Konsultointipalvelujen käyttö vähentynyt myös it-alalla - Työelämä - Ilta-Sanomat

Työpaikallasi heiluu nyt kululeikkuri

Seminaarimatka peruttu, markkinointibudjetti leikattu, pikkujoulut peruttu, tietokoneen vaihto uuteen peruttu... Säästötalkoot alkavat jo näkyä monella työpaikalla. Kuluja karsitaan nyt urakalla kaikesta vähemmän välttämättömästä.

29.10.2008 8:16 | Päivitetty 29.10.2008 8:18

Taloustilanteen kääntyminen näkyy jo joissakin yrityksissä, jotka myyvät palvelujaan toisille yrityksille. Yritykset tinkivät varsinkin toimista, jotka eivät ole aivan välttämättömiä perusliiketoiminnan kannalta.

Esimerkiksi Finnairin talousviestinnästä vastaava Taneli Hassinen kertoo, että liikematkailua on alettu vähentää.

– Yrityksillä on rajoituksia matkustuspolitiikassaan, hän sanoo.

Myös mainosbudjetteja on kiristetty.

– Kyllä tilanne näkyy jonkin verran. Osa yrityksisistä siirtää markkinointi-investointejaan vuodenvaihteen yli, kertoo toimitusjohtaja Petri Uusitalo TBWA/PHS Helsingistä.

Hänen mukaansa tilanne on muuttunut hyvin nopeasti. Hän arvioi, että mainostoimiston tilauskanta on nyt 10–15 prosenttia pienempi kuin vielä kuukausi sitten oletettiin.

Konsulttejakäytetään harkiten 

MPS-yhtiöiden toimitusjohtaja Marcus Herold kertoo, että suomalaisyritykset toimivat edelleen aika normaalisti eikä paniikkia ole nähtävissä.

MPS konsultoi rekrytoinneissa. Heroldin mukaan heillä käy edelleen paljon väkeä analyysissä, mutta yritysten varovaisuus on selvästi kasvanut ja kuluja katsotaan tarkasti.

– On aivan luonnollista että etenkin pienissä yrityksissä tehdään rekrytointistoppi eikä lähdetä palkkaamaan uutta väkeä ilman, että ollaan varmoja tulevaisuudennäkymistä.

Konsultointipalvelujen käyttö on vähentynyt myös it-alalla. Tietoenatorissa nähdään merkkejä siitä, että etenkin pankkiasiakkaat varovat uusia it-investointeja. Tietoenatorissa nähtiin ensimmäiset merkit kysynnän hiipumisesta keväällä, jolloin telealan ja median yritykset ryhtyivät vähentämään tilauksiaan.

Kansainväliset yrityksetperuvat tapahtumia

Yrityksille ja organisaatioille tapahtumia järjestävässä Event Forumissa on huomattu, että jotkut Suomessa toimivat ulkomaiset yritykset ovat ryhtyneet säästämään.

– Ulkomaiset, globaalisti toimivat yritykset ovat nyt sitä mieltä, että ei hirveästi satsata tapahtumiin. Sisäiset tapahtumat tuntuvat olevan sellaisia, jotka yritykset ovat valmiita jättämään pois tässä vaiheessa, kertoo toimitusjohtaja Event Forumin Johan Sjöstrand.

Loppuvuosi on tyypillisesti pikkujoulujen ja muiden henkilöstöjuhlien aikaa. Sjöstrandin mukaan muutama yritys on perunut jo sovittuja tilaisuuksia.

– Suomalaiset yritykset eivät ole näin reagoineet, vaan ne, joiden ylin johto istuu muualla kuin Suomessa.

Henkilöstö- ja sidosryhmätilaisuuksia järjestävän Wishmasterin toimitusjohtaja ja vastaava tuottaja Karo Oksanen kertoo, että pikkujoulukausi tuntuu menevän aika lailla normaalisti eikä tilaisuuksia ole peruttu.

– Varmaan tilanne näkyy yrityksissä, mutta ei kukaan ole siitä suoraan asiasta puhunut eikä se ole vaikuttanut sovittuihin tilaisuuksiin, hän lisää. 

Asiakassuhteistaei tingitä

Vaikka yritysjohdon mielestä henkilöstölle riittää vähän vähempikin, asiakassuhteiden hoidosta ei tingitä. Event Forumin Johan Sjöstrandin mukaan suhdetoiminnasta ei ole ruvettu karsimaan.

– Asiakastapahtumapuolella emme ole huomanneet taantumaa ainakaan vielä. Uskon, että yritykset satsaavat aika kovasti tapahtumiin ja pyrkivät syventämään suhteitaan asiakkaisiinsa.

PHS:n Petri Uusitalo kertoo, että nykytilanne tuntuu lisäävän harkintaa ja priorisointia. Se, mitä kussakin yrityksessä pidetään tärkeänä, riippuu paljon alasta ja firmasta.

– Vaikuttaa siltä, että esimerkiksi lanseeraussuunnitelmista tai tärkeistä uudistuksista ei tingitä.

Uusitalo vertaa nykytilannetta 2000-luvun alun minitaantumaan. Hänen mukaansa silloin yritykset vähensivät markkinointi-investointejaan paljon nopeammin ja kategorisemmin kuin nyt.

– Onko näiden vuosien aikana tapahtunut jotain sellaista, että markkinointia on alettu ymmärtää myös investointina, hän miettii. 

Itellan näkymätsynkkenevät

Logistiikkayritys Itellan palvelut ovat toistaiseksi menneet kaupaksi entiseen malliin. Talous- ja rahoitusjohtaja Tuija Soanjärvi kertoo, että toistaiseksi taantuma on näkynyt vasta Tanskan ja Baltian osalta.

Viime viikolla julkistetun osavuosikatsauksen yhteydessä Itellan konserninjohtaja Jukka Alho kuitenkin totesi, että on varauduttava siihen, että tilanne voi muuttua merkittävästi, jos edessä on pidempiaikainen talouskasvun hiipuminen.

Vaikka talous ajautuisi lamaan asti, MPS:n Marcus Heroldin mielestä on pieni mahdollisuus, että osaajia ei ryhdytä laajasti irtisanomaan. Hän perustelee tätä sillä, että eläkkeelle on jäämässä lähivuosina 20 000 ihmistä ja yritysten on pidettävä voimavaroistaan huolta. Niiden, jotka joutuvat vähentämään väkeään, kannattaisi Heroldin mielestä harkita tekemisiään tarkkaan.

– Ne tarvitsevat resursseja taas, kun markkinat kehittyvät myönteisesti, hän muistuttaa. 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?