Alfred Hitchcockin syntymästä 120 vuotta: oudosta pojasta kasvoi pelon mestari, joka ohjasi näyttelijöitään ”kuin karjaa” – julmuus paljastui myöhemmin

Julkaistu:

ohjaajamestari
Jännityksen mestari Alfred Hitchcock oli loistelias elokuvaohjaaja. Mutta nerolla oli pimeä puoli, jonka monet näyttelijät tunsivat nahoissaan.
Mustavalkoisesta uutisfilmistä katsoo mies, jolla on pyöreä habitus, musta puku ja tutkiva katse.

– Uskon, että suosioni salaisuus on se, että kaikki haluavat tulla säikytellyiksi, elokuvaohjaaja Alfred Hitchcock kertoi suomalaisille toimittajille Helsinki-Vantaan lentokentällä vuonna 1968.

Kaikkien aikojen kenties kuuluisin elokuvaohjaaja tuli maahan tutkimaan kuvauspaikkoja uutta elokuvaansa varten.

Miksi teet trillereitä? toimittaja kysyi.

– Äitini tapasi pelotella minua, kun olin lapsi, hän vastasi ja hymyili viekkaasti.


Hitchcockin ura elokuvien parissa kesti yli kuusikymmentä vuotta. Sen aikana elokuvan historiaan jäivät niin brutaali suihkumurha kuin kammottavat linnut, jotka tuntuvat syöksyvän elokuvateatterin katsomoon asti. Hänet tunnettiin vaaleista näyttelijättäristä ja cameo-rooleistaan.

Hitchcockin syntymästä tulee nyt 120 vuotta.

Hitchcock tiesi, mikä ihmisiä pelottaa. Mutta voiko kaikesta syyttää äitiä?

Alfred Joseph Hitchcock syntyi 13. elokuuta 1899 Lontoossa. Hän oli katolisen vihanneskauppiaan William Hitchcockin ja tämän vaimon Emma Jane Hitchcockin kolmas lapsi, parin kuopus.

Erilaiset pelot olivat läsnä Hitchcockin lapsuudesta asti. Pimeänpelko tuli kenties ensimmäisenä.

Elämäkerrasta käy ilmi, että Alfred heräsi neljävuotiaana yksin kotoaan ja huusi pimeyteen. Kukaan ei kuullut häntä.

– Koskaan ei voi tietää, mitä pimeydessä vaanii. Eikä sitä haluakaan tietää, Hitchcock kertoi.

Pimeän pelko seurasi häntä elämän loppuun asti.

Hitchcock kertoi olleensa lapsena paljon omissa oloissaan, sillä vanhemmat sisarukset eivät juuri ottaneet häntä mukaan leikkeihinsä. Seurana oli lähinnä hänen äitinsä.

Ongelmia oli myös varhaisissa kaverisuhteissa. Alfred erottui muista pojista ylipainoisena ja jäi sivuun urheilullisista leikeistä. Lisäksi hänen ikätoverinsa ilkkuivat häntä ”oudon näköiseksi”.

Kun Alfred kysyi äidiltään, oliko todella niin, äiti kuittasi että ”se menee ohi”.

– En ollut suosittu muiden keskuudessa, joten minun oli elettävä omassa mielikuvitusmaailmassani. Uskon, että se auttoi minua kehittämään luovuuttani.

Alfred piirteli itsekseen ja seuraili isänsä vihanneskaupan asiakkaita.


Rangaistuksen ja väkivallan uhka olivat tuttuja niin kotona kuin jesuiittakoulussa, jossa Alfredin päähän iskostettiin hyvän ja pahan rajaa.

– Hyvän ja pahan välillä on ei-kenenkään maa. Se harmaa alue on aina kiinnostanut minua, Hitchcock sanoi.

Hitchcock oppi jo nuorena, että rangaistuksen pelko oli paljon pahempi kuin varsinainen fyysinen kuritus. Myöhemmin hän myönsi käyttäneensä tätä ”tikittävän pommin” periaatetta elokuviensa jännityksen luomiseen.

Myöhemmällä iällään Hitchcock kertoi eräästä rangaistuksesta, jonka hänen isänsä järjesti.

Hän muisteli, että rangaistus johtui päivälliseltä myöhästymisestä. Kuusivuotias Alfred oli lähtenyt seuraamaan junaradan kiskoja ja unohtanut ajankulun.

Isä lähetti rangaistukseksi poikansa paperilappu kourassa poliisiasemalle.

– Vuorossa ollut poliisi luki viestin ja johdatti minut pitkää käytävää pitkin selliin. Sitten hän lukitsi minut sisään viideksi minuutiksi, mutta minusta tuntui, kuin olisin ollut siellä tuntikausia. ”Näin me teemme tuhmille pojille”, poliisi kertoi.

– Siitä lähtien olen tehnyt kaiken voitavani, etten enää joutuisi kokemaan mitään vastaavaa, menettämään itsenäistä päätäntävaltaani, Hitchcock kertoi elämäkerturilleen.


Alfredin isä kuoli, kun hän oli vasta 14-vuotias. Sen jälkeen hänen isoveljensä ryhtyi pyörittämään perhebisnestä.

Alfred lähti opiskelemaan insinööri- ja merenkulkutaitojen oppilaitokseen. Nuorukainen kävi myös kuvataiteen iltakurssilla. Muun muassa konepiirtämisen ja sähköopin kursseista hänellä oli myöhemmin hyötyä elokuvantekijänä.

Rakkaus taiteeseen ja kulttuuriin vahvistui entisestään tuona aikana. Hän oli jo aiemmin rakastanut Dickensiä ja Poeta. Teatteri ja varsinkin elokuvat olivat nuorelle Hitchcockille elinehto.

Hänen elämänsä muuttui kun hän pääsi töihin hollywoodilaiseen tuotantoyhtiöön, joka sijaitsi Lontoossa 1919. Hitchcock aloitti mykkäelokuvien välitekstien kirjoittajana. Pian työnkuva laajeni käsikirjoitukseen.


Apulaisohjauksen debyytin Hitchcock teki 23-vuotiaana. Nainen naista vastaan -elokuvan leikkausavustajaksi ja kuvaussihteeriksi hän valitsi muuan Alma Revillen. Almasta tuli myöhemmin hänen vaimonsa, rouva Hitchcock, jonka kanssa hän jakoi loppuelämänsä. Juuri Almalle Hitchcock antoi julkisesti aina suurimmat tunnustukset. Hän oli pitänyt itseään aina ujona jännittäjänä, joka uskalsi mokata vain vaimonsa läsnä ollessa.

– Hitch oli silmät, Alma oli korvat, sanoi pitkäaikainen ystävä Norman Lloyd.

Ensimmäisenä ”Hitchcock-elokuvana” pidetään 1926 ilmestynyttä Vuokralaista.

Elokuvassa salaperäinen mies vuokraa huoneen. Vähitellen vuokranantajapariskunta alkaa epäillä hänen olevan Lontoossa nuoria naisia vaaniva sarjamurhaaja.

Tyyli kehittyi täydellisyyteensä useita vuosia. Vuosina 1951–1963 valmistuivat mestariteokset Muukalaisia junassa, Vertigo – punainen kyynel, Mies joka tiesi liikaa, Psyko ja Linnut.


Vaikka Hitchcock tuli tunnetuksi vuosisadan kenties kuuluisimpana ohjaajana, ei hänkään ole välttynyt arvosteluilta.

Hyvän ja pahan välinen raja lipsahti hänen näyttelijöidensä mielestä usein pimeälle puolelle.

Hitchcock kertoi itse, että ohjasi mielellään näyttelijöitään ”kuin karjaa” ja useat näyttelijät pitivät häntä tylynä ohjaajana.

Yksi avainesimerkeistä löytyy elokuvasta Linnut, jossa nähdään selittämättömästi ihmisten kimppuun hyökkäileviä lokkeja, korppeja ja puluja.

Ensimmäistä päärooliaan näytellyt Tippi Hedren joutui elokuvan loppujaksossa siivekkäiden väijytyksen uhriksi talon ullakolla.

Hedrenin vaatteisiin sidottiin siimalla oikeita lintuja, joita heiteltiin hänen päälleen viikon verran. Yksi lokeista oli vähällä sokeuttaa Hitchcokin löytämän näyttelijän.

Tämä johti Hedrenin hermoromahdukseen, ja hän joutui viikoksi vuodelepoon.


Hedrenin lisäksi muun muassa Grace Kelly, Kim Novak ja Janet Leigh ovat kertoneet joutuneensa Hitchcockin seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Hedrenin mukaan Hitchcock oli pakkomielteinen hänestä sairaalla tavalla.

Hedrenin mukaan Hitchcock muun muassa rakennutti salaisen oven hänen pukuhuoneestaan suoraan omaan toimistoonsa. Lisäksi hän teetätti elokuvan maskeeraajilla erittäin aidon näköisen kopion Hedrenin kasvoista omaan käyttöönsä.

– Hänen mielensä oli nerokas, paha, poikkeava ja melkein vaarallinenkin. Tämä johti vaikutukseen, jota me näyttelijät emme osanneet arvata, tuolloin 82-vuotias Hedren kertoi HBO:n The Girl -tv-sarjan pressipaneelissa vuonna 2012.


Mitä tapahtui sen jälkeen, kun Hitchcock vieraili Suomessa kuvauspaikkoja etsien 1968?

Agenttiseikkailu A Short Night oli Hitchcockin viimeinen kehittelemä elokuva, eikä se koskaan valmistunut.

Tarina olisi kertonut brittiagentista, joka piilottelee suomalaisessa saaristossa Moskovan pitkää kättä. Teos kaatui kuitenkin siihen, että Hitchcock oli jo vanha ja sairas. Viimeiset neuvottelut elokuvasta käytiin vielä 1979, vain vuosi ennen ohjaajan kuolemaa.
Lähteet: Charlotte Chandler: Se on vain elokuvaa - Alfred Hitchcockin elämäkerta (Ajatus Kirjat 2007)

Tiesitkö tämän näistä Hitchin elokuvista?

1. Vertigo (1958)

Tietokonegrafiikkaa käytetään elokuvissa ensimmäisen kerran. Avausjakson naisen silmästä alkavan pyörteen grafiikan suunnittelusta vastasi Saul Bass.

2. Psyko (1960)

Elokuvassa vedetään vessa. Tämä oli elokuvahistorian ensimmäinen kerta, kun vessan veto kuullaan valkokankaalla.

3. Linnut (1963)

Lontoon ensi-illan vieraiden joukossa nähtiin kaksi flamingoa, kuusi pingviiniä ja viisikymmentä kottaraista ja punakardinaalia.

4. Frenzy – Solmiokuristaja (1972)

Elokuva joutui Suomessa sensuurin hampaisiin. Siitä poistettiin 11 sekuntia, mutta ei suinkaan väkivaltaisten kohtausten vuoksi. Poistoon joutui kohtaus, jossa auto varastettiin yhdistämällä virtajohdot.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt