Turun teatterin jättituotanto vaarantui – pelastaja löytyi vain 1,5 viikkoa ennen ensi-iltaa: ”Sitten tajusin, kuinka iso kakku tämä on” - Turun seutu - Ilta-Sanomat

Turun teatterin jättituotanto vaarantui – pelastaja löytyi vain 1,5 viikkoa ennen ensi-iltaa: ”Sitten tajusin, kuinka iso kakku tämä on”

Babe - urhea possu -näytelmän tekijät kokivat hermostuttavia hetkiä, kun pääosan esittäjä loukkaantui vähän ennen ensi-iltaa.

Babe - urhea possu -näytelmän tekijät kokivat hermostuttavia hetkiä, kun pääosan esittäjä loukkaantui vähän ennen ensi-iltaa.

Julkaistu: 13.11. 13:48

Babe-possun esittäjä vaihtui viime tipassa.

Suurin osa nyt jo aikuisiksi varttuneista tenavista muistaa vuonna 1995 ilmestyneen elokuvan Babe – urhea possu.

Lammaspaimeneksi haluava porsas hurmasi niin katsojat kuin kriitikot, ja hype kantoi lopulta Oscareille asti. Vaikka parhaan elokuvan palkinto menikin tuolloin Braveheartille, Babe oli jättimenestys myös taloudellisesti.

Nyt urhean possun tarina on siirretty Turun kaupunginteatterin päälavalle, jossa se saa ensi-iltansa perjantaina. Näytelmän työstäminen aloitettiin jo pari vuotta sitten.

Näytelmässä yhdistellään perinteistä teatteria ja nukketeatteria.

Näytelmässä yhdistellään perinteistä teatteria ja nukketeatteria.

Luovalla tavalla perinteistä teatteria ja nukketeatteria yhdistelevä koko perheen musikaali on hauska, tunteellinen ja ennen kaikkea visuaalisesti näyttävä kokonaisuus. Koska lavalla on sekä eläimiksi pukeutuneita ihmisiä, kuten lampaita, kukko ja kalkkuna, että ihmisten liikuttelemia nukkeja, on näytelmällä myös kaksi ohjaajaa, Milko Lehto ja Timo Väntsi.

– Miksi Babe? Tarina kertoo ennakkoluulottomuudesta ja siitä, että jokin pienikin voi olla iso. Tässä on vilpitön aihe tällaisena aikana, kun ennakkoluuloja revitään joka paikasta ja ollaan napit vastakkain, Lehto pohti näytelmän esittelytilaisuudessa.

– Tämähän on jossain mielessä myös rakkaustarina. Kyseessä on äidinrakkaus eli vilpitön ja hyväksyvä rakkaus. Oman tulkintani mukaan kun on rakastettu ja hyväksytty, siinä vapautuu vilpittömyyttä, pelottomuutta ja luottamusta. Niillä avuilla Babe saa sitä vapautettua myös muista olioista. Tämä sanoma pitäisi opettaa lapsille, ja olen siksi esityksestä ylpeä.

Ihmisnäyttelijöitä ohjaava Milko Lehto pitää näytelmän sanomaa tärkeänä.

Ihmisnäyttelijöitä ohjaava Milko Lehto pitää näytelmän sanomaa tärkeänä.

Tekijät kokivat järkytyksen vain kolme viikkoa ennen ensi-iltaa, kun Baben esittäjä ja nukettaja Sirpa Järvenpää liukastui kaltevalla alustalla ja loukkasi selkänsä.

Vamman lopullista tuomiota odoteltiin puolitoista viikkoa, mutta sitten oli pakko alkaa miettiä muita vaihtoehtoja.

– Minulle soitettiin, että tuletko kaupunginteatterin isolle näyttämölle päärooliin. Ensi-ilta on puolentoista viikon päästä. Vastasin, että odota, katson kalenteria ja sitten sanoin, että joo, minä tulen, Merja Pöyhönen kertoi.

– Lupauduin mukaan ennen kuin olin katsonut tallennetta tai lukenut plaria. Sitten vasta tajusin, kuinka iso kakku tämä on, ja sitten jo mentiin. Muutaman päivän jälkeen tajusin, että kyllä tämä onnistuu. Tämä on ollut tosi hurjaa ja on tullut tosi paljon kaikkea kerralla.

Näyttelijät joutuvat miettimään sekä omaa että nukkensa liikkumista lavalla.

Näyttelijät joutuvat miettimään sekä omaa että nukkensa liikkumista lavalla.

Pöyhönen on joutunut tekemään nopeasti normaalisti kuukausien mittaisen valmistautumisen. Nukettaja joutuu opettelemaan repliikkien ja oman liikkumisen lisäksi myös nuken liikkeet.

– Ensin tutustutaan nukkeen ja miten se liikkuu. Katsoin paljon possuvideoita, ja opettelin esimerkiksi röhkimään videoiden avulla. Se on vähän niin kuin näyttelijänkin rooli, se tulee pikkuhiljaa, Järvenpää kertasi valmistautumista rooliin.

– Tämä on fyysisesti rankka rooli, joten olen nukkunut ja syönyt mutta niiden lisäksi en ole ehtinyt tehdä mitään muuta kuin opetella liikkeitä, tekstiä ja sisäistää roolia, Pöyhönen paljasti.

Merja Pöyhönen (oik.) hyppäsi Baben puikkoihin nopealla varoitusajalla.

Merja Pöyhönen (oik.) hyppäsi Baben puikkoihin nopealla varoitusajalla.

Järvenpää myöntää, että loukkaantuminen oli suuri pettymys. Hän on kuitenkin tyytyväinen, että tilalle saatiin pian tuuraaja. Hän toivoo pääsevänsä tekemään roolia jossain vaiheessa syksyä.

– Paranemisessa saattaa mennä viikosta kuukausiin. Mennään nyt viikko kerrallaan, hän sanoo.

Sirpa Järvenpää toivoo pääsevänsä esittämään Babea, kun selkä on parantunut.

Sirpa Järvenpää toivoo pääsevänsä esittämään Babea, kun selkä on parantunut.

Pöyhönen kertoo, että hänellä ei ole missään nimessä varma olo kolme päivää ennen ensi-iltaa. Olo on silti kiva, eikä pelko ole huonoa pelkoa.

– Tein Babesta oman metapossuni. Se kun on urhea possu, joka vain menee ja luottaa, että asiat hoituvat.

– Työryhmä on ottanut ihanasti minut vastaan, vaikka olen ollut välillä vähän arvaamaton tuolla, koska teen asiat hiukan eri lailla. He ovat sekä paaponeet että kestäneet väärässä paikassa pyörivää possua ja ehkä saaneet sitä iloakin, hän nauraa.

Näytelmässä on paljon huumoria ja näyttäviä asuja.

Näytelmässä on paljon huumoria ja näyttäviä asuja.

Baben pääviesti katsojille on se, että oman polun seuraaminen vastuksista huolimatta kannattaa ja hyvällä käytöksellä saa enemmän aikaan kuin räyhäämisellä. Pöyhösen mukaan parasta koko tuotannossa on juurikin sen sanoma.

– Jotenkin tässä on simppelit mutta tosi tärkeät arvot. Tykkään Baben hahmossa siitä viattomuudesta, jolla se suhtautuu maailmaan. Sellaista roolia on ihana tehdä ja sellaista sydäntä tarvitaan lisää tässä maailmassa.

Lisää aiheesta