Professori: Isojen ketjujen hinnanalennukset johtuvat Lidlistä

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

Kauppa
Ruoan hinnanalennukset S-ryhmän ja K-ryhmän kaupoissa ovat seurausta Lidlin tulosta Suomeen, arvioi professori Pekka Mattila Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.
– Ellei kaupan kenttään olisi murtautunut uutta toimijaa, niin en usko, että kummallakaan ryhmällä olisi ollut samanlaista painetta tehdä omalle hinnoittelulleen jotakin, Mattila sanoo.

Suomen kauppakenttä oli valtakunnallisesti pitkään S- ja K-ryhmien hallinnassa. Professorin mukaan molemmissa korostettiin laatua ja palvelua. Varsinaiset halpaketjut olivat alueellisia. Lidlistä on kuitenkin tullut aidosti valtakunnallinen toimija.

– Kuluttajan näkemys siitä, mikä on reilu hinta, mikä on oikea hintapiste, on pysyvästi muuttunut, Mattila sanoo.

Professori muistuttaa, että on hyvin kuluttajakohtaista, miten alennus vaikuttaa kauppalaskuun. Marketeihin jää tavaton määrä tuotteita, joiden hinta on ennallaan. Viesti hinnanalennuksista kuitenkin vaikuttaa mielikuviin.

– Kuluttajahan lukee sen helposti niin, että kaikkien tuotteiden hintoja on alennettu.

Kaupoille hinnanalennus on kilpailutoimi. Kun toinen ryhmä on jo tehnyt alennusliikkeen, niin toinen ei voi jättää seuraamatta ilman leimautumista kalliiksi.

Mattila arvioi, että hintakilpailu jatkuu. Hänen mielestään ainoa keino välttää sitä olisi ketjujen reipas erilaistaminen, jolloin voitaisiin kilpailla esimerkiksi palveluilla ja lähituotteilla.

Hintoja lasketaan maanantaina

S-ryhmä ilmoitti, että se laskee Prismoissa noin 400 tuotteen hintaa pysyvästi maanantaiaamusta alkaen. S-marketeissa hintoja lasketaan noin sadalla tuotteella.

– Kyseessä ei ole hetkellinen ale, vaan pysyvä linjaus, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo.

Heikkilän mukaan hintojen laskemisella ei ole mitään tekemistä Lidlin kasvavan markkinaosuuden kanssa, vaan paremminkin taustalla on osuustoiminnan perinne.

Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen kommentoi, että kilpailu kuuluu asiaan kaupan alalla.

– Suomessa kilpailijat ovat perinteisesti reagoineet Lidlin hintoihin alueellisilla hinnanalennuksilla.

– Hintakilpailu kuuluu kaupan alla asiaan. Hinta on samalla tavalla kaupan kilpailutekijä kuin laatu, palvelu tai vaikkapa kaupan sijainti.

S-ryhmän ruuan hinnan alennus seuraa Ruokakeskon vastaavaa päätöstä, jonka se teki marraskuussa.

Ruokakeskon markkinoinnista ja konsepteista vastaava johtaja Mika Rautiainen kertoo, että päivittäistavarakaupan hintaseurantaa tehdään viikoittain.

– Arvioin, että reagoimme melkoisen nopeasti, Rautiainen sanoo.

Hintoja voi olla vaikea hahmottaa. Yllä olevalla gallupvideolla kansalaiset arvioivat tuotteiden hintoja.

Ota kantaa

Onko ruoka alennustenkin jälkeen kallista Suomessa?

Kyllä 91% Ei 9%
Ääniä yhteensä 28302

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt