IDC:n, IDG:n ja For Dummies -sarjan Patrick McGovern kuoli - Työelämä - Ilta-Sanomat

Kaksimetrinen miljardööri matkusti turistiluokassa

Tietotekniikka-alan markkinatutkimuksen ja median suuriin nimiin kuulunut Patrick McGovern kuoli keskiviikkona Kalifornian Palo Altossa 76-vuotiaana.

Patrick McGovern­

21.3.2014 11:05 | Päivitetty 21.3.2014 11:01

Patrick McGovern tunnettiin tietotekniikka-alan mediavaikuttajana, joka aloitti markkinatutkimusyritys IDC:n perustamisesta. Siitä irtautui mediaryhmä IDG (International Data Group), jonka julkaisut ilmestyvät yli sadassa maassa. Ryhmän tunnetuimpia mediabrändejä ovat vuonna 1964 perustettu Computerworld, PCWorld ja Macworld.

IDG:n liikevaihto viime vuonna oli 3,55 miljardia dollaria ja sen palveluksessa on yli 13 000 työntekijää. Suomessa IDG:n yhteistyökumppani on Talentum.

McGovern, jonka alaisuudessa perustettiin yli 300 aikakaus- ja sanomalehteä, tunnettiin joviaalina ja vaatimattomana miehenä. Huolimatta 5,7 miljardin dollarin omaisuudestaan ja lähes parin metrin pituudestaan hän matkusti aina turistiluokassa.

Voidakseen sanoa, että IDG:llä on julkaisuja kaikilla seitsemällä mantereella, McGovern perusti 1997 nettijulkaisu Computerworld Antarctican, Wall Street Journal kirjoitti.

McGovernin alaisuudessa DOS for Dummies -kirjasta kehittyi kokonainen For Dummies -kirjasarja, joka laajeni käsittämään mitä erilaisimpia elämänaloja.

IDG käynnisti julkaisuja aikaisessa vaiheessa avautuvilla markkinoilla. Myöhemmin McGovern oli riskisijoittamisen terävimmässä kärjessä avautuvilla markkinoilla kuten vuonna 1992 Kiinassa ja sen jälkeen Vietnamissa ja Intiassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?