehittämiseksi. Audience retention -raportti kertoo esimerkiksi, missä vaiheessa katselu keskeytetään jne.

10. Tee sellaista sisältöä, josta itse nautit. Näin takaat oman jaksamisesi ja tuotannon jatkuvuuden.  Suomi vai englanti -kysymykseen Lundbergillä ei ole yleispätevää vastausta.

Suomalaiset katselevat United Screensin havaintojen mukaan suomalaista sisältöä, ja Suomen suurimmat Youtube-kanavat tekevät sisältönsä suomeksi.

Ruotsissa suurimmat kanavat taas ovat englanninkielisiä. Aivan heti päivätyötä ei kannata lopettaa. Suomessa itsensä elättäminen videobloggauksella on toistaiseksi hyvin harvinaista.  

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?