Illalla tv:ssä: Muistatko 80-luvun hittisarjan Kutsukaa McCall? Denzel Washingtonin tähdittämä elokuva­versio hätkähdyttää rujoudellaan – tappoaseena korkkiruuvi

Julkaistu:

Illalla tv:ssä
Denzel Washington näyttelee The Equalizer -elokuvassa samaa McCallia, jota 1980-luvun sarjasuosikissa esitti britti Edward Woodward.
The Equalizer (2014), Sub lauantaina 7.9. klo 22.00, toimintadraama ★★

Täräyttävän rikosjännärin Training Dayn (2001) kaksikko, ohjaaja Antoine Fuqua ja näyttelijä Denzel Washington, jatkoivat yhteistyötä elokuvassa The Equalizer. Se perustuu samannimiseen 1980-luvun tv-sarjaan, jota esitettiin nimellä Kutsukaa McCall (1985–1989).

Keskiössä on tappavan tehokas mies, joka saapuu paikalle, kun tavalliset ihmiset joutuvat rikollisten vainoamiksi eivätkä mielestään saa järjestäytyneen yhteiskunnan apua.

Elokuvan yhteydet tv-sarjaan ovat lähinnä kosmeettisia. Aikanaan kovaotteisena pidetty tv-sarja näyttää nykyään hitaalta ja kankealta, ja toimintaakin oli säästeliäästi. Samaa ei voi sanoa elokuvasta, jonka painostava tunnelma purkautuu aika ajoin todella rujosti veriseen väkivaltaan.

Sarjassa keski-ikäistä McCallia näytteli jähmeä, enemmän perinteistä dekkarihahmoa muistuttava britti Edward Woodward. Oscar-palkittu Washington on aivan toista maata. Hänen McCallinsa on tavallisen mukava rautakaupan varastomies päivisin. Iltaisin hänestä kuoriutuu suurkaupungin ihmissontaa lakaiseva synkkä tappaja.

Rikolliset ovat nykymuodin mukaisesti tatuoituja venäläisiä raakalaisia. Heidän käsistään McCall päättää pelastaa nuoren ja viattoman prostituoidun Terin, jota näyttelee Chloë Grace Moretz.

Baari, jossa McCall kohtaa Terin, on kuin suoraan Edward Hopperin maalauksesta.


Tällaisissa oman käden oikeuteen luottavissa ja mustavalkoisia asetelmia tarjoavissa kostotarinoissa perinteinen nappi otsaan -lahtaaminen kävisi nopeasti yksitoikkoiseksi. Niinpä ihmisiä tapetaan joka kerta eri tavalla: erikoisin McCallin tappoase on kurkkuun kiertyvä korkkiruuvi.

Fuqua ohjasi elokuvalle myös jatko-osan The Equalizer 2 (2018).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt