Saksankielisen palvelun merkitys kasvoi EU:n itälaajentumisessa - Työelämä - Ilta-Sanomat

Call-Centerit työllistämisvetureina Saksassa

Call-Centerit ovat Saksassa työllistämisvetureita. Niiden työntekijämäärän ennustetaan viiden vuoden sisällä kasvavan vielä lähes kolmanneksella eli 100 000 työntekijällä. Palvelun parantamiseksi heiltä vaaditaan yhä parempaa koulutusta.

7.12.2005 14:50

Saksalaisissa Call-Centereissä on arvioitu olevan 330 000 työntekijää. Alan yritysten tarkkaa lukumäärää ei tiedä kukaan, kertoo Steffi Sauer Call Center Forumista. Tähän organisaatioon kuuluu yli kolmesataa yritystä, mutta kaikkiaan alalla saattaa olla jopa 5 000 yritystä.

EU:n itäinen laajentuminen selittää osaltaan Call-Center-boomia Saksassa. Saksalaisyritykset ovat laajentuneet voimakkaasti itään ja uusissa EU-maissa saksankielellä on perinteellisestikin ollut vahva asema.

Toisaalta erityisesti itc-alan yritysten suosima ulkoistettu palveluneuvonta sijaitsee yleensä Saksan itäisissä osissa, missä työvoimaa voidaan saada näihin tehtäviin halvemmalla - tai sitten jo kauempana rajojen takana. Myös etujärjestö Call Center Forum sijaitsee idässä, Saalfeldissä Thüringenin osavaltiossa.

Call-Center-alaa on kritisoitu asiantuntemattoman halpatyövoiman käytöstä, ja sen myötä asiakaspalvelun heikentymisestä. Call-Centerin työntekijöistä yli puolet ovat pätkätyöläisiä, joilta ei voi syventymistä milloin mihinkin alaan odottaakaan.

Uudessa alan kasvuennusteessa lähdetään kuitenkin siitä, että alalla tullaan vaatimaan ja myös antamaan yhä parempaa koulutusta. Samalla korostetaan, että alalla olisi palkkatasokin parantumassa. Tällä hetkellä alan keskipalkka Saksassa on 28 000 euroa vuodessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?