Näyttelijälegendat Kari Väänänen ja Vesa-Matti Loiri nähdään samassa elokuvassa yli 30 vuoden tauon jälkeen – ”Sydäntä lämmittävä kokemus”

Julkaistu: , Päivitetty:

Näyttelijät Kari Väänänen ja Vesa-Matti Loiri ovat keskeisissä rooleissa Mika Kaurismäen syyskuussa ensi-iltansa saavassa elokuvassa Mestari Cheng.
Suomalaisen elokuvan legendat Kari Väänänen ja Vesa-Matti Loiri ovat vuosien mittaan pitäneet yhteyksiä, mutta yhteisessä elokuvaprojektissa parivaljakko on nähty viimeksi vuonna 1987.

Asiaan tulee muutos, kun Mika Kaurismäen ohjaama Mestari Cheng saa ensi-iltansa syyskuun lopulla. Elokuva kertoo kiinalaisesta mestarikokki Chengistä, joka saapuu poikansa kanssa suomalaiseen syrjäkylään.

Ohjaaja Kaurismäki on luonnehtinut elokuvan kertovan globalisaatiosta positiivisessa hengessä ja ruohonjuuritasolla.



Väänänen muistelee Ilta-Sanomien haastattelussa, että Mestari Cheng on vasta kolmas elokuva, jossa hän ja Loiri näyttelevät yhdessä.

– Ensin oli Jon (1983), sitten Älä itke Iines (1987) ja nyt tämä, kertaa Väänänen, jonka mukaan kaksikko ei ole näytellyt yhdessä myöskään teatterilavoilla tai televisiotuotannoissa.

Jonissa nimikkoroolia näytellyt Väänänen lähtee töihin kalanjalostustehtaalle Pohjois-Norjaan. Jäämeren rannalla sijaitsevassa kalastajakylässä hulttio-Jon kohtaa hanttihommia samalla kalatehtaalla paiskivan, Loirin näyttelemän Öljys-Heikin.

Viime kesänä Väänänen, 65, ja Loiri, 74, kuvasivatkin liki 40 vuoden tauon jälkeen pohjoisessa, sillä Mestari Chengin tapahtumat sijoittuvat upeisiin maisemiin Raattaman kylälle, Pallastunturin kupeeseen.


– Kun on Mika Kaurismäki ja Vesa-Matti Loiri, niin ei siinä montaa kertaa kannata miettiä. Sanoin, ettei mun tarvitse lukea edes käsikirjoitusta, vaan mä tulen, Väänänen naurahtaa.

Hän kuvailee työskentelyä Loirin kanssa sydäntä lämmittäväksi kokemukseksi.

– Voihan sen sanoa olleen harvinainen tilaisuus. Ollaanhan me tavattu vuosien varrella, siitä ei ole kysymys. Tiedämme ja tunnemme toisemme hyvin, ja olen käynyt Veskun mökillä Ivalossa pariin otteeseen, Väänänen kertoo kaksikon väleistä.

– Ja kenenkäs kanssa olisi helpompaa työskennellä kuin Vesa-Matti Loirin? hän jatkaa ja tähdentää, että näyttelijän työssä on kyse improvisoinnista, johon pitää uskaltaa heittäytyä.

Loirin kanssa samalle taajuudelle pääseminen oli Väänäsen mukaan helppoa.

– Sen kaverin kanssa saa olla hienolla tavalla varpaillaan, koska sieltä voi tulla mitä tahansa. Ja itse voi heittää mitä tahansa, ja se nappaa heti kiinni siihen. Kyllä se on loistavaa työtä.


Lapin ystävinä tunnettua kaksikkoa yhdistää Väänäsen mukaan myös yllättävä yhteensattuma: Molempia on koskettanut suuresti Yrjö Kokon Sudenhampainen kaulanauha, joka on valloittava luontokuvaus Lapista.

– Luin kirjan pentuna useaan otteeseen ja se on minulle suuri Lappi-rakkaussaaga. Kun Vesku alkoi puhua kirjasta saunassa hämmästyin, koska en tunne montaa ihmistä, jotka ovat lukeneet sen, Väänänen kertoo.

