Stanley Kubrickin lanko Jan Harlan kertoo Ilta-Sanomille, millainen legendaarinen ohjaaja oli oikeasti: ujo mestari rakasti elokuvia, eikä huutanut niiden kuvauksissa - TV & elokuvat - Ilta-Sanomat

Ohjaajalegenda Stanley Kubrick teki urallaan lukuisia mestariteoksia – eroottinen elokuva käynnisti huhut Nicole Kidmanin ja Tom Cruisen aviokriisistä

Stanley Kubrickin lanko Jan Harlan kertoo Ilta-Sanomille, millainen legendaarinen ohjaaja oli oikeasti: ujo mestari rakasti elokuvia, eikä huutanut niiden kuvauksissa. Lisäksi hän tykkäsi pingiksestä.

Aviodraama Eyes Wide Shut jäi Stanley Kubrickin viimeiseksi elokuvaksi. Alun perin Kubrick piti Tom Cruisen ja Nicole Kidmanin avioliittoa elokuvalle haitallisena.

11.12.2020 20:40

Mestariohjaaja Stanley Kubrick (1928–1999) tunnettiin täydellisyyteen pyrkivänä elokuvantekijänä, joka usein myös saavutti tavoitteensa.

Kubrickin kuuluisimmat elokuvat kertoivat ihmisten ylväimmistä ihanteista ja loppumattomasta kunnianhimosta, mutta myös ihmisyyden alhaisimmista puolista – monesti lomittain samojen henkilöiden kautta.

Sotasatiiri Tri Outolempi (1964), 2001: Avaruusseikkailu (1968), väkivallan vaikutuksia ruotiva Kellopeliappelsiini (1971), kauhuelokuva Hohto (1980) ja sotadraama Full Metal Jacket (1987) jakoivat jo ilmestyessään mielipiteitä.

Eroottisesta parisuhdedraamasta Eyes Wide Shut (1999) kiistellään vieläkin, oliko jo siitä nähtävissä avioparia näytelleiden Tom Cruisen ja Nicole Kidmanin myöhempi erokriisi.

Kylmänviileä Eyes Wide Shut sai myös monet pohtimaan, millainen niiden ohjaaja oikeasti oli: itsepäinen nero, omituinen erakko vai jotain siltä väliltä? Yhden tulkinnan antaa lauantaina 12.12. televisiossa Teema & Fem -kanavalla nähtävä uusi ranskalaisdokumentti Kubrick omin sanoin.

 Hän oli kyllä ulospäin suuntautunut, mutta sosiaalisesti hyvin ujo.

Parasta on kuitenkin kysyä mieheltä, joka tunsi Stanley Kubrickin henkilökohtaisesti.

– Itsepäinen? Ei oikeastaan. Hän oli aivan mahtava, pelasi pingistä ja rakasti hyviä elokuvia. Hän oli kyllä ulospäin suuntautunut, mutta sosiaalisesti hyvin ujo, kuvailee Jan Harlan, ohjaaja Stanley Kubrickin lanko.

Harlan toimi Kubrickin läheisenä työtoverina vuodesta 1969 lähtien, ensin avustajana ja Barry Lyndonista (1975) alkaen tämän elokuvien vastaavana tuottajana.

Ilta-Sanomat tapasi Harlanin viime vuonna, kun hän kävi Helsingissä Kansallisen audiovisuaalisen arkiston vieraana.

Saksassa syntynyt Jan Harlan alkoi työskennellä Stanley Kubrickin kanssa 1969. Tuolloin tekeillä ollut elokuva Napoleonista ei kuitenkaan toteutunut.

Kubrickin kuolema kesken Eyes Wide Shutin viimeistelyn oli Harlanille valtava sokki.

– Olin tehnyt hänelle töitä 30 vuotta ja yhtäkkiä olin yksin. Onneksi Eyes Wide Shut oli leikattu. Päätimme olla koskematta siihen, Harlan muistelee.

– Meillä oli ongelma amerikkalaisten elokuvasensorien kanssa, mutta hoidimme asian poistamatta itse kohtauksia.

Orgiakohtaukseen lisättiin Yhdysvaltojen levitystä varten digitaalisesti näyttelijöitä, jotka peittivät rohkeimmat näyt. Suomessa elokuva nähtiin alkuperäisessä muodossaan.

Vaimon rooliin etsittiin alun perin muita näyttelijöitä, sillä Kubrick piti Cruisen ja Kidmanin avioliittoa elokuvalle haitallisena.

