Asfalttimiehen palkka jopa yli 5000 € / kk – Juha, 39, paiskii nyt 16-tuntisia työpäiviä - Työelämä - Ilta-Sanomat

Asfalttimies tienaa jopa yli 5000 € / kk – Juha, 39, paiskii nyt 16-tuntisia työpäiviä ja lähtee talvella Thaimaahan

Kesäloma on vieras käsite asfalttityöntekijälle. Vapaalle vaihdetaan vasta ensilumen jälkeen.

18.7.2016 11:34

MIKÄ on keltainen tai oranssi, hohtaa pimeässä ja nukkuu talviunta? No asfalttityöntekijä tietenkin.

Tietyöt tehdään pääosin kesäisin, sillä lumipeitteen alta ei pintoja paljon paikkailla. Normaali asfalttimiehen työjakso alkaa vapusta ja päättyy ennen joulua. Lomat säästetään myöhemmäksi.

– Olisihan se ihan kiva joskus pitää kuukauden mittainen kesäloma, mutta tähän on jo niin tottunut, kertoo NCC:n asfalttityöntekijä Juha Sartesuo.

Katso yllä olevalta videolta, mitä Sartesuo kertoo työstään!

Sartesuo, 39, on ollut asfalttihommissa 19 vuoden ajan. Vaimokin on jo ehtinyt tottua yhteisen kesäloman puuttumiseen.

– Viikonloput ovat onneksi vapaata, niin silloin voi tehdä jotain yhdessä.

NCC:n asfalttityöntekijä Juha Sartesuo, 39, tekee kesällä jopa 16-tuntisia työpäiviä.­

Arkena siitä on turha haaveilla. Asfalttityöntekijän työpäivä voi venyä jopa 16 tunnin mittaiseksi, jolloin kotona käydään lähinnä kääntymässä.

– Iltaisin ei tarvitse unta juuri houkutella. Siinä ehtii käydä suihkussa, syödä ja ehkä katsoa kympin uutiset.

Hikinen työrupeama palkitaan sen jälkeen, kun ensilumi laskeutuu maahan. Kuten monen muun asfalttityöntekijän, Sartesuon tapana on karata vaimon kanssa Thaimaan lämpöön.

SARTESUON ura alkoi asfalttimiehelle tyypillisillä pätkillä: kesät puurrettiin tukka putkella ja talvet vedettiin lonkkaa.

– Silloin ei jotenkin vielä tajunnut matkustelun mahdollisuutta, Sartesuo miettii.

Liikenneturvallisuus huolettaa asfalttimiehiä.­

Sittemmin kesähommat ovat vaihtuneet vakipaikaksi. Sartesuo on yksi harvoista. Suurin osa asfalttimiehistä työskentelee kesäajan, ja työsopimus loppuu lumen tuloon.

– Miehet tulevat ihan innolla vapun jälkeen hommiin, mutta sitten marraskuussa niillä on jo kiire pois. Osa lähtee ulkomaille ja kuka minnekin, Sartesuo naurahtaa.

Monet tähtäävät asfalttihommiin juurikin tienatakseen kesän aikana riittävästi rahaa talven varalle. Säästeliäs elää pimeän vuodenajan yli helposti, varsinkin jos suuntaa edullisempaan etelänmaahan talvehtimaan.

Asfalttimies tienaa Sartesuon arvion mukaan 4 000–5 000 euroa kuukaudessa työtuntimäärästä riippuen. Pienten yritysten palkkalistoilla tienaa vielä paremmin.

Kun kertyneet lomat on pidetty, Sartesuo jatkaa hommia konehuollon parissa. Kaluston on oltava kunnossa tulevaa kesää varten. Työtahti on kuitenkin huomattavasti kesää kevyempää.

Sartesuo on paiskinut asfalttihommia jo 19 vuoden ajan.­

Ensi talvena Sartesuon suunnitelma on viettää pidempi pätkä ulkomailla merkkipäivän kunniaksi. Helmikuista 40-vuotisjuhlaa tanssitaan Thaimaan auringon alla.

– Silloin kun astuu lentokoneen putkesta ulos, ollaan oikeasti lomalla, eikä tarvitse miettiä yhtään mitään.

ASFALTTIALASSA Sartesuota kiehtoo kohtuullisen palkan lisäksi työkohteiden vaihtelevuus. Työ on mukavaa, vaikka auringonpaiste onkin ainoa sosiaalietuus.

Sartesuo työskentelee pääosin pääkaupunkiseudulla, jossa työkohteet vaihtuvat ripeään. Maantietyöt saattavat kestää pitkäänkin.

– Se on mukavaa, että maisemat vaihtuvat jatkuvasti. Olemme samalla työmaalla maksimissaan viikon.

Asfalttimassa materiaalina asettaa työlle omat vaatimuksensa, eikä tauolle voi mennä ennen työvaiheen valmistumista.

Sartesuo työskentelee pääosin pääkaupunkiseudulla, jossa työkohteet vaihtuvat ripeään.­

Sartesuon mukaan töitä on tarpeeksi ja enemmänkin. Työntekijöistä on jopa pulaa.

Työ ei välttämättä vaadi erityistä koulutusta, mutta työntekijöiden on käytävä ensiapukurssi sekä muita työturvallisuuteen liittyviä koulutuksia.

VAIKKA asfalttimiehet ovat tekemisissä 200 astetta kuuman massan kanssa, työntekijöiden suurin turvallisuusriski on vaarallinen liikenne. Tietyöalueiden nopeusrajoituksia noudatetaan huonosti, ja työntekijöiltä vaaditaan äärimmäistä valppautta.

Sartesuo on todistanut tietyöalueella ainakin lapsen yliajon ja ajoneuvon törmäämisen työkoneeseen. Törmännyttä ajoneuvoa ajanut henkilö oli päihtynyt.

– Ihmiset ajavat tietyöalueilla todella lujaa. Ei ajatella, että vaarannetaan toisten työturvallisuutta, sanoo Sartesuo.

Erityisessä vaarassa on massaryhmän massamies, jonka tehtävä on kolata asfaltin keskisaumaa.

– Hän on koko ajan liikenteen keskellä, se on todella suuri riski.

Tietyöalueilla tulisi noudattaa madallettuja nopeusrajoituksia, vaikka työmiehiä ei olisikaan näkyvillä. Tietyömerkki kertoo siitä, että työ on edelleen käynnissä ja alueella on noudatettava eritystä varovaisuutta.

Asfalttityöntekijöistä on jopa pulaa.­

Tietyön päättymisestä kielii ainoastaan se, että merkit on poistettu.

Sartesuo haluaa painottaa myös liikennekasvatuksen merkitystä. Lapset ovat liikkeissään luonnostaan vikkeliä ja arvaamattomia, joten heidän olisi erittäin tärkeää tietää, miten tietyöalueella kuuluu kulkea.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?