Kommentti: Keski-ikäisiä setäressukoita ihannoiva Luokkakokous 3 on kehno elokuva - TV & elokuvat - Ilta-Sanomat

Kommentti: Keski-ikäisiä setäressukoita ihannoiva Luokkakokous 3 on kehno elokuva

Renny Harlinin ohjaamassa komediassa aiempien elokuvien räävittömyys on muuttunut keski-ikäisten ressukoiden ihannoimiseksi, kirjoittaa elokuvakriitikko Taneli Topelius.

Nippe (Aku Hirviniemi), Antti (Sami Hedberg) ja Tuomas (Jaajo Linnonmaa) kohotetaan Renny Harlinin ohjaaman Luokkakokous-sarjan kolmannessa elokuvassa sankarin asemaan.

27.7. 19:16

Alapäähuumoria ei ole vain yhtä sorttia. Sen avulla voi hyvin kertoa vaikka keski-ikää lähenevien sovinistiäijien elämäntuskasta, kuten kaksi ensimmäistä Luokkakokous-komediaa (2015–2016) onnistuneesti tekivät.

Tai sitten sitä voi käyttää vain laimeana mausteena, kuten homo-, anaali- ja virtsavaivavitseillä ryyditetty sarjan kolmas osa tekee.

Renny Harlinin ohjaama Luokkakokous 3 on nolojen tilanteiden kaveriporukasta kertovan komediasarjan kelvottomin osa, mutta ei siksi, että se olisi erityisen räävitön.

Päinvastoin: sarjan kolmannessa osassa Harlin on kesyttänyt Aku Hirviniemen, Sami Hedbergin ja Jaajo Linnonmaan esittämät kaverukset itseään sensuroiviksi keski-ikäisiksi sediksi, joiden uskallus rajoittuu villeihin houreuniin.

Silloinkaan he eivät yllä Taneli Mustosen ohjaaman ensimmäisen Luokkakokous-komedian hauskannoloon menoon.

Se on sääli. Kahdessa edellisessä elokuvassa tästä reppanakolmikosta kertoivat eniten juuri ne hetket, jolloin he tahallaan tai tahattomasti joutuivat päästämään omista suojamuureistaan irti.

Kolmannessa osassa käsikirjoittajat Mari Perankoski, Renny Harlin ja Aleksi Bardy lypsävät näitä hetkiä sekä Tallinnan-laivalta että yläluokkaisista ristiäisistä. Pohjana on aiempien elokuvien tapaan käytetty tanskalaista esikuvaa, tällä kertaa 2016 valmistunutta komediaa Klassefesten 3: Dåben (2016).

Antin (Sami Hedberg), Tuomaksen (Jaajo Linnonmaa) ja Nipen (Aku Hirviniemi) raikulireissu Itämerellä junnaa paikoillaan.

Yllättävää kyllä, Nipen, Antin ja Tuomaksen (liian) pitkä raikulireissu Itämerellä junnaa paikoillaan kuin koronavuonna satamaan ankkuroitu ylimääräinen risteilylaiva.

Tietenkin samaan veneeseen eksyy jos jonkinlaisia nuorten naisten kärjistyksiä: on timmejä tankotanssijoita, pirtsakoita ruotsalaissisaruksia, hoivaava sairaanhoitaja ja jopa kiinalainen jääkuningatar.

Kolmikon kohtaamiset miesfantasioiden tyydyttämiseksi luotujen naishahmojen kanssa ovat pitkälti pinnallista kuolaamista tai ruumiintoiminnoilla ryyditettyä kompurointia.

Onneksi naisroolien joukossa on kaksi rehevää poikkeusta.

Perankoski on kirjoittanut itselleen roolin, joka lopputeksteissä on osuvasti saanut kutsumanimen ”Nais-sika”: hahmossa kiteytyy huonosti käyttäytyvän ja itsensä maailman navaksi kohottaneen naisen irvikuva.

Vahinko, että tarinassa tämä Nais-sika tyrkätään ohueksi koomiseksi sivuhahmoksi, vaikka aineksia olisi ollut vaikuttavampaankin potrettiin.

Pihla Maalismaa puolestaan sädehtii virolaisena Pilvenä, älykkäänä, huumorintajuisena ja rehtinä naapurintyttönä, joka on tietenkin stereotypia sekin.

Maalismaan herttaisuudesta hyötyy eniten Anttia näyttelevä Hedberg, joka on näyttelijänä kovin kankea heille pedattujen romanttisten kohtausten ulkopuolella.

Eipä sillä: Linnonmaalle elokuvassa on kirjoitettu vielä vähemmän varsinaista näyteltävää, kun hänen esittämänsä muusikko-Antti on vakiintunut yhden naisen mieheksi.

Tallinan-laivalla seikkailee varsin sekalainen seurakunta. Mukana on myös Antin muistisairas isä (Pertti Sveholm, pyörätuolissa kesk.).

Eniten elokuva panostaa Nippeen, josta kolmannessa osassa rakennetaan tahatonta homoikonia.

Anaaliseksiin viittaavat vitsit ovat komedian rajuinta matskua, mutta uskalluksesta ei silti voi puhua. Kohtaukset irvailevat kyllä homostereotypioille, mutta sitäkin enemmän Hirviniemen näyttelemän Nipen naiiviudelle.

Kun mukaan laivalle lähtee myös Antin hoitokodissa majaileva ja muistisairaaksi leimattu isä (Pertti Sveholm), kolmikon liikkeitä jarruttaa jo automaattisesti ylimääräinen neljäs pyörä.

Potentiaalista roisiutta latistaa sekin, että iso osa elokuvasta tuntuu tapahtuvan täysin omassa todellisuudessaan: joko arjesta eristetyllä laivalla tai päähenkilöiden toiveunissa. Nolous ei sykähdytä, jos pelissä ei oikeasti ole nolatuksi tuleminen.

Toimivimpaan jaksoon, jälkinäytökseksi sorvattuihin arvokkaisiin ristiäisiin, päästään uuvuttavasti vasta sitten, kun elokuva on laivareissun lopuksi ehtinyt kertaalleen päättyä ja käynnistyä uudestaan.

Luokkakokous 3:n roisiutta latistaa sekin, että iso osa elokuvasta tuntuu tapahtuvan täysin omassa todellisuudessaan, joko arjesta eristetyllä laivalla tai päähenkilöiden toiveunissa.

Suomen kansainvälisesti menestyneimmälle elokuvaohjaajalle Renny Harlinille Luokkakokous 3 on ensimmäinen suomalaiselokuva sitten esikoiselokuvan Jäätävä polte (1985). Kädenjälki ei erityisemmin näy.

Mukana on toki itseironisia viittauksia ohjaajansa aiempiin, niin Kiinassa (vaijeristuntin tekevä Sami Hedberg!) kuin Hollywoodissakin (yippee ki-yay, mother f!) tekemiinsä toimintaelokuviin. Myös ohjaajan puolisolla Johanna Harlinilla (elokuvassa Johanna Kokkila) on pienehkö rooli.

Harlinin tärkein tavaramerkki ei kuitenkaan täyty: Luokkakokous 3 ei syöksy eteenpäin, vaan laahaa paikoitellen jopa paikoillaan.

Ohjaajan vaihtuminen kahden edellisen elokuvan jälkeen näkyy muutenkin kuin mukaan leivottuina koomisina toimintakohtauksina. Kun Nippe, Antti ja Tuomas kuvattiin edellisessä elokuvassa onnekkaina ressukoina, kolmas osa ei epäröi kohottaa heitä kaikista kahakoista selviäviksi sankareiksi.

Kun nämä ”sankarit” sitten ovat parikymppisten naisten tisuja tiirailevia keski-ikäisiä ukkoja, Luokkakokous-komedioiden alkuperäinen ajatus ei enää oikein välity.

Se, mikä edellisissä elokuvissa oli keski-iän masennuksella ilakoimista, muuttuu Luokkakokous 3:ssa astetta hankalampaan muotoon: keski-ikäisten setien likaisuuden ihailuksi.

Lue lisää: IS:n kriitikolta Luokkakokoukselle yhä neljä tähteä: ”Seksivitsit ovat vain hämäystä”

Lue lisää: Luokkakokous 2 palaa alapäähuumorin ytimeen alkuperäistä kesymmin

Luokkakokous 3 – Sinkkuristeily, ensi-ilta elokuvateattereissa keskiviikkona 28.7.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?