Turun liikenteessä seikkailee italialaisilta ”varastettu” menopeli – uniikki kyyti on tarjolla vain kolme viikkoa

Julkaistu:

Kaksikerrosbussi teki neitsytmatkansa torstaina.
Seuraavien kolmen viikon aikana on Turussa ja naapurikunnissa suuren maailman meininkiä, kun lähiliikenteessä kurvailee kaksikerroksinen bussi. Se ei ole brittiläisen esikuvansa mukaan punainen vaan iloisen keltainen, aivan kuin kaikki muutkin Turun seudun joukkoliikenteen eli Fölin linja-autot.

Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun kaksikerrosbussi on käytössä lähiliikenteessä. Kaukoliikenteessä ja tilausajoissa niitä on ollut jo pitkään.


Bussin neitsytmatka Turussa ajettiin torstaiaamuna, ja erikoisuus käänsi runsaasti päitä kadulla. Jatkossa bussi nähdään pitkillä, Turusta Naantaliin, Lietoon, Raisioon ja Kaarinaan ajavilla linjoilla.

– Syy valintaan on se, että ne ovat pitkiä linjoja, joilla kulkee paljon porukkaa. Monien matka on pitkä, ja on mukava ihan rauhassa istahtaa yläkertaan katselemaan maisemia, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte kertoo.

Ihan huvikseen kaksikerrosbussia ei ole tuotu lainaksi Turkuun.

– Meillä on aito kiinnostus, voisiko kaksikerrosbussi olla ratkaisu tällaisilla kuormitetuilla ja pitkillä linjoilla. Haluamme kuulla asiakkaiden mielipiteitä ja tietää, mitä kuljettajat ajattelevat. Seuraamme myös, hidastaako se pysäkkiaikoja vai ei, Korte luettelee.


Hän kuitenkin myöntää, että bussikokeilun taustalla on myös kevyempi syy.

– On hauskaa, että saadaan syksyn harmauteen muutamaksi viikoksi tällainen aurinkoinen kaksikerrosbussi ajamaan. Haluamme tuoda iloa matkustajille ja niille, jotka näkevät tämän liikenteessä.

Tähän tavoitteeseen liittyy myös bussin kylkeen kirjoitettu lause ”Varför London, vi har ju Föli” (Miksi Lontoo, kun meillä on Föli). Se on muunnelma Uuden muotoilun yhdistyksen vuonna 1964 lanseeraamasta lauseesta ”Varför Paris, vi har ju Åbo” (Miksi Pariisi, kun meillä on Turku), jota myös Turun kaupunki on käyttänyt markkinoinnissaan.

Kaksikerrosbussilla on pituutta 13 ja korkeutta 4 metriä. Istumapaikkoja on 82, joista 61 yläkerrassa.

– Turun liikenteessäkin käytettyjen kolmiakselibussien maksimikapasiteetti on 80–90, joten tässä on pelkästään istumapaikkoja jo saman verran, bussin lainanneen VDL Bus & Coach Finlandin toimitusjohtaja Henrik Mikkola kertoo.


Turussa liikennöivän bussin tausta on mielenkiintoinen.

– Tämä auto on Italian sisaryhtiömme esittelyauto, jonka minä varastin Suomeen, ennen kuin se toimitettiin heille. Tämä on suora kopio autoista, jotka ajavat Koillis-Italiassa joka päivä, Mikkola kertoo.

Hän huomauttaa, että mikäli kaksikerrosbussit tulisivat päivittäiseen liikenteeseen Turussa, ne suunniteltaisiin vastaamaan suomalaisia tottumuksia.

– Vaatimuksina olisi muun muassa enemmän tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille.

Vaikka kokemukset kokeilusta olisivat myönteisiä, bussien saaminen osaksi Fölin tarjontaa ottaisi oman aikansa.

– Jos tilaus tehtäisiin tänään, keväällä autot olisivat täällä. Autot rakennetaan alusta asti, ja puolisen vuotta siinä menee.

Käytännössä asian päätöksessä menee kuitenkin kuukausia muun muassa kilpailutusasioiden vuoksi.

Keräsipä kaksikerrosbussi millaista palautetta tahansa, yksi asia ilahduttanee jokaista turkulaista.

– Me saimme tämä lainaksi, eli maksamme bussista ainoastaan rahti- ja vakuutuskulut, Korte kertoo.