TV & elokuvat

Elokuva-arvio: Tällainen on ensimmäinen kotimainen avoimesti fyysinen gay-elokuva

Julkaistu:

elokuva-arvio
A Moment in the Reeds on ensimmäinen ujostelematon, avoimesti fyysinen suomalainen gay-elokuva.
Suomalaisten homoelokuvien historia on lähes yhtä kuin Dome Karukosken ohjaama Tom of Finland. Nyt laiminlyöty elokuvalaji saa merkittävän lisän. Mikko Mäkelän kirjoittama ja ohjaama A Moment in the Reeds kertoo suomalaisen opiskelijanuorukaisen ja syyrialaisen pakolaismiehen rakkaudesta, joka syttyy idyllisessä kesämökkimaisemassa.

A Moment in the Reeds on Lontoossa musiikki- ja mainosvideoiden leikkaajana kokemusta hankkineen Mäkelän ensimmäinen pitkä elokuva. Se on toteutettu hyvin pienellä budjetilla ilman elokuvasäätiön tukea. Ennen kotimaista ensi-iltaansa se on esitetty useilla ulkomaisilla festivaaleilla.

Elokuvassa on käytännössä vain kolme henkilöä. Pariisissa kirjallisuutta opiskeleva Leevi (Janne Puustinen) palaa kesälomalla isänsä (Mika Melender) parhaillaan kunnostamalle kesämökille suomalaiseen järvimaisemaan. Kolmanneksi pyöräksi mökille saapuu isän vuokratyöfirmasta tilaama remonttimies, joka osoittautuu Tareq-nimiseksi syyrialaiseksi pakolaiseksi (Boodi Kabbani).

Leevin suhdetta isäänsä hiertävät julkilausumattomat jännitteet, jotka liittyvät sekä hänen salaamaansa homoseksuaalisuuteen että hänen edesmenneen äitinsä kohtaloon. Arkkitehdiksi kotimaassaan valmistuneen Tareqin kanssa Leevi sen sijaan tulee hyvin juttuun. Kun työasiat sitten pakottavat isän poistumaan mökiltä, nuorten miesten suhde syvenee nopeasti intohimoksi ja rakkaudeksi.


Mäkelän elokuvassa on paljon hyvää. Sen kolme päänäyttelijää ovat rooleissaan erittäin uskottavia. Leevin ja Tareqin suhteen syveneminen kohteliaasta kiinnostuksesta, rentoon yhdessäoloon ja varovasti tunnustelevien katseiden kautta äkkiä syttyvään intohimoon kuvataan uskottavasti ja koskettavasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Elokuva on kuvattu osin improvisoiden. Sen dialogi on pitkälti näyttelijöiden itse muotoilemaa. Ehkä juuri siksi heidän keskinäinen vuorovaikutuksensa on hyvin luontevaa ja hetkessä läsnäolevaa. Menetelmän riskinä on kuitenkin kerronnan löyhyys, miltä Mäkelän elokuva ei olekaan välttynyt.

A Moment in the Reeds on ensimmäinen ujostelematon, avoimesti fyysinen suomalainen gay-elokuva. Se sisältää pitkiä ja melko kursailemattomia rakastelukohtauksia. Ehkä liiankin pitkiä.

Hetkittäin tuntuu siltä, ettei ohjaaja oikein tiedä, mihin hän päähenkilöidensä rakastelua kuvatessaan pyrkii. Miesten loputtomiin jatkuvat suudelmat kielivät epävarmuudesta kohtauksen päämäärän suhteen.

Elokuvan edetessä esiin nousee myös muita ongelmia. Kenties kahden miehen lyhyt kesäinen romanssi ei oikein riitä pitkän näytelmäelokuvan aiheeksi. Elokuvan lopussa molemmat miehet ovat toki tulleet katsojalle läheisiksi, mutta lopulta kummankaan elämä ei ole olennaisesti muuttunut.

Jos elokuvan rakastavaiset edustaisivat vastakkaisia sukupuolia, koko leffa menettäisi merkityksensä. Nyt suomalaisittain poikkeuksellinen homoteema peittää jossain määrin tarinan perimmäisen ohuuden.

Elokuvan sinänsä helposti ennakoitava lopetus jättää vähän keskeneräisen jälkimaun. Leevin äidin kohtalo nousee tarinan keskiöön liian myöhään.

Homoteeman ohella elokuvan kiinnostavinta antia on Tareqin kautta välittyvä kokemus pakolaisuudesta. Tätäkään aihetta ei ole suomalaisessa näytelmäelokuvassa aiemmin yhtä vakuuttavasti käsitelty.

A Moment in the Reeds

Ohjaus: Mikko Mäkelä.

Pääosissa: Janne Puustinen, Boodi Kabbani, Mika Melender.

Juoni: Suomalaismiehen ja syyrialaisen pakolaismiehen välille syttyy rakkaussuhde kesämökkimaisemissa.

Ensi-ilta: perjantaina 29. kesäkuuta 2018.

★★ ★