Turun funikulaari täytti neljä kuukautta – tilastot sen toimivuudesta ovat masentavaa luettavaa: ”Toivotaan, että kestää talven” - Turun seutu - Ilta-Sanomat

Turun funikulaari täytti neljä kuukautta – tilastot sen toimivuudesta ovat masentavaa luettavaa: ”Toivotaan, että kestää talven”

Funikulaari juhlisti synttäreitään toimimalla hyvin. Vielä maanantaina se oli huollossa.

Funikulaari juhlisti synttäreitään toimimalla hyvin. Vielä maanantaina se oli huollossa.

Julkaistu: 25.9.2019 22:01

Rinnehissillä on ollut lähes saman verran toimivia ja toimimattomia päiviä.

Suuren mediamylläkän saattelemana matkaan lähtenyt Turun funikulaari eli rinnehissi täytti neljä kuukautta tiistaina.

Lehdistöä ajelutettiin sillä jo 20. toukokuuta, mutta suuri yleisö sai ensimmäisen maistiaisen 5,6 miljoonaa maksaneesta Kakolanrinteessä sijaitsevasta hissistä perjantaina 24. toukokuuta.

Funikulaari oli toki nostattanut monenlaisia tunteita jo ennen neitsytmatkaansa. Sitä haukuttiin kalliiksi ja rumaksi, ja erilaiset meemit kiersivät sosiaalisessa mediassa jo ennen kuin lopullinen ulkomuoto oli selvillä. Niinpä lehdistötilaisuudessa olivat kaikki valtamediat paikalla, monet jopa livelähetyksen kera.

Funikulaari on siis puksutellut nyt rinnettä ylös ja alas neljän kuukauden ajan. Väite on tosin hiukan hämäävä, sillä aika usein funikulaari on ollut myös puksuttamatta – toisin sanoen seissyt paikallaan milloin mistäkin syystä.

Vielä kesän alussa funikulaarin käänteistä jaksettiin uutisoida, mutta kun kävi selväksi, että vikatilanteita sattuu yhtenään, jopa paikallismedia alkoivat kuitata jumiutumiset muutamalla rivillä.

Toimimattomuus tietysti risoi mutta myös huvitti kansaa. Twitteriin perustettiin kokonaan funikulaarin toimimattomuudelle omistettu tili ”Toimiiko Turun funikulaari?”.

Yle perusti elokuun alussa oman seurannan, jossa funikulaarin käänteistä raportoidaan aina, kun jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuu – joskaan rikkoutuminen ei enää tunnu niin tavallisuudesta poikkeavalta.

Mutta onko funikulaarin alkutaival todellakin ollut niin surullinen kuin miltä päällepäin vaikuttaa?

Ilta-Sanomat kävi läpi hissin ensimmäiset neljä kuukautta päivä päivältä ja listasi, milloin se on ollut toiminnassa ja milloin ei. Ei-sarakkeeseen lukeutuvat päivät, jolloin hissi ei ole toiminut normaalisti täyttä päivää ts. sen seisahtuminen on voinut haitata esimerkiksi Kakolan alueen asukkaiden liikkumista.

Lopputulos on jokseenkin masentavaa luettavaa. 120 elossa olonsa päivistä funikulaari on toiminut normaalisti vain 69 päivänä. Rikki tai muuten vain huollettavana se on ollut siis yhteensä 51 päivänä.

Prosenteissa tämä tekee 57,5–42,5.

Näinkin murheellisiksi luvut tekee erityisesti funikulaarin takkuinen alkukesä. Hissi oli kesä–heinäkuussa poissa pelistä lähes kuukauden, ja jopa italialaiset laitevalmistajan edustajat kävivät ihmettelemässä sen oikkuja.

Erityisesti hissin ovien lukituslaitteet ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia, eikä niitä tunnuta saavan pelittämään millään.

Funikulaarin mollivoittoinen taival vaikuttaa luonnollisesti alueen asukkaiden kulkemiseen mutta myös yrittäjien toimintaan.

– Totta kai se vaikuttaa, mutta on vaikea sanoa kuinka paljon. Ihmisiltä kyllä kuulee paljon, että se ei taaskaan toimi. Epätietoisuus ei ole hauskaa. En oikein edes jaksa seurata uutisista, toimiiko se vai ei, joten ei pysty sanomaan, kannattaako sinne mennä, Frukt Coffee Roastersin yrittäjä Samuli Pääkkönen sanoo.

Paahtimo toimittaa pääasiassa kahvia tilauksesta asiakkaille, mutta heillä on kesäisin kahvilatoimintaa sekä perjantaisin ja lauantaisin myyntiä suoraan paahtimolta. Asiakkaiden reaktiot funikulaarigateen vaihtelevat.

– Ollaan huvittuneita, ehkä hämmästyneitä. Ehkä kyllästyneitä myös. Asun itse Kakolan viereisessä talossa. En ole juurikaan käyttänyt hissiä, mutta kun olen kävellyt ohi, on jäänyt sellainen fiilis, ettei se toimi, Pääkkönen sanoo.

Mitä funikulaarille kuuluu näin synttäreiden aikaan, Turun kaupungin ympäristötoimialan vastaava rakennuttaja Antti Aalto?

– Hänelle kuuluu ihan hyvää. Eilen oli pieni vartin tauko. Piti tehdä yhteyksien korjaamista, kun etävalvonta oli pudonnut kyydistä. Viikonloppuna oli ovivika.

Ovivioista on uutisoitu tasaisin väliajoin. Aalto selventää, että kyseessä on yksi ainoa ala-aseman ovi.

– Muut ovet ovat toimineet hienosti. Tämän yhden oven lukko on viallinen, ja saamisessa on ollut toimitusvaikeuksia. Lukkoa on korjattu, mutta se on vain tekohengitystä, eikä se oikein tahdo kestää, kun osa on viallinen.

Kesästä on siirrytty syksyyn, ja pian odotellaan pakkasia. Miten funikulaari kestää talvikelit?

– Ensimmäinen talvihan on aina mielenkiintoinen. Sanotaan, että no,… odotukset ovat korkealla. Odotamme, että talvi tuo haasteita. Siinä on muutamia juttuja, jotka varmasti aiheuttavat työtä. Toivotaan, että funikulaari kestää talven koettelemukset, Aalto naurahtaa.

– En tiedä, olisiko pakkastalvi hyvä vai ei. Ihan jännityksellä mennään, että mitä sieltä tulee vastaan.

Funikulaarissa on herättänyt viime aikoina hilpeyttä teksti, jossa matkustajia kehotetaan ongelmatilanteessa soittamaan mökkiin.

– En tiedä, onko se tehty Google translatella. Mutta lause on englanniksi ”Call the cabin” , ja se on käännetty mökiksi. Eihän se väärin ole mutta ehkä väärä konteksti, Aalto kommentoi.

– Ymmärtääkseni italialaiset ovat laittaneet sen suoraan ohjelmaan eli se on heidän tuotoksensa. Se herättää hilpeyttä ja on ihan hyvä olla siellä, antaa pittoreskin tunnelman!

Aallon mukaan funikulaarin ongelmista on tullut Turun kaupungille yllättävän vähän palautetta. Hänellä on siihen selitys.

– Ilmeisesti julkisuus on hoitanut asian niin, että ihmiset ovat tottuneet, että funikulaari on luotettavan epäluotettava. Lastentauteja on piisannut. Ei se tietysti ole tavoitetila, mutta valitettavasti järjestelmät ovat joskus tällaisia. Nämä ongelmat eivät ole missään nimessä huoltofirman syy, he käyvät vain paikalla korjaamassa. Teemme jatkuvasti töitä, että ongelmat ratkeaisivat.

Suljettu-kyltti on tullut tutuksi turkulaisille.

Suljettu-kyltti on tullut tutuksi turkulaisille.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta