Quentin Tarantino vältteli Cannesissa kaikin mahdollisin keinoin yhtä tulenarkaa aihetta: edellinen möläytys johti kohuun ja julkiseen anteeksipyyntöön

Julkaistu:

cannesin elokuvajuhlat
Puoli vuotta sitten naimisiin mennyt Tarantino imarteli Cannesin elokuvajuhlilla vaimoaan – ja yritti vältellä puhumista ohjaaja Roman Polanskista, joka tragediaa Once Upon a Time... in Hollywood sivuaa.
Pitkät kiihkeät puheripulit ovat pitkään olleet ohjaaja Quentin Tarantinon tavaramerkki.

Cannesin elokuvajuhlilla nähtiin keskiviikkona kuitenkin jännittynyt mies, jonka vastaukset olivat yllättävänkin pidättyväisiä. Iltapäivätuokiossa toimittajien kanssa ei ollut samaa rentoutta kuin edellisellä viikolla samassa penkissä istuneilla ohjaajilla Wim Wendersillä ja Pedro Almodóvarilla.

Elokuvansa Once Upon a Time... in Hollywood tähtien Brad Pittin, Leonardo DiCaprion ja Margot Robbien ympäröimä Tarantino itse muistutti olevansa nyt aivan eri elämäntilanteessa kuin edellisen työnsä The Hateful Eight (2015) ensi-illan aikaan.

– Menin naimisiin kuusi kuukautta sitten, ensimmäistä kertaa. Aiemmin en tiennyt, miksi en ollut vielä mennyt naimisiin. Nyt tiedän odottaneeni oikeaa tyttöä, Tarantino imarteli eturivissä istunutta vaimoaan Daniella Pickiä.

Israelilaissyntyisellä mallilla ja poptähdellä on pieni rooli miehensä uutuudessa, mutta keskiviikkona hän tyytyi pysymään katsomon puolella.


Varovaisuuteen taisi silti liittyä muutakin. Jos oman vaimon mainitseminen oli tarkoitettu toimittajien harhauttamiseksi sivupoluille elokuvan räjähdysherkimmästä juonteesta, se ei Tarantinolta onnistunut.

Uutuuden näkökulma kuuluu DiCaprion näyttelemälle kuvitteelliselle tv:n länkkärisarjojen tähdelle sekä Brad Pittin esittämälle stunt-näyttelijälle, mutta lomassa sivutaan myös tunnettua tositapausta, näyttelijä Sharon Taten murhaa.

Tate oli elokuvaohjaaja Roman Polanskin vaimo, eikä Polanski ole vanhan, yhä käsittelemättä olevan raiskaussyytteensä vuoksi pitkään aikaan ollut hyvässä huudossa etenkään Yhdysvalloissa.

– Olen tavannut Polanskin pari kertaa. Elokuvassa yksi hahmoistani sanoo hänen olevan kuumin elossa oleva elokuvantekijä, Tarantino aloitti.

– Nykyään on vaikea tajuta, kuinka paljon rahaa elokuva Rosemaryn painajainen teki tuohon aikaan. Olen hänen elokuviensa fani, etenkin Rosemaryn painajaisen.

Kenties niin, mutta jutteliko hän koskaan Polanskin kanssa siitä, mitä asioita hän aikoo sisällyttää elokuvaansa tämän elämästä?

– En keskustellut, Tarantino painotti.

Entä oliko Sharon Taten murhaan aiheena vaikea tarttua?

– Ei, kuului tylppä vastaus – eikä ohjaaja näyttänyt olevan kiinnostunut keskustelemaan aiheesta enempää.

Vaikutti siltä, että Tarantino halusi pitää suunsa kaikkeen Polanskiin liittyvästä tietoisesti supussa, mikä saattoikin olla viisasta. Alkuvuodesta 2018 hän joutui kohun jälkeen pyytämään anteeksi vanhaa 2003 tekemäänsä haastattelua, jossa hän meni puolihuolimattomasti väittämään, että Polanskin 1977 raiskaama 13-vuotias Samantha Geimer olisi oikeasti halunnut tulla raiskatuksi.


Taten traaginen kohtalo kulkee pahaenteisenä aavistuksena läpi muuten nostalgisen elokuvan.

– Sarjamurhaaja Charles Mansonin tarina kiinnostaa, koska nykyään tuntuu käsittämättömältä, mikä sai nämä tytöt ja pojat seuraamaan häntä. Se, että emme tiedä, tekee siitä kiinnostavan, Tarantino pohti.

Tatea esittävällä, paljon taustatyötä tehneellä Robbiella ei ole elokuvassa montaakaan vuorosanaa, mutta hän piirtää Tatesta siitä huolimatta ehyen, iloa ja energiaa tihkuvan kunnioittavan hahmon.

– Elokuvan tragediana on viattomuuden katoaminen. Sen saattoi tehdä tarpeeksi selväksi ilman puhettakin, Robbie tähdensi.

Mansonin teoista puhuttaessa Tarantino itse käänsi keskustelun vanhaan villin lännen tilaan, jossa tämä nuorten seuraajiensa kanssa asui.

– Vaikka taustalla on pahaenteinen tunnelma, halusin näyttää myös näiden nuorten hippien päivittäistä arkea ja iloa. Tienestinsä he saivat viemällä turisteja hevosretkille.

– Kävin itsekin kuusivuotiaana ratsastamassa äitini ja isäni kanssa. Ei minulla ole hajuakaan, mahtoiko se tapahtua tuolla Mansonin karjatilalla, mutta haluaisin ajatella, että menimme juuri sinne.

Once Upon a Time... in Hollywood, Suomen ensi-ilta elokuvateattereissa 16.8.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt