Työelämä

Työuralla pieni g on iso tekijä

Julkaistu:

Ei koulua vaan elämää varten! Kulkeeko menestys työelämässä käsikkäin koulumenestyksen kanssa? Amerikkalaistutkijat nostavat kummassakin kunniaan yleisen kognitiivisen kyvykkyyden eli tuttavallisesti pienen g:n.
Työpaikka ja koulu eivät ratkaisevasti eroa toisistaan mietittäessä taitoja ja kykyjä, jotka takaavat menestyksen. Näin päättelevät amerikkalaistutkijat laajan, yli 20 000 henkilöä käsittävän tutkimushankkeen pohjalta.

Yhdysvaltalaisessa Journal of Personality and Social Psychology -aikakausjulkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan yleinen kognitiivinen kyvykkyys, general cognitive ability eli tekstissä tuttavallisesti pieni "g" ratkaisee monta asiaa. Sen avulla voidaan ennustaa menestystä niin akateemisen tiedon kontekstissa kuin työsuorituksissa. Myös luovuuden ja terveyteen vaikuttavan käyttäytymisen alueilla sillä näyttäisi olevan oma roolinsa.

Huolimatta siitä, että "g-kyvyn" rooli on tunnettu jo jonkin aikaa, tutkijat ovat kyseenalaistaneet koulun antamat eväät ja arvelleet työelämän vaatimien taitojen eroavan niistä, joiden turvin menestytään akateemisesti.

Pieni "g" ennustaa

Minnesotan ja Illinoisin yliopistojen tutkijat kävivät epäilijöitä vastaan työkalunaan MAT eli Miller Analogies Test, jota on käytetty Yhdysvalloissa vuodesta 1926 niin koulu- kuin työelämässäkin. Sen tehtävät vaativat tietämystä useilta eri aloilta eli myös kirjallisuudesta, taiteista ja historiasta. Sanavarastokin on siinä eduksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

- Vaikka akateeminen konteksti panee enemmän painoa tiedon hallinnalle, pieni "g" ennustaa menestystä niin akateemisessa ympäristössä kuin työelämässäkin, tutkijat toteavat.

Tutkijoiden mukaan kumpaankin kontekstiin sisältyy oppimista sekä luonteeltaan monimutkaisia ja käytännöllisiä tehtäviä. Samoin suoriutuminen kummassakin kontekstissa määräytyy osin aiemmin hankitun tieto- ja taitotason mukaan. Yleinen kognitiivinen kyvykkyys on yhteydessä näihin kaikkiin, joten sen, että sama testi ennustaa suoriutumista kummassakin kontekstissa, ei tutkijoita yllätä.

Tutkijat arvelevat, että käsitys työ- ja koulumaailman menestystekijöiden eroista elää sitkeästi ennen muuta siksi, että työ- ja kouluympäristössä käytetyt testit on jostain syystä tavattu kehittää näistä vain toisessa käytettäväksi.

Kommentit

    Näytä lisää