Alistavan dominan rooli pakotti Krista Kososen seuraamaan 50 minuutin shokeeraavaa S&M-sessiota: ”Äidin ja anopin reaktiot jännittävät”

rac

Julkaistu:

uutuuselokuva
– Voihan tämän näkeminen olla vähän hämmentävää, Krista Kosonen kuvailee tunnelmiaan Cannesin elokuvajuhlilla Ilta-Sanomille.
Varjoista hyökkää kimppuun nainen, jolla on pikimusta peruukki, mustiksi meikatut silmänympärykset ja koko vartalon peittävä pvc-asu. Kädessä on kumipamppu.

Krista Kosonen tyrmää Pekka Strangin heidän ensimmäisessä yhteisessä kohtauksessaan tehokkaasti – ja näyttää itsekin tyrmäävältä.

Valkokankaalta lateksiasun alta piirtyvät kasvot ovat meille suomalaisille tutut, mutta Cannesin kansainväliselle elokuvayleisölle hän voisi olla vaikka Blade Runnerin tieteismaailmasta karannut hahmo – ja sellaistahan Kosonen jo näyttelikin tieteisklassikon 2017 ilmestyneessä jatko-osassa Blade Runner 2049.

Maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla tiistaiaamuna saanut J-P Valkeapään elokuva Koirat eivät käytä housuja ei silti ole fantasiaa, vaan ihmissuhdedraama kahdesta yksinäisestä ihmisestä, joista toinen huomaa nauttivansa tukehtumisen tunteesta.
Toinen on kuristamispalveluja tarjoava domina.

Vaikka Mona ei ole mikään eksploitaatioelokuvien seksifantasiahahmo, Kosonen epäröi rooliin suostumista pitkään.

– Jos rooli on domina, totta kai sitä miettii, mitenköhän se toteutetaan. Feministisesti mietin, onko Monan hahmo mukana elokuvassa vain pelkkänä kuvana, Kosonen kertoo Cannesissa ennakkokäsityksistään.

– Kun kuvaukset olivat ohi, lähetin viestiä JP:lle, että mua jotenkin hävettää, että olin epäillyt tätä elokuvaa. Kaikki oli todella tarkkaan mietittyä, ja kuvauksissa oli tosi turvallinen tunnelma.

Jos Kosonen olisi sanonut ei, hän ei nyt aurinkoisena tiistai-iltapäivänä istuisi Cannesin kuuluisan Croisette-rantakadun varrella olevalla terassilla muotisuunnittelijan vaatteissa.

Seurasivat S&M-sessiota

Kun tapaamme, Koirat eivät käytä housuja on juuri esitetty kertaalleen festivaalin arvostetussa Quinzaine des realisateurs -näytössarjassa. Illalla on juhlavamman edustusnäytöksen vuoro.

Huomiota suomalaiselokuva sai Cannesissa jo etukäteen lauantaina kuuluisan Hollywood Reporter -lehden festivaalinumerossa. Tiistaiaamun näytöksessä yleisö kohahti äänekkäästi kahteen kertaan elokuvan rajuimmille kohtauksille.


Silti kyseessä ei ole erityisen seksintäyteinen elokuva, vaan surua ja yksinäisyyttä huokuva kylmä draama kahdesta toisensa löytävästä ihmisestä, jotka etsivät vapautusta omista henkisistä lukoistaan.

Rooliaan varten Kosonen, Strang, Valkeapää ja osa työryhmän jäsenistä vierailivat isossa 600 neliön kartanossa, josta 500 neliötä oli pyhitetty S&M-maailmalle.

– Se oli todella avaavaa. Tajusin, että S&M on aika terapeuttista ja psykologista. Tosi moni asia vastaa ihan johonkin muuhun kuin seksuaaliseen tarpeeseen, Kosonen huomauttaa.

– Ymmärsin, kuinka mahtavaa on, että jos jollakulla on erityistarpeita, hän voi yhdessä toisen aikuisen ihmisen kanssa toteuttaa niitä. Kaiken pohjana on sataprosenttinen luottamus.
Taustatyön aikana vastaan tuli myös hetki, jota Kosonen kuvailee uransa erikoisimmaksi kokemukseksi. Hän kävi kolmesti seuraamassa ammattidominan työtä. Kahdestaan Strangin kanssa hän kävi katsomassa, kun domina kuristaa asiakastaan.

– Kun kävimme siellä JP:n kanssa, saimme valita nahkanaamiot. Valitsin löysän naamion, kun pelkäsin, että kireä ahdistaa.

Sitten seurasi lähietäisyydeltä nähty 50 minuutin ajan sessio, jota myös ohjaaja JP Valkeapää kuvailee shokeeraavaksi. Mukana oli satuttamista ja alistamista. Kosonen sanoo istuneensa aitiopaikallaan session ajan likipitäen katatonisessa tilassa.

– Tajusin vasta myöhemmin, mitä kaikkea oikein näin. Kun JP heitti autolla kotiin, ihmettelimme molemmat toisillemme, että noh, mitä fiiliksiä? Kosonen muistelee.

Kokemus veti aika hiljaiseksi.


Dominasessiot ja muutkin kohtaukset kuvattiin viime syksynä Latvian Riikassa. Kososen aikataulu oli rytmitetty tiukaksi: samaan aikaan oli tekeillä HBO Nordicin tuleva fantasiarikossarja Beforeigners, jossa hänen repliikkinsä etsivänä ovat muinaisnorjaksi.

– En osaa norjaa yhtään. Olin tosi iloinen, kun tässä elokuvassa oli niin vähän repliikkejä. Vain ruoskimista!

Monan vuorosanat ovat pääasiassa käskyjä. ”Housut pois” kuullaan usein. Eläin elokuvan nimessä viittaa dominan alistuvaan asiakkaaseen.

Edestakaisilla lentomatkoilla Kosonen ehti miettiä lähinnä arkisia asioita, kuten sitä, kuka kulloinkin hoitaa hoitaa lapsia.

– Kun pääsin kuvaussettiin ja sain pvc:n päälle, se vei saman tien elokuvan maailmaan sisään.

Kososen ja Strangin S&M-kohtaukset suunniteltiin ennalta viimeistä piirtoa myöten, mikä teki kuvauksista ”tosi ihanat”.

– Se oli aluksi tosi teknistä. Okei, sinä tulet sieltä, minä tulen täältä, sitten kuristan tässä ja sinä romahdat siihen. Kun nämä oli käyty läpi ja tekemisen rajat oli sovittu tiukasti, näyttelemisestä tuli tosi vapaata. Oli helppo olla läsnä, kun ei tarvinnut huolehtia mistään muusta, Kosonen kehuu.
  • Katso alla olevalta videolta elokuvan traileri:

Koska elokuvan tarkoin varjeltu maailmanensi-ilta on juuri Cannesissa, elokuvaa ei ole vielä nähnyt edes Kososen elokuvaohjaaja-aviomies Antti J. Jokinen.

– Antti on ollut tosi innoissaan ja odottaa todella näkevänsä tämän. Itseäni jännittää enemmän äitini tai anoppini reaktiot. Voihan tämän elokuvan näkeminen olla vähän hämmentävää, Kosonen tuumaa.

Kahdesta rajusta kohtauksesta Kososelle itselleen on helpompi katsoa jälkimmäistä, jossa hän on itse mukana.

– Mutta ensimmäistä en pysty katsomaan. Se ällöttää.

Elokuvan tiistai-illan juhlanäytös on Cannesins kuuluisan rantakadun varrella olevassa Croisette-teatterissa, loistohotellin yhteydessä.

– Käyn lainaamassa ylleni timanttikorvakorut vielä ennen sitä. Näytöksessä on mukana timantteja vahtiva henkivartijaparka, joka joutuu katsomaan meidän kanssa koko elokuvan! Kosonen nauraa.

Koirat eivät käytä housuja -elokuvan Suomen ensi-ilta syksyllä 2019.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt