TV & elokuvat

Viulisti-elokuvassa opettaja ja oppilas heittäytyvät riskialttiiseen seksisuhteeseen: salaisuus paljastuu kömpelösti – hahmot kuin robotteja

Julkaistu:

Elokuva-arvio
Paavo Westerbergin esikoiselokuva on kuin taitavista muusikoista koostuva orkesteri, joka ei oikein löydä yhteissointiaan, arvioi elokuvakriitikko Tarmo Poussu.
Klassinen musiikki ja siitä elävät ihmiset ovat harvinaisia aiheita elokuvissa yleensä ja kotimaisissa elokuvissa erityisesti. Paavo Westerbergin ohjaama ja yhdessä elämänkumppaninsa Emmi Pesosen kanssa kirjoittama Viulisti on ainakin tässä mielessä ilahduttava poikkeus kotimaisella elokuvakartalla.

Ansioituneen näytelmä-, tv- ja elokuvakirjoittajan sekä teatteriohjaajan ensimmäiseen elokuvaohjaukseen kohdistuu väkisinkin tavallista suuremmat odotukset. Niihin Viulisti ei kaikilta osiltaan pysty vastaamaan.

Westerbergin esikoisleffa on kuin taitavista muusikoista koostuva orkesteri, joka ei oikein löydä yhteissointiaan.

Matleena Kuusniemi esittää perheellistä huippuviulistia Karin Nordströmiä, joka menettää liikenneonnettomuudessa tunnon toisen käden sormistaan – ja sen mukana koko uransa. Hän ryhtyy, aluksi vastentahtoisesti, opettamaan viulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa, jossa hän pian heittäytyy seksisuhteeseen lahjakkaan oppilaansa Antin (Olavi Uusivirta) kanssa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Opettajan ja oppilaan rakkaussuhde on elokuvissa usein toistuva klisee, jonka uskottavaksi tekeminen vaatisi käsikirjoittajalta, ohjaajalta ja näyttelijöiltä tarkkaa psykologista silmää. Viulistin tekijätiimiltä se ei onnistu.


Antin ihastuminen kuuluisaan opettajaansa on ymmärrettävää sekä nuoren miehen kiihkeytenä että uran edistämiseen pyrkivänä siirtona. Mutta miksi muusikon uransa juuri menettänyt Karin riskeeraisi perheensä, avioliittonsa ja opettajan työnsä heittäytymällä suhteeseen lähes 20 vuotta nuoremman oppilaansa kanssa?

Jos salasuhteen syttyminen ei vakuuta, vielä kömpelömpi on tapa, jolla se paljastuu Karinin aviomiehelle. Pieni vinkki jokaiselle salasuhdetta ylläpitävälle: älä koskaan lahjoita samanlaista paitaa rakastajallesi ja puolisollesi.

Viulistin ratkaiseva heikkous on käsikirjoitus, joka laittaa sen henkilöt käyttäytymään kuin huonosti ohjelmoidut robotit. Kun Karin kehottaa konserttiin valmistautuvaa Anttia tekemään elämässään valintoja, tämä panee heti seuraavassa kohtauksessa välit poikki tyttöystäväänsä (Misa Lommi). Vastaavalla tavalla äkkivääriä käänteitä elokuvassa on useita.

Yleisilmeeltään Viulisti on tarpeettoman totinen. Huumorilla tai ironialla ei ole sijaa vakavista taiteilijoista kertovassa draamassa.


Matleena Kuusniemi tulkitsee Karinin tunnemyrskyjä sinänsä eloisasti ja käsittelee viuluakin uskottavasti. Myös Olavi Uusivirta vakuuttaa soittaessaan, mutta näyttelijänä hän on läpi elokuvan kireä kuin viulunkieli.

Samuli Edelmann jää Karinin kotia pyörittävänä aviomiehenä auttamatta taustalle. Hänen tehtävänsä on vuoroon tukea puolisoaan ja äksyillä tämän itsekkyydestä. Hänen roolinsa on samalla tavalla väritön kuin niin usein naisnäyttelijöiden elokuvaroolit. Vaihteeksi näinkin päin.

Viulistin kansainvälisesti tunnetuin näyttelijä on Silta-sarjasta tuttu Kim Bodnia, joka esittää kuuluisaa kapellimestaria ja Karinin entistä rakastettua. Hänellä on kylliksi roolin vaatimaa karismaa, ja hienosti hän taipuu myös lempeästä isähahmosta ankaraksi täydellisyyden tavoittelijaksi.


Elokuvan musiikkina kuullaan lähes pelkästään Mendelssohnin tarttuvaa Viulukonserttoa, mikä on sinänsä onnistunut ratkaisu. Näin klassista musiikkia vähemmänkin tunteva katsoja saa käsityksen niistä haasteista, joiden kanssa elokuvan muusikot työssään painivat.

Visuaalisesti Viulisti on melko niukkaeleinen kamaridraama, johon Marek Wieserin notkea kuvaus ja Samu Heikkilän dynaaminen leikkaus tuovat tarpeellista ilmavuutta.

Viulisti

Ohjaus: Paavo Westerberg.

Pääosissa: Matleena Kuusniemi, Olavi Uusivirta, Kim Bodnia, Samuli Edelmann.

Juoni: Entinen huippuviulisti rakastuu nuoreen oppilaaseensa.

Ensi-ilta: Perjantaina 5. tammikuuta 2018.

★★

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt