The Crown -sarjan kuningattaresta tuli raju Lisbeth Salander – näyttelijä Claire Foy pelkäsi saavansa ”mielipuolisesta” päätöksestään hermoromahduksen

rac

Julkaistu:

Erikoishaastattelu
Se mikä ei tapa -elokuvassa Claire Foy loikkaa elämänsä ensimmäiseen toimintarooliin. Yllättävää kyllä hän tunnisti kuningatar Elisabet II:n ja hakkeriaktivisti Lisbeth Salanderin osissa samoja piirteitä. Ilta-Sanomat tapasi tähden Barcelonassa.
Moitteeton kevyt meikki ja luksushotellin hyvä ilmastointi eivät aivan peitä näyttelijä Claire Foyta ympäröivää kuumuutta.

Barcelonaa paahtava aurinko porottaa haastatteluhetkellä vähintäänkin yhtä täysillä kuin se teki viime kesänä Suomessa.

Vastapainoa tuovat Foyn puheet, jotka tihkuvat kylmyyttä, kun hän kuvailee uutta elokuvarooliaan. Hollywood-tekoa olevassa toimintajännärissä Se mikä ei tapa Foy näyttelee mustaan nahkaan pukeutuvaa mestarihakkeria Lisbeth Salanderia, jota ympäröivä Tukholma on jäinen, luminen, hyytävä ja hiljainen – aivan kuten hänen hahmonsakin.

– Kirjoissa tehdään hyvin selväksi, että kun Lisbeth kuuntelee jotakuta, ei koskaan voi olla täysin varma, mitä hän ajattelee, Foy kuvailee Ilta-Sanomille.
  • Katso yllä olevalta videolta ote Ilta-Sanomien erikoishaastattelusta Claire Foyn kanssa.
Yleisölle Salanderin hahmo tuli ensin tutuksi ruotsalaisen toimittajan Stieg Larssonin 2005–2007 ilmestyneistä menestyskirjoista, mutta viimeistään Ruotsissa ja Yhdysvalloissa 2009–2011 tehdyt elokuvat tekivät tästä ikonisen sankarin.
Se tarkoitti, että odotukset Foyta kohtaan ovat olleet valtavia – varsinkaan kun hän ei ollut rooliin itsestäänselvä valinta.

Hänhän on viime vuodet ollut katsojille ensisijaisesti Englannin nuori kuningatar Elisabet II, ei goottihenkisesti mustiin pukeutuva toimintasankari.

Loikka Netflixin The Crown -sarjan kiitetystä ja moneen kertaan palkitusta pääroolista kostajahahmoksi, joka kurittaa etenkin naisia hyväksikäyttäneitä miehiä, on Foyn kohdalla periaatteessa valtava – mutta ei loppujen lopuksi sittenkään niin iso kuin äkkiseltään vaikuttaa.

– Lisbethin luonne on etäinen ja kylmä. Välillä tuntuu, ettei hän tunne yhtään mitään. Myös Peter Morganin (The Crown -sarjaan) kirjoittamassa Elisabetissa on samaa etäisyyttä, Foy vertaa.

 

Kuningattaren roolissa en voinut sekoilla ja roikkua kattokruunuista. Myös Lisbeth Salanderin kanssa jouduin koko ajan pidättelemään itseäni.

Se mikä ei tapa -elokuvaa tehdessä Foy tajusi, että vaikka nämä kaksi hahmoa ovat persooniltaan täysin erilaisia, näyttelijälle heissä oli suhteellisen paljon samaa.

– Kuningattaren roolissa en voinut sekoilla ja roikkua kattokruunuista. Myös Lisbeth Salanderin kanssa jouduin koko ajan pidättelemään itseäni, minkä tajusin vasta kuvausten aikana.

Ja onhan Elisabet II:lla ja Lisbeth Salanderilla melkein sama nimikin. Hauska yhteensattuma on, että myös Claire Foyn toinen nimi on Elizabeth.


The Crown -sarja nosti Foyn syksyllä 2016 isoksi tähdeksi.

