ÅS: Haaksirikon tehneen Amorellan päällikkö paljasti, miten lähellä katastrofi oli: ”Olisimme olleet täysin avuttomia” - Turun seutu - Ilta-Sanomat

ÅS: Haaksirikon tehneen Amorellan päällikkö paljasti, miten lähellä katastrofi oli: ”Olisimme olleet täysin avuttomia”

Tapahtumat risteilijällä etenivät minuuteissa.

21.1. 20:50

Sunnuntaina 20. syyskuuta risteilylaiva Viking Amorellalta tuli puolen päivän jälkeen hätäviesti: ”Meillä on vuotoja laivan alemmissa osissa. Arvioimme tätä edelleen. Vuotoja on useissa osastoissa.”

Haaksirikkoutunut alus ajettiin lopulta Ahvenanmaan itäpuolelle Järsö-nimisen saaren rantaan uppoamisen estämiseksi. Aluksella oli 207 matkustajaa ja 74 miehistön jäsentä, joista kukaan ei loukkaantunut.

Tapausta käsiteltiin viime viikolla Ahvenanmaan käräjäoikeuden istunnossa, jossa annettiin tapahtumasta meriselitys. Åland Sjöfart -lehden mukaan laivan päällikkö Rune Fellman, 58, kertoi käsittelyssä yksityiskohtaisesti tapahtumakulusta kohtalokkaalla risteilyllä.

Fellman oli ollut ohjaamossa ongelmien alkaessa. Ruorissa ollut linjaohjaaja oli huomannut, ettei laiva ohjaudu normaalisti. Samaan aikaan alkoi soida hälytys.

– Kun katsoin ulos, tajusin, että olemme väärässä paikassa, Fellman kertoi ÅS:n mukaan.

Samalla hetkellä, kun Fellman kiiruhti komentosillalle, hän tunsi aluksen ottavan kiinni pohjaan. Kaikki oli tapahtunut alle minuutissa.

Myöhemmin Onnettomuustutkintakeskuksen selvityksessä kävi ilmi, että Amorellan tehonsäätölaitteistossa olleen teknisen vian vuoksi oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon, kun laiva lähestyi Hjulgrundin kapeikkoa. Vaikka asiaan reagoitiin välittömästi, alus jatkoi siitä huolimatta kääntymistään oikealle kohti väyläalueen reunaa ja otti pohjakosketuksen.

Laivan päällikön oli tehtävä päätös nopea laivan kääntämisestä, sillä jos se olisi jatkanut matkaansa, se olisi mahdollisesti ottanut uuden pohjakosketuksen.

Lisäksi pohjakosketus oli repinyt rungon oikealle puolelle reiän, josta vesi pääsi tunkeutumaan sisälle alukseen. Veden aiheuttama kallistuminen saatiin hallintaan pumppaamalla vettä kompensaatiosäiliöihin. Sitten konepäällikkö ilmoitti, että AC-huoneeseen päässyt vesi vaarantaisi koko aluksen sähkönsaannin.

– Jos niin olisi käynyt, olisimme olleet täysin avuttomia, Fellman kertoi ÅS:n mukaan.

Matkustajien vieminen rantaan ei ollut mahdollista vaurioiden vuoksi, ja siksi alukselle oli löydettävä turvallinen paikka, mihin Järsö-saari sopi.

Matkustajat evakuoitiin Ahvenanmaalle.­

Matkustajien evakuointi aloitettiin noin klo 15.30. Heidät siirrettiin Ahvenanmaalle, jossa maakunta oli järjestänyt jatkokuljetuksen Långnäsin lähelle valmisteltuun evakuointikeskukseen.

Amorella otettiin seuraavana torstaina hinaukseen ja vietiin korjaustelakalle Naantaliin.

Amorella hinattiin Naantaliin korjaukseen.­

Aluksen huono onni ei ottanut loppuakseen, sillä Amorellalla syttyi tulipalo heti sen saavuttua korjaustelakalle. Apukonehuoneessa hitsauksen yhteydessä syttynyt pieni palo saatiin sammutettua heti.

Aluksella oli isoja sähkövaurioita, ja osa laitteistosta oli vaihdettava. Amorella palasi liikennöimään marraskuussa.

Onnettomuuskeskuksen ensimmäinen tutkinta valmistui noin kaksi kuukautta onnettomuuden jälkeen. Lopullinen selvitys on tarkoitus saada ensi kesänä. Fellman kertoi uskovansa, ettei virhettä olisi voitu välttää.

Klo 7.40 Korjattu pääinsinööri konepäälliköksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?