Työelämä

Televisiomies hyppäsi lehtibisnekseen

Julkaistu:

Tomi Halosella on takanaan viisi päivää tutustumista Image Kustannuksen toimitusjohtajan tehtäviin. Kesäkuun alussa virallisesti aloittava sähköisen median konkari tunnustaa, että aikakauslehtibisneksessä on paljon opettelemista.
– Joskus kauan sitten olin Kauppalehdessä tilausmyyjänä, sen verran minulla on kokemusta printin puolelta, Halonen naurahtaa.

Halonen ehti olla Subtv:n toimitusjohtajana vajaat neljä vuotta, kunnes pesti lähti alkuvuodesta alta.

– En olisi vielä halunnut lähteä Subilta, mutta MTV Oy:ssä purettiin tulosyksiköt eli olin tulosyksikön vetäjä ilman tulosyksikköä.

Halonen ehti aloittaa Maikkarilla maksu-tv:n kehittämistyöt, kun headhunterit ottivat yhteyttä ja tarjosivat mahdollisuutta lähteä vetämään pientä lehtitaloa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tämä on looginen jatko uralleni, koska olen ollut media-alalla parikymmentä vuotta.

Vuosi sitten A-lehtiin

Vuosi sitten Image Kustannus siirtyi A-lehtien leiriin, kun yhtiön perustaja Raoul Grünstein myi valtaosan omistuksestaan Lyytikäisen suvun yhtiölle. A-lehtien toimitusjohtajana tänä vuonna aloittanut Olli-Pekka Lyytikäinen antoi Image Kustannukselle heti napakan tavoitteen: kolme vuotta aikaa nousta kannattavaksi.

– On se minun mielestäni realistinen tavoite. Töitä täytyy tehdä paljon, mutta tuotteet ovat erinomaisessa kunnossa, Halonen kiittää.

Enemmän tekemistä on levikki- ja mediamyynnissä. Tulevaisuudessa A-lehtien koneiston on tarkoitus hoitaa levikkimyynti, sen sijaan mainostilan myynnin Image hoitaa jatkossakin itse.

– Mediamyynnin yhdistämisestä A-lehtiin ei ole ollut mitään puhetta.

Halonen uskoo, että levikki saadaan kaksinkertaistumaan parissa vuodessa.

– Lehdet ovat kasvaneet tähän asti orgaanisesti, eikä isompia markkinointitoimenpiteitä ole tehty koskaan.

Kuudessa lehdessä sulateltavaa

Nykyisessä kuudessa lehdessä riittää Halosen mukaan sulateltavaa joksikin aikaa, eikä niitä ole tulossa ainakaan lisää. Mitään niistä hän ei ole toistaiseksi myöskään lakkauttamassa.

– Jokaista arvioidaan menestyksen ja kannattavuuden mukaan. Nyt on vasta analyysivaihe menossa.

Yhtiön ydin Image perustettiin 20 vuotta sitten kaupunkikulttuurin lipunkantajaksi. Halonen muistelee lukeneensa sitä ensi kerran 16 vuotta sitten.

– Kolmekymppisenä feidasin, koska ajattelin, etten kuulu enää kohderyhmään. Nyt keski-ikäisenä olen taas alkanut lukea sitä, koska haluan tietää, missä mennään, Halonen nauraa.

Image-perheeseen kuuluvat myös Viini, Mondo, Muoto, Pap Magazine sekä Bisnes.fi.

Lähiajat näyttävät aikakauslehtialalla poikkeuksellisen kiinnostavilta. Ruotsalaisen Bonnierin tiedetään tuovan Suomeen uusia lehtiä ja myös Talentum on ilmoittanut perustavansa uuden aikakauslehden. Halonen ei silti pelkää kilpailua.

– Käsitykseni mukaan heiltä ei ole tulossa suoraan meidän valikkoomme iskeviä lehtiä.

Halosen mielestä Suomesta puuttuu enää "?rehellinen äijälehti"?.

– Reilusti retroseksuaaleille suunnattu, moottorirasvassa tirisevä lehti. Semmoinen Tuulilasin, Pahkasian ja Jallun yhdistelmä, Halonen räväyttää.

Monimediaisuus

Monimediaisuus on ollut alan kuuma sana pitkään. Miten tv-mies aikoo kehittää Image Kustannuksen sähköistä maailmaa?

– Meillä on velvollisuus seurata tilannetta, mutta ei ole velvollisuutta tehdä mitään pelkästä tekemisen ilosta. Toimialan perisynti on kehitysahneus. On valtavan helppoa innostua uusista asioista, mikä johtaa monesti siihen, että ollaan vielä isommassa suossa.

Halonen korostaa, ettei vastusta kehitystä, vaan puolustaa harkintaa.

– Tätä ajatusta tukee tietysti se, ettei Image Kustannus kylve rahassa.

Kommentit

    Näytä lisää