Ulla Tapaninen muistelee Nyhjää tyhjästä -show’n tekoa: ”Siinä tuli häpeän kynnys ylitettyä monta kertaa” - TV & elokuvat - Ilta-Sanomat

Ulla Tapaninen muistelee Nyhjää tyhjästä -show’n tekoa: ”Siinä tuli häpeän kynnys ylitettyä monta kertaa”

Vesa Vierikko ja Ulla Tapaninen Nyhjää tyhjästä -ohjelmassa 1988.

Vesa Vierikko ja Ulla Tapaninen Nyhjää tyhjästä -ohjelmassa 1988.

Julkaistu: 13.10.2018 8:32

Ulla Tapaninen ja Pertti Sveholm muistelevat 50-vuotiaan Ryhmäteatterin huippuhetkiä.

Helsingin Kalliossa ja kesäisin Suomenlinnassa toimiva Ryhmäteatteri on Suomen arvostetuimpia teattereita: kollektiivi, jossa on hankkinut kannuksensa jo useampi sukupolvi eturivin näyttelijöitä, ohjaajia ja käsikirjoittajia.

– Se on ollut minulle ja monelle muulle ala-aste, keskiaste ja yläaste. Se oli pohjan rakentaja, ja kyllä sille tuli annettua elämästä aika iso osa, määrittelee näyttelijä ja ohjaaja Pertti Sveholm.

Pertti Sveholm muistelee Ryhmistä rakkaudella.

Pertti Sveholm muistelee Ryhmistä rakkaudella.

Kymmeniä töitä Ryhmäteatterissa tehnyt mies on esiintynyt siellä myös tyttärensä Pihla Penttisen kanssa.

– Hyviä. Lämpimiä. Ihania. Tärkeitä. Pelkästään positiivisia, kuvailee puolestaan näyttelijä Ulla Tapaninen muistojaan.

Ulla Tapaninen vuonna 2016.

Ulla Tapaninen vuonna 2016.

Valmistuttuaan teatterikoulusta 1982 hän pääsi Impi vaarassa -kesäteatteriesitykseen, ja on sittemmin tehnyt Ryhmiksessä useita näytelmiä ja monologiesityksiä.

– Nuori tyttö vastaanotettiin heti tasaveroisena työtoverina, Tapaninen kehuu kuuluisaa yhteishenkeä.

Arto af Hällström ja Raila Leppäkoski olivat johdossa 1981–1997.

Arto af Hällström ja Raila Leppäkoski olivat johdossa 1981–1997.

Mika Kaurismäen ohjaama ja Tuuli Kuittisen kanssa käsikirjoittama dokumentti Ryhmäteatteri (2018) esitetään lauantaina 13.10 Teema & Fem -kanavalla klo 21.00. Dokumentti käy läpi teatterin 50-vuotisen historian, painopisteenä 1981 alkanut Raila Leppäkosken ja Arto af Hällströmin kausi, jota pidetään Ryhmäteatterin maineen luoneena kulta-aikana.

Dokumentin ennakkoon nähnyt Sveholm kehuu Kaurismäen onnistuneen hienosti.

– Mika on löytänyt paljon arkistomateriaalia, jonka olemassaolosta meillä ei ollut tietoakaan, Sveholm kertoo.

Mika Kaurismäen tuore dokumenttielokuva valottaa Ryhmäteatterin 50 vuoden taivalta. Ryhmiksen kantava ajatus on yhä, että kaikki osallistuvat taiteellisiin päätöksiin. Muistelijoina ohjelmassa ovat mm. Kari Heiskanen, Pirkka-Pekka Petelius, Martti Suosalo, Ulla Tapaninen, Vesa Vierikko, Mika Myllyaho ja Susanna Kuparinen.

Mika Kaurismäen tuore dokumenttielokuva valottaa Ryhmäteatterin 50 vuoden taivalta. Ryhmiksen kantava ajatus on yhä, että kaikki osallistuvat taiteellisiin päätöksiin. Muistelijoina ohjelmassa ovat mm. Kari Heiskanen, Pirkka-Pekka Petelius, Martti Suosalo, Ulla Tapaninen, Vesa Vierikko, Mika Myllyaho ja Susanna Kuparinen.

Ryhmäteatteri halusi luoda oman teatterikäsityksensä ja teki pesäeroa edellisiin sukupolviin ja aikansa poliittisiin aatteisiin. Esitykset eivät olleet suuria yleisö- ja arvostelumenestyksiä vielä 1980-luvun alussa.

Muutos alkoi näkyä vuonna 1983. Rockmusikaalista Sopimus Mr. Evergreenin kanssa tuli hitti, joka veti toistuvasti salin täyteen nuorta yleisöä. Samaan aikaan kulisseissa kuhisi.

Vesa Vierikko, Kari Heiskanen ja Pirkka-Pekka-Petelius Ryhmiksen lavalla.

Vesa Vierikko, Kari Heiskanen ja Pirkka-Pekka-Petelius Ryhmiksen lavalla.

Pirkka-Pekka Peteliusta ja Kari Heiskasta oli pyydetty mukaan tekemään TV1:n sketsisarjaa Velipuolikuu, josta tuli jymymenestys. Näyttelijä Eero Saarinen arvelee dokumentissa, että Petelius ja Heiskanen, joilla oli vain pienet roolit Mr. Evergreenissä, kehittelivät ikimuistoisia sketsihahmojaan Pengerkadun teatterilla aikaa tappaessaan.

Tabu-sarjan Juppe (Pirkka-Pekka Petelius) ja Nalle (Aake Kalliala).

Tabu-sarjan Juppe (Pirkka-Pekka Petelius) ja Nalle (Aake Kalliala).

Velipuolikuu toi teatteriin taas uutta yleisöä ja vaikutti siihen, että MTV tilasi pari vuotta myöhemmin Ryhmäteatterilta tv-sarjan. Syntyi Tabu – isänmaasarja (1986–87), jossa oli jälkiä vuoden 1985 riehakkaasta Zloty Burlesque -revyystä. Outoihinkin suuntiin hakeutunut huumori ei ollut kaikkien makuun.

– Parin ensimmäisen jakson jälkeen Maikkari taisi olla aika kauhuissaan siitä, mitä tuli tilanneeksi. Oli jo kriisipalaveriakin tulossa, mutta kun se rupesi saamaan katsojia ja tosi hyvää palautetta, tuuli kääntyi. Sen jälkeen sitä sai tehdä aika vapailla käsillä. Idea olikin, että se tehdään omilla ehdoilla eikä pyritä täyttämään mitään viihdeformaattia, Sveholm muistelee.

Lava-ammuntaa alkoi 1995 ja sai viidennen osansa vuonna 2017.

Lava-ammuntaa alkoi 1995 ja sai viidennen osansa vuonna 2017.

Dokumentissa sivuutetaan suurelle yleisölle ehkä tutuin Ryhmäteatterin produktio, Neil Hardwickin kesällä 1991 vetämä improvisaatio-show Nyhjää tyhjästä, joka hurmasi tv:n välityksellä katsojat maakunnissakin.

– Siinä tuli häpeän kynnys ylitettyä monta kertaa. Joka aamu, kun tiesi että illalla on näytös, oli kakka housussa ja oksetti. Mutta sekin oli positiivinen kokemus. Kun improvisaatiotehtävä annetaan, sitä vain syöksyy suden suuhun ja koettaa selvitä hengissä pois. Ei niistä tilanteista jälkikäteen itse muista mitään. Myöhemmin tallenteita katsoessa olen ollut ihan että herra isä, tuollaistako se oli, Ulla Tapaninen kertoo.

– Se oli aika jännittävää, välillä suorastaan pelottavaakin, mutta itsensä nolaaminen on aika kouluttavaa, Sveholm sanoo.

Taneli Mäkelä (vas.), Pertti Sveholm, Jari Pehkonen ja Jarmo Hyttinen Hobitit-tv-sarjassa, joka tehtiin Ryhmiksen Taru sormusten herrasta -näytelmästä.

Taneli Mäkelä (vas.), Pertti Sveholm, Jari Pehkonen ja Jarmo Hyttinen Hobitit-tv-sarjassa, joka tehtiin Ryhmiksen Taru sormusten herrasta -näytelmästä.

Sveholm nimeää ikimuistoisimmaksi Ryhmäteatteri-produktiokseen Suomenlinnan kesäteatterissa vuosina 1988 ja 1989 tehdyn kuusituntisen Taru Sormusten herrasta -sovituksen, joka oli suuri teatteritapaus.

– Se oli pitkäaikainen haave, jota pidettiin makeana ajatuksena, mutta mahdottomana toteuttaa. Luultiin, ettei noin eeppinen tarina taivu millään teatteriksi, mutta kyllä se vain taipui!

Pertti Sveholm RyhmäteatterinTaru Sormusten Herrasta -näytelmässä 1988.

Pertti Sveholm RyhmäteatterinTaru Sormusten Herrasta -näytelmässä 1988.

Sveholm ja Tapaninen sanovat seuraavansa yhä ilolla Ryhmäteatterin tekemisiä, vaikka sukupolvet ovat vaihtuneet ja tarunhohtoisesta Pengerkadun näyttämöstä on jouduttu luopumaan. Olennainen, ryhmän henki, on säilynyt.

– Toisaalta kaikki on tehty rikottavaksi. Jos on ollut joku tapa tehdä, niin seuraavalla polvella on oikeus ja melkeinpä velvollisuus rikkoa se, ettei se museoidu, Sveholm sanoo.

Dokumentti Ryhmäteatteri, Lauantaina 13.10 Teema & Fem klo 21.00

Juttua korjattu 13.10.2018 kello 13.29: Kuvassa e ollut Tabu-sarjan Puppe (Pirkka-Pekka Petelius), vaan Juppe.