Tällaista on nykyajan satanismi Suomessa – maan tunnetuin satanisti kommentoi asiaa televisiossa

Kirjailija Miki Liukkonen pureutuu satanismin saloihin dokumenttisarjassaan.

Miki Liukkonen (oik.) tapaa ohjelmansa jaksossa tunnetun satanistin Johannes Nefastoksen suomalaisen okkultistin Pekka Ervastin haudalla.

30.6. 18:15

Satanismi kiehtoo kirjailija Miki Liukkosta uudessa Miki Liukkonen, sivullinen -dokumenttisarjan jaksossa. Liukkonen pyrkii kurkistamaan satanismin yllä vellovien stereotypioiden taakse. Hän tutustuu perinteisiin, hengellisiin satanisteihin sekä uuden aallon feministiseen satanismiin.

Ensimmäisenä jaksossa tavataan Suomen tunnetuin satanisti Johannes Nefastos.

Nefastosin satanismiin kuuluvat sen uskonnollinen ja hengellinen ulottuvuus. Satanistiseuran tiloista löytyykin rukouksia ja hiljentymistä varten tehty alttari, jonka yllä Azazelin tähden symbolit komeilevat.

Saatana ei ole Nefastosin mukaan vain kristinuskollinen ilmiö tai hahmo. Saatana tarkoittaa hepreaksi vastustajaa, ja muun muassa hindulaisen Shivan hahmo on Nefastokselle satanistinen.

– Siellä ilmenevät ne samat voiman, hämäryyden, magian, tuhon, kyseenalaistamisen attribuutit, vaikka se ei ole lähelläkään kristinuskoa, Nefastos avaa sarjassa suhdettaan Shivaan.

Satanismiin liittyvät ennakkoluulot eivät Nefastosta varsinaisesti haittaa, vaan ennakkoluulojen ja stereotypioiden rikkominen kuuluu hänen työhönsä. Nefastos kuvailee saatanaa arjen vastoinkäymisinä, joita kohdatessaan ihminen oppii ja kasvaa. Saatana esittää ihmisille haasteita, joita ihminen pyrkii voittamaan.

Miki Liukkonen haastattelee ohjelmassaan uuden polven feminististä satanistia Pajua.

Jakson jälkimmäisellä puoliskolla tavataan feministisatanisti Paju, jonka lähestyminen satanismiin eroaa Nefastoksen hengellisestä ja filosofisesta lähestymistavasta.

Paju kokee satanismin vähemmän rajoittavana kuin hänen aiemmin harjoittamansa uuspakanalliset uskonnot. Saatana on Pajulle oikeastaan enemmänkin symboli kuin uskonto.

Satanismin alta hän on löytänyt samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa hän esimerkiksi pyrkii vaikuttamaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Paju kokee yhteiskunnallisen keskustelun ja vaikuttamisen satanistisena toimintana.

Satanistiksi voi Pajun mukaan ryhtyä ilman rituaaleja tai satanistisiin teksteihin perehtymistä. Satanistien tapaamisissa ei välttämättä edes puhuta Saatanasta.

Jakson lopulla katsojalle sekä Liukkoselle jää hieman epäselväksi, mitä satanismi loppujen lopuksi on. Stereotyyppisimmät kuvat uskonnosta on kumottu, mutta konkreettista kuvaa satanismista voi olla vaikea varsinkin Pajun haastattelun jälkeen saada.

Pajua ja Nefastosta satanismissa kuitenkin yhdistää erilaisten haasteiden peittoaminen. Nefastokselle Saatana esiintyy arkisina haasteina ja niistä ihmisenä kasvamisena, Pajulle sen sijaan satanismi edustaa enemmänkin yhteiskunnallisten epäkohtien korjaamista.

Miki Liukkonen, sivullinen, torstaina 30.6. Teema & Fem klo 21.00

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?