– Se on vaikuttanut meihin molempiin. Minä asuin penskana täällä, ja kaipuu Lappiin on ollut aina. Veskulle se syntyi tämän kirjan myötä.

Lappi oli Väänäsen mukaan elämyksellinen paikka myös Mestari Chengin pääroolissa nähtävälle hongkongilaisnäyttelijälle Chu Pak Hongille sekä kuvauksiin New Yorkista äitinsä kanssa saapuneelle lapsinäyttelijälle Lucas Hsuanille.

– Lucas ja hänen äitinsä olivat alkuun pikkuisen sekaisin, kun he tulivat Manhattanilta Raattamaan. Äiti sanoi, että viikko meni ihmetellessä, että missä helvetissä hän on ja miksi hän on täällä.


Eniten ulkomaalaisia hämmensi Väänäsen mukaan Lapin hiljaisuus, jota ei voi kokea New Yorkissa tai Hongkongissa.

– Heistä tuntui alkuun jopa pelottavalta, kun ainoat äänet ympärillä olivat lintujen ääniä. Hongkongissa ja Manhattanilla on koko ajan meteli päällä, kun taas täällä on niin hiljaista ja henkinen rauha leijuu yllä.

Hong ihastui myös suomalaiseen saunaan.

– He olivat haltioissaan. Tietysti olimme iloisia ja ylpeitä, kun toiselta puolelta maapalloa tulleet ihmiset olivat niin otettuja kaikesta. Se tuntuu hyvältä suomalaisesta ja lappilaisesta.

Väänänen laskee uralleen mahtuneen jo 112 elokuvaa. Mestari Chengin kuvaukset olivat yksi ikimuistoisimmista kokemuksista myös suomalaisille konkarinäyttelijöille.

– Veskun kanssa on tehty yhteensä yli 200 leffaa ja hehkutimme, että tämä oli kyllä ehdottomasti yksi parhaista kokemuksista, Väänänen kertoo.


Erityisen mieleenpainuva oli lautalla Pallasjärvellä vietetty päivä Pallastunturin kupeessa.

– Se oli niin ikimuistoinen päivä, että huhhuh,Väänänen huokaa.

– Kaikki olivat pala kurkussa ja liikuttuneina. Raattaman kylä on upea paikka. Siellä on hyviä ihmisiä ja kaunista. Meitä kohdeltiin niin hyvin, ettei paremmasta väliä, jatkaa hiljattain valmiin elokuvan nähnyt näyttelijä, jonka mukaan ainutlaatuinen tunnelma välittyy myös elokuvassa.

– Kaikki asiat vaan tuntuivat loksahtaneen kohdalleen. Se on äärimmäisen kaunis elokuva, joka pitää nähdä kankaalla. Tunnelma on liikuttavan lämmin.

Tällä hetkellä konkarilla ei ole mitään uutta työn alla. Hän nauttii eläkepäivistä kotonaan Kemijärvellä. Täysin eläkkeellä Väänänen ei kuitenkaan tunne olevansa.


– Töitä teen, jos kiinnostavia tarjouksia tulee. Että ihan nurkkaan tuijottajaksi en ole heittäytynyt, eikä ole aikomuskaan.

Kemijärveltä Väänäsellä ei ole aikomustakaan lähteä.

– Täällä olen tällä hetkellä ja loppuelämäni. Koti on kauniilla paikalla, eikä minulla ole aikomustakaan muuttaa, hän toteaa painokkaasti.

– Viime talven olin Helsingissä ja huomasin, etten todellakaan ole mikään city boy. Ensin laukkasin kaksi viikkoa ympäriinsä, mutta sitten jumitin teatterin ja kämpän välille.

Juttua päivitetty kello 10.18. Toisin kuin jutussa aiemmin kerrottiin, Mestari Cheng ei ole ensimmäinen suomalais-kiinalainen näytelmäelokuva kautta aikojen. Suomalais-kiinalaisena yhteistuotantona on aiemmin tehty ainakin vuonna 2006 ensi-iltansa saanut Jadesoturi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt