Kuvat: Yrittäjä kaivoi lompakostaan jäätävän pinon – näin monta korttia yritys tarvitsee ripustaakseen Helsingin kaduille mainoksia

Yrittäjä ei kritisoi työturvallisuusvaatimuksia, vaan ylenmääräistä byrokratiaa kurssien ja korttien takana.

Ensimmäinen nippu kortteja. IS on kuvasta sumentanut kortinhaltijoiden henkilötietoja.

18.5.2016 13:18

”Työturvallisuuskortti, katutyökortti, ensiapukortti, valttikortti, piirturikortti, tulityökortti, sähkötyökortti, nosturikortti, ammattipätevyyskortti, ajokortti ja muutama muu.”

Näin luettelee vantaalaisen Suomen Ulkomainospalvelun toimitusjohtaja Juha Parma Facebookissa yrityksensä työntekijöiden vaatimia erilaisia kortteja.

Kamelin selän katkaisi vielä kaupan päälle vaadittu Pääkaupunkiseudun katutyökortti.

– Se on pakollinen kaikille, jotka haluavat ajaa nosturilla Helsingin kaduilla, Parma selittää Ilta-Sanomille.

Kahden eri työntekijän valttikortteja, työturvallisuuskortteja ja pääkaupunkiseudun katutyökortti. IS on kuvasta sumentanut kortinhaltijoiden henkilötietoja.

Hänen yrityksensä toimialana on laaja-alaisesti mainosten teko ulkotiloihin, valotauluista ja ikkunateippauksista aina suuriin remonttimainoksiin tai työmaatauluihin, joten vaadittujen pätevyyksien lista on mittava.

Parma korostaa, että työturvallisuus on tärkeää ja on hyvä, että sitä vahditaan, mutta hän kritisoi ylibyrokraattista järjestelmää ja hyödyttömiä kursseja.

– Tämä Pääkaupunkiseudun katutyökortin kurssi käsitteli pääasiassa tilanteita, joissa kaivetaan katuja auki. Meidän tarvitsemamme osa vei noin 20 minuuttia.

Oikeassa rivissä toisena oleva Pääkaupunkiseudun katutyökortti on viimeisin yritykseen hankittu työkortti. IS on kuvasta sumentanut kortinhaltijoiden henkilötietoja.

– Kun perustin yrityksen viisi ja puoli vuotta sitten, ei minulla ollut enkä tarvinnut kortin korttia.

Hän myös muistaa taannoisen työturvallisuuskorttikoulutuksen.

– Kouluttaja aloitti tilaisuuden sanomalla, että hän ei ole sitten koskaan käynytkään rakennustyömaalla.

Ilta-Sanomien pyynnöstä Parma keräsi omasta ja työntekijöidensä lompakoista liki korttipakallisen verran erilaisia pätevyyskortteja, ajokorteista valttikortteihin.

– Kaikki kortit eivät todellakaan ole kaikilla mukana koko aikaa, koska niitä ei välttämättä päivittäin tarvitse. Vaikkapa tulityökortin tarvitsee silloin, kun kuumailmapuhaltimella kiinnittää ikkunaan mainoksia.

Esimerkiksi hän nostaa kuljettajan ammattipätevyyskortin.

– Ensiksi lakia tulkittiin niin, että kaikki jotka aikovat kaduilla kuorma-autoilla ajaa, tarvitsevat tämän kortin. Kortin suorittaakseen pitää käydä viisi kurssia, joista yksi on pakollinen ja loput voivat olla vaikka kaikki neljä kertaa samaa kurssia.

– Siirtymäajan lopuksi, kun yritykset olivat jo liki kaikki kuljettajat kouluttaneet, tulkittiinkin lakia niin, ettei tarvitakaan. Kortin tarvitsee nykyään vain ne kuljettajat, jotka kuljettavat muiden tavaroita, Parma selittää.

Nämäkin kortit vielä yrityksen työntekijöiltä löytyvät. IS on kuvasta sumentanut kortinhaltijoiden henkilötietoja.

Parman yrityksellä menee työntekijöiden korttien uusimiseen kolmen vuoden välein viikko työaikaa. Hän toivookin, että erilaisista pätevyyksistä vastaavat viranomaiset miettisivät esimerkiksi kurssien tarpeet ja sisällöt loppuun asti, ennen kuin kaikkea vaadittaisiin pakolliseksi.

– Esimerkiksi me olisimme ihan tyytyväisenä käyneet tunnissa läpi tämän Pääkaupunkiseudun katutyökortin koulutuksesta meille kuuluvan aihealueen ja sen jälkeen olleet valmiita jatkamaan töitämme.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?