– Stanley ei pitänyt ajatuksesta lainkaan. Ei toimistotöissäkään ole suotavaa, että sihteerin aviomies työskentelisi samalla osastolla. Muiden puolisot ovat joka tapauksessa jossain muualla, Harlan kuittaa.

Stanley Kubrick ei ollut alun perin ajatellut Nicole Kidmania elokuvan Eyes Wide Shut vaimon rooliin, mutta Kidman teki häneen vaikutuksen. Tuottaja Jan Harlanin mukaan Kubrick varmisti asian ensin Cruiselta.

Mestarin mieli kuitenkin muuttui, kun Kubrick näki Kidmanin psykologisessa jännitysdraamassa Hinnalla millä hyvänsä (1995).

– Hän rakasti sitä, miten upeasti Nicole pystyi keskittymään pitkässä lähikuvassa. Stanley kysyi Tomilta, entäpä jos rooliin otettaisiinkin Nicole. Tom vastasi, että sehän on mahtava idea. He olivat halunneetkin työskennellä yhdessä.

– Avauskohtauksessa Nicole riitelee miehensä kanssa, ja hän on siinä aivan yhtä hyvä kuin elokuvan huiput Greta Garbo ja Bette Davis. Se on ällistyttävä kohtaus, Harlan ylistää.

Nicole Kidman kertoi lokakuussa The New York Timesin haastattelussa, että hänellä oli vain hyviä muistoja kuvauksista.

– Työskentelimme maailman parhaan elokuvantekijän kanssa ja opimme omista elämistämme ja nautimme elämästä kuvauspaikalla, Kidman muisteli.

Eyes Wide Shutin kuvauksissa oli hyvin hiljaista, kuten Kubrickin kuvauspaikoilla muutenkin.

– Näyttelijöille hän puhui yksi kerrallaan ja hyvin hiljaa. Jos hänellä oli jokin tekniikka, se oli olla huutamatta. Ei ääntäkään, Harlan naurahtaa.

Shelley Duvall ja Jack Nicholson kauhuelokuvassa Hohto.

Kubrick muuttui vuosien varrella: hän alkoi työskennellä hitaammin.

– Ja hänestä tuli paljon kriittisempi. Jotkut ovat väittäneet Stanleyn tehneen ihmisistä hulluja. Se ei pidä paikkaansa alkuunkaan, ei lainkaan, Harlan puolustaa.

Teeman dokumentissa tosin muistutetaan, että Hohdon kuvaukset romuttivat näyttelijä Shelley Duvallin terveyden. Duvall on kritisoinut Kubrickia jyrkästi.

Harlanin mukaan näyttelijät kuitenkin yleisesti ottaen tiesivät, mihin ryhtyivät.

– Näyttelijät tiesivät, että hän oli tehnyt Tri Outolemmen ja 2001: Avaruusseikkailun. Ajatuksena oli, että jos se vaatii 20 ottoa kameran edessä, sitten otetaan 20 ottoa.

Stanley Kubrick vuonna 1979 kauhuelokuvan Hohto kuvauksissa.

Harlan korostaa, etteivät ihmiset välttämättä ymmärrä, kuinka vaikeaa on tehdä aikaa kestävä elokuva.

– Ei se ollut Stanleyllekään helppoa. Taiteen merkitys on siinä, että se rikastuttaa katsojaansa. Ja sellaisia elokuvia hän teki!

 Hän oli hyvin vaativa. Se sopi minulle. Erityisen vaativa hän oli silti itselleen, hyvin itsekriittinen.

Mutta oliko Stanley Kubrick hankala ihminen?

– Hän oli hyvin vaativa. Se sopi minulle. Erityisen vaativa hän oli silti itselleen, hyvin itsekriittinen.

– Mitä täydellisyys edes tarkoittaa? Hän ei ollut elokuviensa suhteen mikään laiskuri. Hän halusi saada kaiken kohdalleen. Hän ei ollut pedantti, mutta hän halusi elokuvistaan niin hyviä kuin mahdollista.

Stanley Kubrickin teemailta, la 12.12. Teema & Fem klo 20.00 alkaen.

Kubrickin elokuvia – ja dokumentteja Kubrickista

Fear and Desire (1953), Amazon Prime Video.

Tri Outolempi (1964), lauantaina Teema & Fem klo 21.01 ja Yle Areena.

Full Metal Jacket (1987), Netflix.

Kubrick omin sanoin (2020), lauantaina Teema & Fem klo 20.01 ja Yle Areena.

Elämäni Kubrickin palveluksessa (2017), lauantaina Teema & Fem klo 22.31 ja Yle Areena.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?