Animaatiogurut paljastavat: Näin Disneyn prinsessat päivitettiin nykyaikaan

rac

Julkaistu:

Disneyn uuden animaation sankariksi nousi sisukas Nelli-tyttö – mutta tutut prinsessat miltei varastavat show’n.
Disneyn viime vuosien animaatioelokuvat ovat esitelleet liudan uudenlaisia, itsenäisiä nais- ja tyttösankareita.

Esimerkiksi Frozen-seikkailun (2013) riitelevät mutta toisiaan rakastavat prinsessasisarukset ja Zootropoliksen (2016) poliisiksi tähtäävä Judy-pupu olivat sisukkaita ja omillaan pärjääviä hahmoja – siis aivan eri maata kuin vanhojen Disney-animaatioiden klassiset prinsessat, jotka kaikesta nokkeluudestaan huolimatta päätyivät usein lopulta prinssien pelastamiksi.

Uusi Disney-animaatio Räyhä-Ralf valloittaa internetin vääntää asetelmaan kuitenkin uutta kierrettä.

Vaikka sen nimellinen päähenkilö on videopelimaailmaa kotinaan pitävä sydämellinen köriläs Räyhä-Ralf, varsinaiseksi tähdeksi uudessa seikkailussa nousee Ralfin paras kaveri, jo ensimmäisessä Räyhä-Ralf-elokuvassa (2012) seikkaillut Nelli Karamelli.
  • Katso yltä Räyhä-Ralf valloittaa internetin -elokuvan ohjaajan Rich Mooren ja tuottaja Clark Spencerin koko haastattelu.

Sisukas mutta äkki­pikainen Nelli on kilpa-ajamista rakastava tyttö, joka jatko-osassa lähtee Ralfin kanssa matkalle internetin uumeniin.

Myös Nelli on taustaltaan prinsessa. Tämä antoi sytykkeen lyhyelle mutta tärkeälle kohtaukselle, josta tuli yksi jatko-osan tähtihetkistä – tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti.

– Koska internet sisältää kaiken, mietimme mitä tapahtuisi, jos Nelli tapaisikin muut Disneyn prinsessat ja he juttelisivat, mitä prinsessana oleminen merkitsee, jatko-osan ohjaaja Rich Moore kuvailee kohtauksen syntyä Tukholmassa Ilta-Sanomille.

Vanhoista hahmoista mukaan pääsivät muun muassa ikisuosikit Lumikki, Aurora eli prinsessa Ruusunen ja Tuhkimo. Viime vuosien sankarittaria edustavat esimerkiksi Pocahontas, Frozenin Anna ja Elsa sekä Brave-seikkailun (2012) Merida.

Prinsessojen erilaisille luonteille vitsailevasta pukuhuonekohtauksesta voi päätellä Mooren, elokuvan toisen ohjaajan Phil Johnstonin sekä käsikirjoittajien olleen tietoisia viime vuosien keskusteluista, joissa Disneyn klassisten animaatioiden prinsessoja on kritisoitu sukupuolirooleiltaan vanhanaikaisiksi.


Esimerkkejä on halutessaan helppo poimia Disneyn vanhoista animaatioista: Lumikin äitipuolihan hautoo tämän murhaa vain koska tämä on kaunis. Orjatyöhön kahlehdittu Tuhkimo pelastuu, koska hänen ulkonäkönsä herättää prinssin kiinnostuksen. Belle-kaunotar yrittää pelastaa isänsä suostumalla Hirviön vangiksi ja lopulta puolisoksi.

– Prinsessakohtaus oli mahtava keino päivittää Disneyn prinsessat nykyaikaan – näyttää, kuinka inhimillisiä he ovat ja kertoa heidän taustoistaan ja vaikeuksistaan.

Moore tietää, että Disneyn prinsessojen on usein haukuttu olevan vain leninkeihin pukeutuneita kaunottaria.

– Kohtaus antoi mahdollisuuden muistuttaa hauskalla tavalla kaikista niistä vaikeuksista ja koettelemuksista, jotka he ovat omissa seikkailuissaan jo voittaneet.

Leikkiä lasketaan myös sukupuoliroolien kustannuksella: Kaksin karkuteillä -seikkailun (2010) Tähkäpää muistuttaa pukuhuonekohtauksessa Nellille, että heidän oletetaan odottavan vahvaa miestä pelastajikseen.

– Oli tärkeää, että prinsessat itsekin hoksaavat tämän ja ymmärtävät, että he ovat paljon muutakin.

– Täytyy muistaa, että monilla Disneyn uusilla prinsessoilla – ja jopa osalla klassisista prinsessoista – on paljon enemmän itsenäisyyttä kuin monesti muistammekaan.

Vaikka tarina kommentoi terävästi myös ystävyyttä sekä internetin erityispiirteitä – niin sen hyötyjä kuin vaarojakin – prinsessat miltei varastavat koko show’n, varsinkin kun myöhempi kohtaus osoittaa, kuinka Nelli on onnistunut esimerkillään innostamaan nämä aiempaa itsenäisemmiksi ja sankarillisemmiksi.


Kahden Räyhä-Ralf-elokuvan välissä Moore ohjasi Disneylle Zootropoliksen, joka otti vahvasti kantaa monikulttuurisuuden puolesta rasismia vastaan. Apuna olivat eläinhahmot, joilla oli paljon omaleimaisia piirteitä – sekä hyviä että huonoja puolia.

Uransa Moore aloitti 1980-luvun lopussa animaatiolegenda Ralph Bakshin studiolla käsikirjoittajana. Hahmojen kehittelyn osalta hyväksi oppikouluksi muodostui myös tv-suosikki Simpsonit, jonka ohjaajana Moore toimi sarjan kultavuosina eli ensimmäisten viiden kauden aikana.

– Homer ja Bart muistuttivat minulle, kuinka paljon rakastan hahmoja, joiden luonteessa on jotain vikaa! Moore tokaisee.

Täydellinen hahmo on Moorelle yhtä kuin tylsä hahmo: tarina ei ole kiinnostava, jos hahmo tekee kaiken oikein, eikä koskaan mokaa.

– Rakastan Homer Simpsonia, koska hänessä on eniten luonnevikoja, mitä millekään hahmolle on koskaan luotu. Hän ei tarkoita tehdä pahaa mutta ei voi itselleen mitään.

– Räyhä-Ralf on samankaltainen. Hän haluaa kohdella Nelliä hyvin, mutta Ralfin omat epävarmuudet saavat hänet tekemään valintoja, jotka eivät ole aina kovin hyviä.

Räyhä-Ralf valloittaa internetin, Suomen ensi-ilta elokuvateattereissa perjantaina 1.2.

Juttua korjattu 5.2.2019 klo 19.12: Elokuvan suomenkielinen nimi on Räyhä-Ralf valloittaa internetin, ei Räyhä-Ralf rikkoo internetin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt