Ylen uutuussarjasta nousi valtava myrsky ja sen mainoskuvista paljastui kuohuttava yksityiskohta – näin tuottaja kommentoi rajua kritiikkiä

Ylen uusi dokumenttisarja sai aikaan valtaisan kohun. Näin ohjelman tuottaja vastaa somessa esiin nousseisiin kysymyksiin.

Rekkakuskina työskentelevä Meri on yksi kohun keskelle joutuneen tv-sarjan päähenkilöistä.

22.3.2022 18:27

Ylen uusi dokumenttisarja Suomineidot joutui ensiesityksensä myötä myrskyn silmään. Neliosainen sarja kertoo kolmen kansallismielisen naisen elämästä ja arjesta. Sosiaalisessa mediassa ohjelmaa kritisoitiin muun muassa siitä, ettei rasistisille ajatuksille ja kansallismielisille ihmisille pitäisi antaa tämän kokoluokan näkyvyyttä – etenkään Yleisradion taholta.

Lue lisää: Ylen uusi sarja kuohuttaa – Suomineidot esittelee kolmen kansallismielisen naisen elämää ja mielipiteitä: "Olen järkyttynyt"

Suomineidot-sarjan tuottaja Isa Mårtenson kertoo Ilta-Sanomien haastattelussa tuotantotiimin varautuneen siihen, että ohjelma herättää tv-katsojissa monenlaisia tunteita.

– Varauduimme etukäteen miettimällä kysymyksiä, joita yleisöllä ja muulla medialla voi olla sarjan suhteen. Palautetta on tullut paljon, sekä negatiivista että positiivista, Mårtenson sanoo.

Tuottaja painottaa haastattelussa sitä, että kyseessä on henkilövetoinen dokumenttisarja, jossa käydään läpi ihmisten elämäntarinoita ja syitä aatemaailman kehittymiselle.

– Kyse ei ole tutkivasta journalismista, vaan henkilövetoisesta sarjasta.

– Dokumentti ei ole uutis- ja ajankohtaisohjelma, jossa punnitaan eri näkökantoja tasapuolisesti samaan aikaan, hän muistuttaa.

Samalla Mårtenson toteaa, että kyseessä on vain yksi monista Ylen dokumenttisarjoista.

– Luonnollisesti Ylen dokumenttien aihepiirien tulee olla kokonaisuutena tasapainossa.

Meri toteaa jo ensimmäisessä jaksossa, että häntä ärsyttää kaupassa olevat mainokset ”ei-suomalaisista ihmisistä”.

Ohjelmalle on satanut kritiikkiä myös siitä, että se julkaistiin paraikaa meneillään olevalla rasismin vastaisella viikolla. Mårtensonin mukaan se ei ollut suinkaan tarkoituksellista.

– Jos suunnittelisimme julkaisua nyt, ottaisimme teemaviikon paremmin huomioon, hän sanoo.

Yle julkaisi aiemmin viikon alussa tiedotteen, jossa dokumenttisarjan ohjaaja Ninni Rokosa puhui tekijöiden tavoitteista Suomineidot-ohjelman taustalla.

– Tavoitteeni ohjaajana on lisätä ymmärrystä, koska uskon sen olevan yksi avain monen ongelman ratkaisuun. Kun saat selityksen esimerkiksi jonkun ihmisen uhkaavalle käytökselle, se mahdollistaa myös omasta pelosta vapautumisen.

– Myös tämän sarjan kohdalla tavoitteeni on lisätä ymmärrystä, ja siksi naiset saavat paljon tilaa kertoa ajatuksistaan ja näkemyksistään, Rokosa perusteli näkemystään.

Kokonaan oma lukunsa on niin sanottu paitagate, joka liittyy ohjelmasta liikkuviin pressikuviin. Sarjan promokuvassa Suomineitojen päätähdet Liisa, Meri ja Jasmina poseeraavat terhakkaan oloisina kauniin suomalaisen järvimaiseman edustalla.

Vaaleatukkaisella Merillä on yllään musta t-paita, jossa lukee englanninkielinen teksti ”National Socialist” eli kansallissosialisti. Tekstin takaa nousee niin sanottu musta aurinko, jota pidetään yhtenä natsismiin liitettävistä symboleista.

Toisesta kuvasta kyseinen teksti ja kuva on editoitu pois.

Tuottaja Isa Mårtensonin mukaan kuvasta tehtiin kaksi versiota pitkälti ohjelman somemarkkinointia varten.

– Teimme kuvasta valmiiksi tekstittömän version, jotta se menee varmasti läpi eri somealustojen markkinointityökaluista. Toisinaan ne hylkäävät markkinointikuvia syitä sen tarkemmin erittelemättä. Tämän olemme halunneet nyt välttää, Mårtenson selittää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?