Laineen Tuntemattomassa sotilaassa oli lyhyt, mutta väkevä kohtaus, joka poistettiin vaivihkaa - TV & elokuvat - Ilta-Sanomat

Laineen Tuntemattomassa sotilaassa oli lyhyt, mutta väkevä kohtaus, joka poistettiin vaivihkaa

Tänäkin itsenäisyyspäivänä esitettiin televisiossa Edvin Laineen ohjaama Tuntematon sotilas. Alkuperäis­versiossa oli mukana kohtaus, joka jossakin vaiheessa hävisi elokuvasta.

7.12.2020 0:26

On arvoitus miksi yksi hyvin vaikuttava tuokiokuva oli leikattu pois Tuntemattomasta sotilaasta ja samalla suomalaisesta elokuvahistoriasta 60 vuodeksi. Alkuperäisversiossa se on mukana, poistamisajankohtaa ei tiedetä.

Kyseinen kohtaus on vahva. Se on aivan elokuvan lopussa: Sibeliuksen Finlandia soi jo taustalla, kun kaatunutta sotilasta ajetaan hevoskärryillä rintaman selustaan.

Tämä on vielä tuttua kaikille Tuntemattoman sotilaan (1955) nähneille, mutta jatko ei ole: poistetussa kohtauksessa huomio kiinnitetään kaatuneen vasempaan käteen.

Lähikuva kaatuneen sotilaan nyrkkiin puristuneesta kädestä.

Siinä on lähikuvaa vainajan tiukaksi puristuneesta nyrkistä, joka roikkuu kärryn laidan yli. Sormissa näkyy verinoroja ja nimettömässä kiiltää vihkisormus.

Kohtaus kestää vain muutamia sekunteja, mutta on hyvin vertauskuvallinen. Tiukan nyrkin voi helposti tulkita revanssihenkiseksi tai vaikkapa protestiksi jatkosodan raskaille rauhanehdoille.

IS haastatteli asiasta vuonna 2017 elokuvaneuvos Kari Uusitaloa. Hän kertoi tuolloin, että kyse olisi voinut olla repeytyneen filminkohdan poistamista, mutta hän ei sulkenut pois itsesensuurin mahdollisuutta.

– Kyseinen kohtaus saattoi olla liian demonstroiva, Kari Uusitalo totesi tuolloin.

– Tuottaja T.J. Särkkä haisteli tuolloin tarkasti tuulia. Hän saattoi haistaa Neuvostoliiton noottia tai sen sellaista.

Suomen Filmiteollisuus Oy:n johtaja Toivo Särkkä oli vahva persoona ja auktoriteetti. Hänellä oli viimeinen sana tuottamiensa elokuvien sisältöön.

– Tuntematon sotilas meni valtavan hyvin heti alusta lähtien. Särkkä ei ehkä halunnut riskeerata mitään. Vaikka olikin taiteilija, hän ymmärsi myös bisneksen.

Revanssihenkisen nyrkin lisäksi Kari Uusitalo huomioi myös vainajan vihkisormukseen ja sen mahdollisen viestin Suomen sodan jälkeisestä huomisesta.

– Ainakaan tuo aviomies ei voinut tuottaa lisää lapsia Suomelle, Uusitalo pohtii.

Uusitalon mukaan elokuvan lopun ruumiskärryt olivat mukana myös Rauni Mollbergin Tuntemattomassa (1985).

– ”Mollen” versiossa hevoskärryissä oli suomalaisen ja venäläinen sotilaan ruumis.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?