Timo Koivusalon Täällä Pohjantähden alla -elokuvan arvostelu - TV & elokuvat - Ilta-Sanomat

Täällä Pohjantähden alla - lue IS:n arvio elokuvasta

Timo Koivusalon Täällä pohjantähden alla alkaa ja päättyy samoin kuin Edvin Laineen versio Väinö Linnan klassikkotekstistä. Alussa on suo, kuokka ja Koskelan Jussi (Risto Tuorila) ja lopussa Koskelan Akselin (Ilkka Koivula) odotettu kotiinpaluu.

Oman kylän miehet pitävät Akselia (Ilkka Koivula) johtajanaan myös rintamalla.­

4.12.2009 7:40

Koivusalo seuraa muutenkin uskollisesti Laineen viitoittamaa tietä, vaikka torppareiden pirtit eivät ehkä ole yhtä puhtoisia ja suuria ja näyttelijät vähemmän jäyhiä kuin neljänkymmenen vuoden takaisessa versiossa. Tarinan keskiössä on kuitenkin edelleen Akseli, joka ei aio nöyristyä kuten isänsä, vaan on valmis antamaan samalla mitalla takaisin torppareita halvalla panneille porvareille.

Koskeloiden ja muiden kyläläisten tarinat kietoutuvat uuteen kansallistunteeseen sekä toisaalta kansaa repiviin ristiriitoihin. Veljessodan julmissa jälkimainingeissa viivytään pidempään kuin Laineen versiossa, ja paikallista vihanpitoa alleviivataan, mutta toisaalta mm. pappi (Hannu-Pekka Björkman) on saanut pehmentäviä piirteitä.

Kamera keskittyy sodan tai luonnon spektaakkelin sijaan hikisten ja likaisten kasvojen harkittuihin lähikuviin. Etenkin Ilkka Koivulan uurteiset kasvot luovatkin tunnelmaa paremmin kuin pauhaava musiikki tai totiset monologit.

Vaikka eriarvoisuus koskettaa aiheena edelleen, ei Täällä Pohjantähden alla kasva allegoriaksi nykyajasta. Se olisi vaatinut kokonaan uudenlaisen tulkinnan romaanisarjasta.

Eriarvoisuus koskettaa aiheena edelleen.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?