Emmy-palkinnon sekä Golden Globe -pystin tuonut valtakausi Englannin kuningattarena päättyi Foyn osalta käytännössä kuitenkin jo vuosi sitten, kun sarja toinen tuotantokausi ilmestyi. The Crownin kolmannella kaudella hieman vanhempana Elisabetina aloittaa Broadchurch-näyttelijä Olivia Colman.
Sarjalta vapautuneen ajan Foy on käyttänyt muun muassa elokuvakameroiden edessä.

Lokakuussa ensi-iltaan tulleessa elokuvassa Ensimmäisenä kuussa Foy näyttelee astronautti Neil Armstrongin sisukasta Janet-vaimoa, joka merkitys tarinassa on isompi kuin mitä Foylle kameran edessä varatusta niukasta ajasta voisi päätellä.
Se mikä ei tapa on Foylle vielä suurempi näytön paikka. Lisbeth Salanderin väkevän toiminnallisessa pääosassa Foy pääsee todistamaan ensimmäistä kertaa, ettei hän suinkaan ole pelkkä draamaroolien näyttelijä.


Sisukas tulkinta ei jää roolia aiemmissa elokuvissa hallinneiden ruotsalaisen Noomi Rapacen tai amerikkalaisen Rooney Maran varjoon.

Kun Foy sai käsikirjoituksen luettavakseen, hän näytteli yhä Englannin kuningatarta.

– En ollut täysin vakuuttunut, että kukaan haluaisi ottaa vastaan roolia, johon liittyy niin paljon odotuksia. Lisbethin osa on tehty aiemmin jo suunnattoman menestyksekkäästi ja kauniisti. Miksi ihmeessä haluaisin kokeilla oman versioni tekemistä? Sehän olisi mielipuolista! Foy huudahtaa ja nauraa päälle.

Ohjaajaksi palkattu uruguaylainen Fede Álvarez sattui kuitenkin samaan aikaan New Yorkiin. Kauhuelokuvan Evil Dead uuden version (2013) ja Don’t Breathe -pelottelun (2016) tekijä sai käännettyä Foyn pään: yhtäkkiä mahdollisuus tehdä uusi tulkinta Lisbeth Salanderista alkoikin tuntua kutkuttavalta.

– Siinä vaiheessa tiesin jo tekeväni Ensimmäisenä kuussa -elokuvan ja mietin, onko Lisbethin näytteleminen edes mahdollista: saanko tästä kaikesta hermoromahduksen tai jotain muuta sellaista?

– Sitten tajusin, että kamoon, nyt vain teet sen! Foy sanoo tiukalla äänellä, jolla hän päätöstä tehdessään päätyi komentamaan itseään.


Treenaaminen roolia varten oli rankkaa, mutta Foy tiesi, mihin asettaisi rajansa.

– Kirjoissa sanotaan selvästi, että Lisbeth näyttää aliravitulta. Minulle se ei ollut vaihtoehto.

– Se ei olisi tehnyt hyvää keholleni. Tiesin myös, että kuvausten aikataulut ovat tiukat ja selvitäkseni niistä minun pitää päästä fyysisesti vahvaan kuntoon.

Monet kuvauspäivät alkoivat aamuviideltä.

– Siellä oli päiviä, jolloin jouduin vain juoksemaan koko päivän, uudestaan, uudestaan, uudestaan, uudestaan, uudestaan ja uudestaan... nahkahaalarissa ja pakkaslukemissa!


Apuun tuli personal trainer, joka teki Foylle Atlantassa tiukan harjoitteluohjelman.

– Olen aina ollut tyyppi, joka päätyy joogaamaan vain kerran puolessa vuodessa. Nyt seurasin valmentajan ohjeita ja ällistyin, kun kehoni muuttui, vau! Sain muskelit, pystyin juoksemaan portaita ja tekemään kymmenen etunojapunnerrusta.

Foy myöntää, ettei enää nyt, useita kuukausia kuvausten jälkeen, pysty samaan.

– Kuntotreenaamisen harha on siinä, että tulokset eivät ole pysyviä, ellei treenaa koko ajan!

– Kuvaukset tuntuvat silti lahjalta: nyt tiedän, mihin tarvittaessa pystyn.

Se mikä ei tapa, ensi-ilta elokuvateattereissa perjantaina 9. marraskuuta 2018.

Claire Foy

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt