Työelämä

Salaperäinen suomalaisäiti teki paperinukeista nettibisnestä

Julkaistu:

Tukholma - Etenkin amerikkalaistyttöjä ihastuttava ruotsalainen verkkoyhteisö Stardoll.com mainitsee liikeideansa äidiksi suomalaisen Liisan. Ruotsalaislehteä naisen olemassaolo kuitenkin askarruttaa.


Kansainväliseksi menestyskonseptiksi kasvaneen paperinukkesivusto Stardollin äitihahmo on herättänyt ruotsalaisten uteliaisuuden - hänessä kun on sekä bisnesnaisen piirteitä että yllättävää salaperäisyyttä.

Stardoll Ab:n ruotsinkielisillä verkkosivuilla idean äidiksi mainitaan Liisa-niminen skandinaavi - nainen, joka jo pienenä rakasti paperinukkeja. Suomenkielisillä sivuilla taas puhutaan suoraan suomalaisesta Liisasta. Hänen kerrotaan ryhtyneen piirtämään nukkeja, vaatettamaan niitä ja laatineen sitten kotisivun, josta tuli nopeasti suosittu teini-ikäisten keskuudessa. Vuonna 2004 sivustosta tuli hänen poikansa avustamana "Paperdoll Heaven", joka nyttemmin tunnetaan nimellä Stardoll.

Tarina on kiinnostava, mutta kuka Liisa on? Arvoituksen nostaa esiin torstaisessa talousliitteessään ruotsalainen Dagens Nyheter. Liisan puhelinnumeroa tiedustellessaan lehti on saanut yritykseltä vain anonyymin sähköpostiosoitteen, johon lähetettyihin viesteihin kukaan ei ole vastannut. Selittääkö tämän suomalainen vaatimattomuus vai hyvä mielikuvitus?

Kaikesta salamyhkäisyydestä huolimatta ainakin ruotsalaista Stardoll AB:ta johtava Mattias Miksche vakuuttaa, että Liisa on oikeasti olemassa eikä häntä ole vain keksitty tavaramerkin vahvistamiseksi. Liisa yksinkertaisesti pitää julkisuuden sijaan yksityisyydestä. Niinpä verkkosivutkin kertovat vain, että Liisa "on yhä tärkeä jäsen Stardoll-perheessä ja tekee uusia paperinukkeja joka viikko".
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Verkkosivuillaan "paperinukkeparatiisi" Stardoll kertoo asiakaskuntansa muodostuvan erityisesti 9-17 -vuotiaista tytöistä. Yritys on omien sanojensa mukaan onnistunut muodostamaan yli yhdeksän miljoonan jäsenen maailmanlaajuisen yhteisön ja houkuttelee sivuilleen yli kuusi miljoonaa kävijää kuukaudessa.

Erityisen suosittu Stardoll on Yhdysvalloissa ja Englannissa. Verkkoyhteisö toimii viidellätoista kielellä. Ruotsissa yritys työllistää yli viisikymmentä henkilöä, Suomessa kaksi ja Yhdysvalloissa kolme, kertovat puolestaan DN:n kokoamat tiedot. Liikevaihdon kerrotaan yltäneen Ruotsissa viime vuonna yli viiteen miljoonaan kruunuun (yli 543 000 euroa). Maailmanlaajuista liikevaihtoaan yritys ei halua paljastaa.

Kommentit

    Näytä lisää