Naantalin onnettomuus johtui osaksi ammattitaidon puutteesta – Otkes esittää parannuksia lossiturvallisuuteen - Turun seutu - Ilta-Sanomat

Naantalin onnettomuus johtui osaksi ammattitaidon puutteesta – Otkes esittää parannuksia lossiturvallisuuteen

Otkes haluaa määrittää lossit aluksiksi. Arkistokuva.

Otkes haluaa määrittää lossit aluksiksi. Arkistokuva.

Julkaistu: 3.12. 16:45

Lossit olisi määriteltävä aluksiksi ja kuljettajien pätevyysvaatimuksia kiristettävä.

Lossit olisi määriteltävä lakimuutoksella aluksiksi, Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) esittää. Otkes ehdottaa myös, että liikenne- ja viestintäministeriö määrittelisi lossinkuljettajien merenkululliset pätevyysvaatimukset ja lossien minimimiehityksen. Ely-keskuksen olisi sisällytettävä nämä vaatimukset edelleen palvelukuvaukseen.

Nykylainsäädännön mukaan lossitoiminnanharjoittaja voi omalla päätöksellään siirtyä tilapäisesti operoimaan lossia ilman ohjausvaijeria kahdentoista kuukauden ajaksi.

– Lossia ei tulkita alukseksi, vaikka sitä operoitaisiin tilapäisesti ilman vaijeria. Se kuitenkin tulkitaan alukseksi siirtoajossa ilman vaijeria, matkustajia ja lastia, esimerkiksi telakalle. Lautta-alusten päälliköiden ja lossinkuljettajien pätevyysvaatimukset eroavat toisistaan toiminnan samankaltaisuuksista huolimatta, Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi sanoo tiedotteessa.

– Tälle asialle on tehtävä jotakin. Jos lossia ajetaan ilman ohjausvaijeria, täytyy se luokitella alukseksi, ja tällöin kuljettajalla on myös oltava riittävä pätevyys aluksen ohjaamiseen.

Otkesin suositukset ovat seurausta viime vuoden joulukuussa Naantalin Velkualla tapahtuneen lossionnettomuuden tutkinnasta.

Nurmen mukaan lossin kuljettamisessa ei mielletä tarvittavan merenkulullista kokemusta eikä erityisiä navigointitaitoja.

– Lossinkuljettajien kokemus ja navigointitaidot vaihtelevat eivätkä välttämättä vastaa vaikeiden olosuhteiden asettamia vaatimuksia ilman vaijeria ajettaessa. Lossinkuljettajien pätevyyden varmistaminen, koulutus ja perehdytys jäävät toiminnanharjoittajien vastuulle. Onnettomuustilanteessa lossinkuljettajalle kasaantuvat kaikki matkustaja-, lasti- ja alusturvallisuuteen liittyvät tehtävät, mikä vaikuttaa yleiseen turvallisuuteen, hän sanoo.

Otkes suosittaa myös, että ely-keskuksen palveluntilaajana pitäisi sisällyttää palvelukuvaukseen kuljettajien pätevyysvaatimukset ja lossien miehitysvaatimukset.

– Kuljettajien koulutus ja perehdyttäminen jäävät toiminnan harjoittajan vastuulle ja omavalvonnan piiriin. Ely-keskus voi tarvittaessa päättää lossien miehityksestä. Miehitysvaatimuksilla voidaan vaikuttaa lossien merenkululliseen ja matkustajaturvallisuuteen. Lossinkuljettajien on kyettävä toimimaan myös vaativissa olosuhteissa ajettaessa ilman vaijeria, sanoo tutkinnanjohtaja Risto Haimila tiedotteessa.

Onnettomuus monen tekijän summa

Naantalin Velkualla vuosi sitten joulukuussa sattunut lossiturma oli monen tekijän summa, sanoo Otkes.

Otkes kertoo tiedotteessa, että lossia oli ajettu ilman ohjausvaijeria kunnostustöiden takia. Tämä aiheutti hankaluuksia lossin sijainnin arvioimisessa.

Myös näkyvyys oli sakean sumun takia heikko. Lisäksi Otkes toteaa, että kuljettajan perehdytyksessä ja ammattitaidossa oli parannettavaa. Navigointilaitteessa oli tekninen vika, eikä kuljettaja hallinnut tutkan avulla tapahtuvaa navigointia.

Otkesin mukaan lossin kuljettaja hoiti karilleajon jälkeiset pelastustoimet ammattitaitoisesti.

Palvasta Teersaloon liikennöivä lossi ajoi karille 28. joulukuuta. Karilleajosta ei aiheutunut henkilö- eikä ympäristövahinkoja. Lossin kyydissä oli tapahtumahetkellä kolme ihmistä.

Lisää aiheesta