Omat keinot käytössä, luvalla tai ilman - Työelämä - Ilta-Sanomat

Y-sukupolvelle ei työnantajalta mikä tahansa it kelpaa

Accenturen tuoreen tutkimuksen mukaan niinsanottu Y-sukupolvi on hyvin vaativaa työnantajansa tietotekniikan suhteen.

Y-sukupolvi ei surffaa millä tahansa välineillä.

15.12.2008 15:16 | Päivitetty 15.12.2008 15:14

Nämä vuoden 1980 jälkeen syntyneet nuoret haluavat käyttöönsä uusimmat it-ratkaisut ja -sovellukset sekä koko vuorovaikutteisten kanavien paletin. It-teknologian taso on jopa työpaikan valintaperuste.

Suurin osa on tyytymättömiä nykyisen työnantajansa it-työkaluihin, ja he haluavatkin käyttää omia laitteitaan ja turvautua omiin ratkaisuihinsa lupaa kysymättä.

Ei kelpaa laitteeteivätkä ratkaisut

Accenturen tekemän selvityksen mukaan Y-sukupolvi (alkuperäisen englanninkielisen tiedotteen mukaan "millennials") haluaa käyttää omia laitteitaan. Noin 20prosenttia vastaajista ilmoitti, että työnantajan tarjoama it-teknologia ei vastaa heidän tarpeitaan. Yli 30 prosenttia sanoi käyttävänsä sekä omia laitteitaan että omia it-sovelluksiaan.

Y-sukupolvi ei myöskään kysy lupaa it-ratkaisuihinsa. Yhä useampi nuori käyttää työtehtäviinsä laitteita ja sovelluksia, joita työnantaja ei ole järjestänyt työntekijöille.

Näitä ovat matkapuhelimet ja mobiilipalvelut, avoimen lähdekoodin yhteisöt, mesetys, sosiaalinen media ja erilaiset widgetit. Esimerkiksi peräti 75 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä oma-aloitteisesti tai luvatta työtehtävien hoitoon verkkotyökaluja ilmaisista verkkopalveluista.

Y-sukupolvi vaatii huipputeknologiaa: yli puolet vastaajista sanoi, että työnantajan tietoteknologian taso on tärkeä tekijä, kun he valitsevat työpaikkaansa.

Accenturen tutkimuksen mukaan työntekijät eivät tunne yrityksen it-politiikkaa. Vain 40 prosenttia vastaajista tunsi työnantajansa politiikan siitä, mitä it-laitteita ja -sovelluksia työntekijät saavat käyttää.

Bloggauksen merkitystä liioiteltu?

Tutkimus tuki myös eräitä vahvoja oletuksia Y-sukupolven tavasta käyttää tietotekniikan sovelluksia: Yksityisyys on häviämässä, kun jo yli neljännes vastaajista kertoo vapaasti itsestään avoimilla verkkopalstoilla.

Sähköposti on tullut tiensä päähän nuorten viestintävälineenä ja korvautunut mesetyksellä ja sosiaalisella medialla. Ja bloggauksen merkitystä on liioiteltu, sillä nuoret käyttävät vain puoli tuntia viikossa bloggaamiseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?