Miksi Airiston veneiden kuljettajat eivät huomanneet toisiaan? Poliisi on rajannut pois yhden epäilyn

rac

Julkaistu:

Poliisi on saanut traagisen veneonnettomuuden esitutkinnan valmiiksi.
Turun saaristossa Airistolla sattuneesta kahden ihmisen hengen vaatineesta onnettomuudesta saatiin keskiviikkona lisätietoa. Lounais-Suomen poliisi tiedotti, että se on saanut tapahtumien kulun pääpiirteissään selväksi.

Onnettomuudessa viisitoistametrinen moottorivene törmäsi kovaa kahdeksanmetrisen purjeveneen kylkeen. Pienempi vene kulki ennen törmäystä noin kuuden solmun nopeutta. Suuremman veneen nopeus on ollut 23–25 solmua.

– Nopeusero vaikuttaa suurelta, mutta isommalla veneellä oli ihan normaali matkavauhti. Mistään hurjastelusta ei siis ollut kysymys, vaan nopeutta oli noin 50 km/h, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Maria Sainio kommentoi Ilta-Sanomille.


Isompaa venettä ajoi veneen omistaja, vuonna 1967 syntynyt mies. Kyydissä oli lisäksi hänen vaimonsa, vuonna 1968 syntynyt nainen. Kumpikaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Pienempää venettä ajoi toinen veneen omistajista, vuonna 1974 syntynyt nainen. Kyydissä oli lisäksi vuonna 1970 syntynyt nainen ja kaksi 2000-luvulla syntynyttä tyttöä, jotka loukkaantuivat lievästi.

Pienemmässä veneessä olivat myös 1969 ja 1973 syntyneet veljekset. Molemmat kuolivat onnettomuudessa. Poliisi ei tässä vaiheessa kommentoi kuolinsyytä tai sitä, missä kohdassa venettä menehtyneet henkilöt olivat törmäyshetkellä.


Poliisille on yhä epäselvää, miksi kumpikaan osapuoli ei havainnut toistaan ajoissa. Sainion mukaan syy ei ollut automaattiohjauksen käyttö, mikä on IS:n haastattelemien purjehtijoiden mukaan aiheuttanut jo aiemmin useita vaaratilanteita saaristossa.

– Meidän tieto on se, että molempia veneitä on ajettu. Pienemmässä veneessä ei ollut edes mahdollisuutta automaattiohjaukseen, mutta myös isompi vene on ollut manuaaliohjauksessa, Sainio sanoo.

Sainion mukaan alkoholilla ei ollut minkäänlaista osuutta onnettomuudessa.

Poliisi tiedotti jo aiemmin, että Airiston turmaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kahtena törkeänä kuolemantuottamuksena.

– Samoilla nimikkeillä mennään edelleen, siinä ei ole mitään muutosta, Sainio vahvistaa.

Hänen mukaansa tapauksen tutkinta on loppusuoralla.

– Meillä on vielä muutamia asioita, joita tarkastetaan, mutta poliisin esitutkinnassa ei mene enää hirveän pitkään. Sen jälkeen tapaus etenee syyttäjälle.

– Otkes (Onnettomuustutkintakeskus) tekee vielä omia tutkimuksiaan. Heillä on ilmeisesti tavoite saada raportti valmiiksi seuraavaksi veneilykaudeksi, ja se ei ole riippuvainen meidän rikostutkinnastamme. Sitä en osaa sanoa, kauanko tapaus viipyy syyttäjällä.