Peter Jackson teki elokuvan, jollaista ei olla koskaan ennen nähty – ensimmäisen maailmansodan kauhut herätettiin eloon oikeista dokumenttifilmeistä

Julkaistu:

They Shall Not Grow Old on rajoja rikkova dokumentti ensimmäisestä maailmansodasta.
Tällaista sotaelokuvaa ei ole ennen tehty. Tai oikeammin sanottuna: tällaista elokuvaa ei ole ennen tehty.

Sormusten herra ja Hobitti-elokuvasarjoistaan tunnetun Peter Jacksonin ohjaama They Shall Not Grow Old on teknisesti uraauurtava ja todistusvoimaltaan musertava dokumentti ensimmäisestä maailmansodasta. Neljän vuoden työn vaatinut elokuva herättää modernin teknologian keinoin eloon yli sata vuotta sitten kuvatun ja tähän saakka piilossa pidetyn dokumenttimateriaalin.


Elokuvaa varten Jackson kävi työryhmineen läpi sata tuntia ensimmäisessä maailmansodassa kuvattua dokumenttimateriaalia, jota on säilytetty Britannian Kuninkaallisen sotamuseon kätköissä. Sodan raadollisen todellisuuden paljastavasta filmimateriaalista suurin osa näkee nyt ensimmäistä kertaa päivänvalon.

Vielä valtaisampi oli elokuvaa varten läpikäyty äänimateriaali. Jackson kuunteli työryhmineen huimat 600 tuntia ensimmäisessä maailmansodassa taistelleiden miesten haastatteluita, jotka oli äänitetty BBC:n ja sotamuseon toimesta lähinnä 1960-luvulla.

Jacksonin tavoite oli yksinkertainen. Hän halusi luoda elokuvan, joka välittää nykykatsojalle, millaista oli englantilaisen rivisotilaan elämä ja kuolema ensimmäisessä maailmansodassa. Tavoitteen saavuttamiseksi hän hylkäsi perinteisen dokumenttielokuvan keinot ja valjasti käyttöönsä digitaalisen kuvankäsittelyn koko arsenaalin.


Aiemmissa elokuvissaan, kuten J.R.R. Tolkienin romaaneihin pohjautuvissa Taru Sormusten herrasta- ja Hobitti-trilogioissa sekä King Kongissa, Jackson käytti uusinta digitaalitekniikkaa luodakseen uskottavia fantasiamaailmoja. Nyt hän käytti samaa teknologiaa tavoittaakseen mahdollisimman aidosti todellisuuden.

Ensimmäisessä maailmansodassa taistelleet miehet näkivät maailman väreissä – eivät mustavalkoisena, kuten ajalta säilyneet elokuvat. Niinpä Jackson työryhmineen ensin poisti käsikäyttöisillä mykkäkameroilla kuvatusta, usein huonokuntoisesta filmimateriaalista naarmut ja muut kulumat. Sen jälkeen koko satatuntinen materiaali väritettiin digitaalisesti, filmiruutu ruudulta.


Univormujen värisävyt, mutaisten juoksuhautojen lohduttomuus ja ruhjoutuneiden ruumiiden veriset jäänteet näyttäytyvät elokuvassa häkellyttävän aitoina. Jackson vieraili myös kuvattujen taisteluiden tapahtumapaikoilla varmistaakseen, että maan, mullan ja mudan värisävyt ovat elokuvassa mahdollisimman todenmukaiset.

Yhtä huolekkaasti Jackson rakensi elokuvansa äänimaailman. Sotilaiden haastatteluissa toistuvat mielikuvat tykistökeskitysten huumaavasta metelistä ja haavoittuneiden piinaavista huudoista. Sen kaiken elokuvan äänitehosteet välittävät katsojalle. Huuliltalukijoiden taitoja käyttäen Jackson rekonstruoi elokuvaan jopa sotilaiden jutustelua ja upseerien komentoja.


Dokumenttielokuvien perinteisiä keinoja, kuten kaikentietävää kertojaa tai ulkopuolisten asiantuntijoiden kommentteja Jackson ei käytä lainkaan. Elokuvan ääniraidalla purkaa kokemuksiaan 120 ensimmäisen maailmansodan veteraania, mutta heistä ketään ei näytetä eikä edes nimetä ennen lopputekstejä. Heidän muistoistaan muodostuu yksi, kollektiivinen kertomus.

Myös päivämäärät ja tapahtumapaikat Jackson jätti elokuvastaan pois. Juoksuhaudoissa viruneet sotilaat eivät tienneet sodan kulusta kuin oman kokemuksensa kautta. Taistelut, joissa he kuolivat tai haavoittuivat, saivat nimensä ja paikkansa historiassa vasta jälkeenpäin.


Erityisen vaikuttavasti Jacksonin elokuva kertoo mutaisissa juoksuhaudoissa jopa vuosia eläneiden sotilaiden arjesta. Hygieniasta ei voinut edes puhua. Luteet, rotat ja taudit olivat jokapäiväisiä vieraita. Vesi juotiin likaisista bensakanistereista ja ravintona oli kuukaudesta toiseen samaa lemuavaa suolalihaa.

Mieleenpainuvinta Jacksonin elokuvassa ovat lopulta ihmiskasvot. Nuorten, usein vielä alaikäisten sotilaiden hämmentyneet, pelokkaat tai elokuvakameran nähdessään leveästi hymyilevät kasvot kummittelevat mielessä vielä pitkään elokuvan päätyttyä.

They Shall Not Grow Old saa ensi-iltansa perjantaina 17. toukokuuta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt