Lentoemännät ja stuertit ovat asiakaspalvelun ammattilaisia. Samaan aikaan he ovat kuitenkin tuiki tavallisia ihmisiä. Siksi asiakkaiden pöljät tempaukset ärsyttävät rautaisimpiakin heistä. Kohtelias asiakas voi sen sijaan saada helposti tavallista parempaa palvelua.
Verkkolehti Business Insider kokosi muistilistan niille matkustajille, jotka haluavat tehdä positiivisen vaikutuksen lentoemäntiin ja stuertteihin. Hyvät tavat kantavat jo pitkälle, ja seuraavalla viidellä konstilla parantaa mahdollisuuksiaan entuudestaan. 1. Muista tervehtiä
Oletko huomannut kuinka iloisesti asiakaspalvelijat tervehtivät jokaista koneeseen astujaa? Miltä itsestäsi tuntuisi, jos yksikään matkustaja ei tervehtisi takaisin? Tervehdi siis rohkeasti ja kuuluvasti.
2. Tee tarkkoja tilauksia
Harva meistä haluaisi kysyä satoja kertoja, tuleeko kahvi maidon kanssa vai ilman. Älä siis jätä tilauksiasi arvailujen varaan, vaan ole tarkka: "Saisinko yhden mustan kahvin?"
3. Älä torku turvallisuusohjeiden ohi
On kohteliasta edes esittää, että lentoemäntien ja stuerttien ohjeet hätätilanteissa toimimisesta kiinnostavat. Koska muuten viimeksi kuuntelit ohjeita? Ehkä seuraavalla lennolla olisi hyvä hetki kerrankin keskittyä.
4. Älä hörhöile käytävillä
Yritä pysyä paikoillasi ja vältä turhaa liikkumista lentokoneen käytävillä. Jos mahdollista, käytä vessaa siten, etteivät lentoemännät ja stuertit joudu liikuttelemaan raskaita ruoka- ja juomakärryjä turhaan.
5. Kissa elää kiitoksella, mutta...
Saitko hyvää palvelua? Pyydä sinua palvelleen asiakaspalvelijan nimi, ja kerro hyvästä palvelusta lentoyhtiölle. Harva asia lämmittää yhtä paljon kuin vilpitön ja ansaittu kehu.