Petri Kokko on Googlen panostus Suomeen

Julkaistu:

Hakupalveluiden kisa Suomessa tiivistyy. Google hakee Suomen mainosmyyntiinsä lisäpotkua maaorganisaatiota vahvistamalla.
Taitoluistelijana ja urheiluidolina tunnetuksi tullut Petri Kokko on nimetty Suomen Googlen ensimmäiseksi maajohtajaksi. Nimitys on osa Googlen Pohjoismaiden suuntautuvaa panostusta, jonka tarkoitus on yhtiön mukaan varmistaa tuotteiden ja palveluiden saatavuus paikallisille käyttäjille ja mainostajille. Petri Kokko antaa sympaattiset suomalaiset kasvot ajoittain negatiivisesta julkisuudesta kärsineelle amerikkalaiselle hakukonejätille.

Kokemusta mainosmaailmasta Kokko on hankkinut muun muassa aiemmissa tehtävissään mainostoimisto Stream Helsingin toimitusjohtajana ja sitä ennen Nike Finlandin maajohtajana.

Kokon mukaan Googlen palveluksessa Suomessa on tällä hetkellä hänen lisäkseen yksi henkilö. Laajennussuunnitelmia tai -aikatauluja hän ei vielä halunnut kommentoida.

– Ensimmäinen kuukausi on kulunut koulutuksissa, asioihin ja eri maiden toimintoihin tutustuessa, syyskuussa tehtävään nimitetty Kokko toteaa.

– Uusi tekniikka tarjoaa kiehtovia mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille markkinoida tuotteitaan tarvittaessa koko maailmalle, vilpittömän innostuneelta vaikuttava Kokko sanoo.

Parin viime vuoden aikana Google on kehittänyt uusia tuotteita, joita Kokon mukaan ei Suomessa vielä kunnolla tunneta.

– Täällä on runsaasti yrityksiä ja kuluttajia, joilla on tarvetta palveluillemme.

Googlella hurja etumatka

Noin yhdeksän kymmenestä suomalaisesta netin käyttäjästä kertoo käyttävänsä Googlea tiedon etsintään netistä, selviää Taloustutkimus Oy:n joulukuussa julkaistavasta tutkimuksesta. Muiden hakukoneiden osuudet jäävät enimmilläänkin pariin prosenttiin.

Googlen leipälaji on niin sanottu hakusanamainonta. Yhtiö myy mainostajille kohdennettua mainontaa, eli hakutulosten yhteydessä käyttäjälle näytetään hakuun sopivia mainoksia. Menetelmä soveltuu kaiken kokoisille mainostajille monikansallisista jäteistä aloitteleviin autotallifirmoihin.

Hakusanamainonnan markkinoille tunkee nyt myös Fonecta, jonka viime viikolla startanneen, uudistetun www.fi -hakupalvelun valtiksi mainitaan paikallisosaaminen.

– Hakukoneemme hallitsee muun muassa suomen kielen taivutusmuodot, kertoo Fonectan kehityspäällikkö Jukka Tukiainen.

Liiketoimintajohtaja Ville Sarjan mukaan Fonectan pidemmän tähtäyksen tavoite on nostaa www.fi suosituimmaksi hakukoneeksi suomalaisissa hakutilanteissa.

– Hakusanamainonta muodostaa msn.fi-palvelun mainosmyynnistä noin kymmenen prosenttia. Meillä mainokset ovat pääosin display-tyyppisiä, joita Google ei toistaiseksi tarjoa, kertoo myyntijohtaja Mikko Ketola Microsoftin Digital Advertising Solutions -yksiköstä.

Uuden Microsoftin AdCenter -mainontapalvelun aikataulua Pohjoismaihin ja Suomeen Ketola ei halua kommentoida.

Gmail askarruttaa tietosuojavaltuutettua

Googlen hakusanakartoitus saattaa olla jo niin tehokasta, että se rikkoo Suomen lakia. Lauantaina 21. lokakuuta ilmestynyt Aamulehti väitti, että tietosuojavaltuutettu puuttuisi Googlen toimiin, jos sillä olisi toimipaikka Suomessa.

– Esimerkiksi Google analysoi automaattisesti Gmail-sähköpostipalvelunsa kautta luettuja sähköpostiviestejä ja yrittää niiden sisältämien hakusanojen perusteella kohdentaa mainoksia palvelun käyttäjälle, lehti jatkaa.

Google on perustanut Suomeen toimiston. Onko aihetta toimenpiteisiin ?

– Kuulen tällaisesta toimistosta ensimmäistä kertaa. Asia täytyy selvittää, lupaa toimistopäällikkö Maija Kleemola tietosuojavaltuutetun toimistosta.

Kokko on valmis vastaamaan tietosuojavaltuutetulle.

– Uudet teknologiat tuovat väistämättä rajanvetoja. Tavoitteemme on auttaa ja palvella asiakkaita ja hakupalvelujen käyttäjiä. Jos selvityspyyntöjä tulee, niihin tietenkin vastataan, Kokko sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää