Taistelulähetit-elokuvan ällistyttävä ”saumaton” kamera-ajo vaati oikeasti 60 kuvauspäivää ja runsaasti digikäsittelyä – voitti 3 Oscaria - TV & elokuvat - Ilta-Sanomat

Tiesitkö? Sotaelokuvan ällistyttävä kamera-ajo vaati oikeasti 60 kuvauspäivää ja runsaasti digikäsittelyä – voitti 3 Oscaria

Taistelulähetit – 1917 -elokuva näyttää pikkutarkan suunnittelun ja erikoistehosteiden ansiosta siltä kuin se olisi kuvattu yhdellä ainoalla otoksella. Sam Mendesin ohjaama sotadraama voitti kolme Oscaria.

Schofield (George MacKay) saa sotadraamassa Taistelulähetit tehtäväksi kuljettaa tärkeä viesti rintamalinjojen toiselle puolelle.­

1.11.2020 11:08

Ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva sotadraama Taistelulähetit – 1917 voitti helmikuussa kolme Oscaria kuvauksesta, erikoistehosteista ja äänimiksauksesta.

Palkintojen osuminen näyttävyyttä ja tekniikkaa korostaville elokuvanteon osa-alueille oli tämän elokuvan kohdalla varsin sopivaa. Sen tarina kertoo nuorten sotalähettien ystävyydestä ja uroteosta, mutta silti Sam Mendesin ohjaama elokuva muistetaan erityisesti poikkeuksellisen toteutuksensa ansiosta.

Suoratoistoensi-iltansa sunnuntaina C More -palvelussa saava Taistelulähetit – 1917 näyttää siltä kuin se olisi kuvattu saumattomasti yhdellä yhtäjaksoisella otoksella: kamera ei jätä päähenkilöitään hetkeksikään.

Pysäyttämätön otos ja kameran pysytteleminen lähettikaksikko Schofieldin (George MacKay) ja Blaken (Dean-Charles Chapman) kannoilla herkeämättä on efektinä tuttu konsolimaailman räiskintä­peleistä, mutta Mendesin käsissä korostuvat ihmistä suuremman sodan tunteet.

Schofield (George MacKay) ja Blake (Dean-Charles Chapman) etenevät Ranskan maaseudulla.­

Kuvitteellinen tarina perustuu osittain ohjaajan lapsuudenmuistoihin. Mendesin isoisä palveli samassa maailmansodassa lähettinä.

Elokuva kertoo kahdesta sotilaasta, jotka lähetetään viemään tärkeää viestiä taistelutantereiden läpi toiselle joukko-osastolle.

Schofield ja Blake toimivat katsojan sijaisina menneessä ajassa ja menneessä maailmassa, jonka lähtökohtaista arvaamattomuutta tosin pehmentää jatkuva tietoisuus elokuvan erikoisesta kerrontakeinosta.

Taistelulähetit onkin komeaa tarinankerrontaa, mutta sitä on vaikea katsoa pelkästään elokuvan maailmaan tempautuen – ihailematta itse kuvausta ja sen toteutusta. Kuva ensimmäisen maailmansodan rujoista puolista näyttää viimeiseen asti harkitulta ja tyylitellyltä, mikä hieman laimentaa tarinan tehoa.

Ohjaaja Sam Mendes tunnetaan muun muassa draamasta American Beauty sekä James Bond -seikkailuista 007 Skyfall ja 007 Spectre.­

Todellisuus toki poikkesi elokuvan luomasta illuusiosta: elokuvaa ei oikeasti kuvattu kerralla, vaan kuvauspäiviä oli peräti 60. Kuvausjärjestelyt olivat monimutkaiset.

– Joskus kameramies kantoi kameraa, joka on vaijerissa, joka liikutti sitä eteenpäin.

– Sitten kamera otettiin irti, ja kameramies jatkoi juosten ja astui jeeppiin, joka vei häntä 370 metriä, Mendes kuvaili Taistelu­lähettien kuvauksia ensi-illan aikoihin elokuvastudio Universal Picturesin julkaisemalla videolla.

Eri otokset sulautettiin yhteen digitaalisesti.

Juoksuhautoja kaivettiin elokuvan kuvauksia varten yli 1,6 kilometrin matkalta.­

Juoksuhautoja kaivettiin kuvauksia varten yli 1,6 kilometrin matkalta. Kohtaukset ja repliikit sovitettiin liikkeeseen ja henkilöiden etenemisnopeuteen.

– Siinä tämän elokuvan tekeminen muistutti teatteria. Maailma piti sovittaa käsikirjoituksen rytmiin, Mendes täydentää.

Jotta illuusio yhdestä otoksesta saatiin toimimaan, tekijät toivoivat jokaiseksi kuvauspäiväksi pilvistä säätä.

– Auringon paistaessa emme voineet kuvata, joten silloin harjoittelimme, elokuvan kuvannut Roger Deakins kertoi making of -videolla.

Kuvausaikaa saattoi aurinkoisten hetkien välissä olla vain lyhyesti.

– Kaikki tuijottivat taivasta: koska aurinko menee pilveen? Blakea esittävä Dean-Charles Chapman muisteli.Taistelulähetit – 1917, sunnuntaista 1.11. alkaen C More.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?